Annons

Boktillverkning

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Th

Avslutat medlemskap
Hej
Har testat två olika företag för fotobokstillverkning (för eget bruk) och väl måttligt imponerad av bildkvaliteten. Det ena var betydligt bättre än det andra iaf.

Har funderat på hur tillverkningen av en bok går till, dvs om man skulle göra det för hand. Skulle vara roligt att prova göra en själv och se hur det blev. Dvs hård pärm och hela köret.
Någon som har några bra tips om hur det går till, vilket lim man kan använda sig av, eller var man kan vända sig för info? Vad som helst är kul att höra.

Annars får man väl testa sig fram :)

Ha det fint!
mvh Andreas

Senast ändrad:
Det finns en gammal amerikansk bok från 1973 översatt till svenska om bokbinderi. Den heter "Binda böcker som hobby" av Aldren A Watson (ISBN 91-7136-092-1) och gavs ut av Spektra, engelsk titel är "Handbookbinding". Inte helt osannolikt att den finns på biblioteken fortfarande. Jag är osäker på om jag köpte min på bokrea eller antikvariat för något år sedan. Oavsett gav jag inte några större summor för den. Fint illustrerad och går igenom momenten steg för steg.

Har funderat på samma sak själv.Jag har sedan flera år skrivit ut själv på fotoskrivare och jag har alltid svårt att hitta snygga album som klarar både liggande och stående A4. Ännu värre är det med mina A3 bilder.
Eftersom jag spenderat en stor del av mitt liv i pappersbranchen har jag också kommit i nära kontakt med gamla bokbindare. Ett yrke som nästan gått i graven när det gäller den hanteverksmässiga delen.
Att binda ett fotoalbum för hand är ingen enkel match och kräver en hel del specialverktyg. Ett album bör ha sidor som är rätt bigade och ha en rygg som är sydd och det går inte med fruns symaskin.
Det finns amatörer som har det som hobby och förmodligen har rätt utrustning. Kanske kan du få hjälp av någon sådan kuf.

Tack för svaren!

Wolfgang:
Den ser ju trevlig ut. Tack för tipset.
Testade www.fotobok.com som också var tyskt (fast sidan är ju på svenska), vet inte om det är samma? Annars har jag inte testat.
www.fotobok.com tyckte jag gav bättre resultat än www.gordinegenbok.se iallafall. Större frihet med.
Är rätt sugen på att pyssla lite dock ;)

Max Zomborszki:
Tack, jag ska försöka leta reda på ett ex!

ha det fint!

edit: klantade till en adress

Böckerna som ni kan beställa på www.fotobok.com
är (så vitt jag vet) dom enda digitaltryckta böckerna som är trådinbundna. Inget lim eller klammerhäftning...

Jag har sett hur dom tillverkas, mycket handarbete...och produkten riktar sej främst mot professionella fotografer och fotoentusiaster.

Telefonservice till klockan 22.00. Om en kund inte är nöjd kan han returnera boken och få pengarna tillbaka. Garanterat! Ring upp om ni funderar över något...

På sidan finns en film (med tysk speaker) som visar tillverkningsprocessen.

mvh. volker

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar