Annons

Bokföringsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Idali

Aktiv medlem
Hej är det någon som har tips på bra och inte alltför dyra bokföringsprogram? Föredrar ni att ha bokföringen på nätet, eller skriva den för hand - analogt?!

Jag har precis startat upp mitt företag, men känner att jag har alldeles för lite kunskap om det ekonomiska... Alla tips och råd är välkomna!

Hej är det någon som har tips på bra och inte alltför dyra bokföringsprogram? Föredrar ni att ha bokföringen på nätet, eller skriva den för hand - analogt?!

Jag har precis startat upp mitt företag, men känner att jag har alldeles för lite kunskap om det ekonomiska... Alla tips och råd är välkomna!

Om du är bättre på att dra in pengar än att förstå ekonomi är ett tips att ta pärmarna i en plaskasse till en bokföringsbyrå.

Kostnad, förhållande lågt, de är experter och fixar det snabbt. Du får också god ordning på siffrorna vilket är grunden i att driva företag.
En annan fördel är att man får ett bra bollplank runt diverse ekonomiska frågor.

Ta in offerter, Men begär alltid specificerad räkning, de lyckas ofta få 100% debiterbar tid (vilket är omöjligt).

Revisionsreglerna är dessutom under omstöpning vilket gör att mindre företag AB, framgent troligen inte behöver ha någon Revisor. Du klarar dig m.a.o. med en mindre bokföringsbyrå som vanligen debiterar lägre.

Tusen tack för snabba svar. Imorgon ska jag till nyföretagarcenter och få lite mer information.

Visma Enskild Firma här också, jag upplever det som mycket lättanvänt och ändå täckande med hantering av avskrivningar, förslag på olika sätt att utnyttja reglerna för deklaration m.m.

Okej, jag har kikat lite på Visma Enskild Firma och det tycks inte funka på MAC!? Någon som har tips på ett program som man kan använda istället?

På mac fungerar ett program som heter iOrdning. Du hittar det på www.iordning.se/
Jag använder det och har hitills varit nöjd med det. Det finns ett forum som hör till programmet där man kan ställa frågor om bokföring + att har du problem med programmet kan man maila killen som skapat det direkt och man får alltid snabba svar.

Lycka till!

Hej!

Jag skulle vilja rekommendera Fortnox (www.fortnox.se) som är ett billigt och webbaserat bokföringsprogram. Jag använder det till några av mina kunder och är jättenöjd. (Bokföring, fakturering, order och CRM.)

Främsta fördelen är att jag kan sitta vart som helst och jobba i och med att det är webbaserat. Jag behöver inte heller fundera på backuper och uppgraderingar av programmet, inte heller kostnaden som är samma varje månad.

Fortnox påminner om SPCS Visma - kanske för att grundaren av Fortnox är samma som grundaren av just SPCS.

Det är enkelt och lättarbetat men innehåller ända många bra funktioner. Man kan förstås välja vilka moduler man vill ha.

Annars håller jag med föregående inlägg om att ta hjälp av en bokföringsbyrå/redovisningskonsult eftersom du får bokföringen rätt då, det är mycket ändå att hålla reda på som egen företagare och alla är ju inte experter på ekonomi och bokföring. Du kan ju också välja hur mycket hjälp du vill ha; från att de sköter allt till att du gör en del själv som tex betala leverantörer och fakturera.

Mvh Anna-Karin - som är redovisningskonsult :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar