Annons

Bokföring - vem sköter det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du faktureringsmetoden så bokför du 2 gånger. 1:a gången när du får fakturan och 2:a gången när du betalar. Har du kontantmetoden, bokförs det enbart när du betalar. Dvs i faktureringsmetoden så hanterar du fakturan enligt detta medan ett kvitto hanteras alltid samma. Du bokför en gång och det är när du betalar.

OBS Du får inte själv välja vilken metod du använder eller rättar sagt du får inte byta hur du vill.
 
Har du faktureringsmetoden så bokför du 2 gånger. 1:a gången när du får fakturan och 2:a gången när du betalar. Har du kontantmetoden, bokförs det enbart när du betalar. Dvs i faktureringsmetoden så hanterar du fakturan enligt detta medan ett kvitto hanteras alltid samma. Du bokför en gång och det är när du betalar.

OBS Du får inte själv välja vilken metod du använder eller rättar sagt du får inte byta hur du vill.

Hur kommer det sig att jag fått faktureringsmetoden när tydligen de flesta fotografer använder kontantmetoden? Vad kan jag använda för argument för att ha en chans att byta?
 
Det har inget med slumpen att göra eller vilken verksamhet du bedriver. När du registrerar in ditt företag, så sätter du kryss i en av rutorna vilken redovisningsform du önskar (fakturerings- eller kontantmetoden). Tvärtom - skatten vill helst att du kör med kontantmetoden speciellt när du driver enskild firma nästan på hobbybasis (låg omsättning). Du behöver därmed inget speciellt skäl. Däremot har det betydelse hur länge du har drivit ditt företag. Du får inte byta form under pågående räkenskapsår. Ett skäl som kan hjälpa dig är att du egentligen inte har kommit igång med din redovisning och därför har det ingen betydelse för din del om du byter. De flesta som för sin egen grundbokföring vill helst bokföra enligt kontantmetoden.
 
Än så länge är ju bara fakturan ivägskickad, jag har inte bokfört något alls. Har skickat iväg en förfrågan till Skatteverket i hopp om att de kan ändra till kontantmetoden. Har förhoppningsvis ett möte nästa vecka med en redovisningsfirma. Är det skillnad på redovisningsfirma och redovisningsfirma? Är det något särskilt jag bör tänka på när jag väljer en? Jag vill ju givetvis att det ska vara så billigt som möjligt men samtidigt bra. Tips uppskattas!
 
Vi bokför själva, inte så svårt som många vill göra gällande.
Hatar du pappersarbete så lämna bort det. Men du får järnkoll om du sköter det själv.
Handlar mest om att få in rutiner och hålla sig ajour.
Iallafall om du har enskild firma eller handelsbolag.

Så jag tycker bägge "lägren" har sina poänger.
Skatteverket har träffar med matnyttigt och du kan också gå nån liten kurs.
Vi talar ju inte om något multinationell koncern utan oftast en eller tvåmansbolag.
Och som sagt, är inte papper något du avskyr så försök själv. :)
 
Det har inget med slumpen att göra eller vilken verksamhet du bedriver. När du registrerar in ditt företag, så sätter du kryss i en av rutorna vilken redovisningsform du önskar (fakturerings- eller kontantmetoden). Tvärtom - skatten vill helst att du kör med kontantmetoden speciellt när du driver enskild firma nästan på hobbybasis (låg omsättning). Du behöver därmed inget speciellt skäl. Däremot har det betydelse hur länge du har drivit ditt företag. Du får inte byta form under pågående räkenskapsår. Ett skäl som kan hjälpa dig är att du egentligen inte har kommit igång med din redovisning och därför har det ingen betydelse för din del om du byter. De flesta som för sin egen grundbokföring vill helst bokföra enligt kontantmetoden.

Jag skrev precis ut papper från Skatteverket där jag ska ansöka om byte från faktureringsmetoden till kontantmetoden/bokslutsmetoden, men de kräver att jag ska skriva med särskilda skäl till varför jag vill byta. Vad ska jag fylla i där?
 
Försök med "okunskap". Säg att din verksamhet är nystartat och innan du fick kontakt med lämplig redovisningsbyrå, så fyllde du i dessa papper själv. Vidare har du inte bokat in några verifikat och för din del skulle det underlätta väsentligt nu när du har viss kunskap att få använda dig av kontantmetoden.

Å andra sidan - tar du hjälp av ett proffs så är det inte helt otänktbart att yrkesmannen hellre vill ha kvar faktureringsmetoden.

Som alltid - åsnan mellan två hötappar.

Sedan kommer ju alltid lite följdfrågor

1. Har du momsregistrerat dig?
2. Har du fyllt i en prel.deklaration för att få rätt skatt?

Du har en del kvar att göra.
 
Ring skatteverket, de är oerhört hjälpsamma och vänliga.
Har alltid fått kanonbra support från dem.
 
Förstå ekonomi är viktigare än att knäppa en bild!

... att tolka alla kvitton rätt, det är där yrkeskunskapen kommer in. Fortfarande - jämför bilden tagen av amatören/entusiasten v.s. yrkesmannen. Man skall inte föringa yrkesmannens breda kunskap mot amatörens "lyckträff" för stunden. (Lite provokativt uttryckt.)

Tycker den här tråden förringar vad det innebär att driva en fotorörelse. Om man tror att "ta en bild" är det enda en fotograf behöver kunna, då är man ute på hal is. Såg en länk till en intressant men tankeväckande bild på hur en fotografs tid fördelas här.

Att kunna och förstå det ekonomiska är enligt min mening ännu viktigare än själva "bilden". Visst kan man ta en bild och köpa på sig en massa utrustning, men för att driva det lönsamt under flera år krävs kunskap och intresse inom många områden.

Mitt tips till alla (även om ni lämnar bort bokföringen) är att lära er vad det innebär med debet och kredit. Ta gärna en extra kvällskurs, gå på de gratisutbildningar som Skatteverket håller och passa på att ställa frågor som rör din egen verksamhet, fråga vänner och bekanta, kanske du kan få en mentor som kan hjälpa dig över axeln.
 
Försök med "okunskap". Säg att din verksamhet är nystartat och innan du fick kontakt med lämplig redovisningsbyrå, så fyllde du i dessa papper själv. Vidare har du inte bokat in några verifikat och för din del skulle det underlätta väsentligt nu när du har viss kunskap att få använda dig av kontantmetoden.

Å andra sidan - tar du hjälp av ett proffs så är det inte helt otänktbart att yrkesmannen hellre vill ha kvar faktureringsmetoden.

Som alltid - åsnan mellan två hötappar.

Sedan kommer ju alltid lite följdfrågor

1. Har du momsregistrerat dig?
2. Har du fyllt i en prel.deklaration för att få rätt skatt?

Du har en del kvar att göra.

Jag ska försöka använda det argumentet! Och ja, jag har momsregistrerat mig och fyllt i prel. deklaration.

Var på möte igår med redovisningskonsult och än så länge är jag nöjd. Jag hade skrivit upp massor med frågor och fick allting besvarat och det känns bra. Jag brukar nästan aldrig gå till första bästa bara för att få det gjort men i det här fallet känner jag inte till några andra redovisningskonsulter som folk har rekommenderat och så har jag fått tipset att om det känns bra så är det ett stort plus!

Jag förstår att jobbet som fotograf är mer än bara ta bilder, en stor tårtbit jag skulle vilja lägga in i skissen från den här länken (http://www.ispwp.com/the-secret-life-of-wedding-photographers.html) är att marknadsföra sig som fotograf. Det är något jag har problem med att komma igång, det känns som att jag aldrig kommer igång i hjulet, men det är en annan forumtråd!

Vad beträffar skatteverket har jag inte en enda gång fått trevlig support. Eftersom jag fortfarande är ny och inte greppat alla facktermer eller vet hur allt fungerar (det är ju därför jag ringer) så svarar de mig med suck och jag får bara olust att höra av mig till dem igen. Kan ha haft otur men det underlättar inte att jag ska höra av mig till dem igen per telefon.
 
Okomplicerat

Kassabok, grön penna för det jag får in, röd penna för det jag köper.
Sparar alla kvitton och fakturor och får hjälp av ekonomvän till bokslut!

Hur lätta alla redovisningsdataprogram än säger sig vara... penna och papper funkar bäst för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.