Annons

Bokföring - vem sköter det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag har startat egen näringsverksamhet och innehar därför F-skattesedel. Nu när jag måste skicka iväg en faktura undrar jag lite hur resterande procedur ser ut. Jag hade en god redovisningskonsult men hon har tyvärr bytt karriärriktning och jag tvingas nu antingen lära mig själv allt vad gäller bokföring eller anlita någon annan. Min tidigare bokföringskonsult fick jag kontakt med via en bekant. Var kan jag söka efter en ny som är bra och till ett förmånligt pris? Har ni några tips? Hur gör ni?
 
Jag använder ett enkelt program och sköter fakturering och bokföring själv med det (Visma Enskild Firma, men det finns flera andra). Det är enkelt att registrera inkomster och utgifter, programmet innehåller regelverk t.ex. för avskrivningar. Även deklarationen går enkelt, programmet skriver ut alla blanketter ifyllda.
 
Så är det med de flesta bokföringsprogrammen - det är enkelt att bara knappa in verifikaten men glöm inte bort att lagstiftaren ställer en del krav på dig. Bara för att det är enkelt att knappa in verifikat, så är det inte säkert att du gör rätt eller kan utnyttja regleverket till din fördel. Jag har full förståelse för alla som själv vill sköta sin bokföring men det är ytterst sällan det blir helt rätt i slutändan. Bara för att du har en dyr och fin kamera, så är det inte helt säkert att att resultatet blir optimalt. Finns flera trådar vad som skiljer yrkesmannen från den hängivna entusiasten.

Mitt råd är att kontakta proffset och utgå ifrån att du på sikt vill sköta grundbokföringen och med hjälp av yrkesmannen växa in i redovisningens värld. Då är det en klar fördel om du använder ett program i samma familj som din bokföringsbyrå eller att det programmet som du använder kan skapa SIE-filer till din bokföringsbryå.
 
Det beror väl lite på hur omfattande och komplicerad verksamhet man har. Är det bara vanliga inköp och fakturor så finns det inte några egentliga specialistmanövrer du kan göra med bokföringen, och du bränner kanske en onödigt stor del av inkomsterna om du anlitar en bokföringsfirma. Har du större verksamhet så är det en annan sak, har du för lite tid så är det förstås bättre att lägga den på kunduppdrag än på administration. Men, jag tycker inte bokföring för en liten enskild firma är någon "rocket science".
 
Jag har inte för avsikt att starta upp något "krig" i tråden bara göra trådskaparen uppmärksam på att han har vissa skyldigheter att se till att redovisningen förs enligt god redovisningssed samt enligt gällande lagstiftning. Det finns inget "Det visste jag inte" om det blir en kontroll.

Sedan kan jag hålla med dig om, att för den vanlige lille företagaren så behöver det inte vara så komplicerat men det gäller att komma igång på ett korrekt sätt. Vänder du dig till yrkesmannen, så ingår det i dennes roll att samtidigt kontrollera att underlaget är korrekt innan verifikaten knappas in. Bara ett exempel på vad som kan hända vid en enkel momsrevision. 2011-01-19

"Brister i faktura gör att köparen missar momsavdrag
Kammarrätten i Stockholm har nekat ett bolag avdrag för moms på inköpta biljetter på grund av brister i fakturans formalia. Skälet var att bolaget inte hade angetts som köpare i fakturan och att fakturan därför inte upp*fyller formalia*kraven i momslagen.

En slutsats som kan man dra av detta avgörande är att det är viktigt att iaktta de formella regler som gäller för att säkerställa avdragsrätten för ingående moms. Stor försiktighet bör också gälla vid inköp som görs av personalen utöver sådana inköp som avser kost, logi och representation."
 
Jag använder en bra bokföringsbyrå behöver inte vara så dyrt går på timme hur mycket tid som dom behöver lägga ner. Jag sorterar o ordnar alla papper så går det fortare. Tycker det är värt varje krona o den byrån jag använder har kompetent folk för varje uppgift. Jag lägger min tid på att jobba o dra in pengar till firman o anser att vissa saker bör man överlåta åt proffsen.
Du kan maila mig så ska du få numret till en seriös o bra redovisningsbyrå med helt ok priser.
 
Jag använder också en liten redovisningsfirma. Jag tycker att det är perfekt. Min verksamhet är liten (jag har FA-skatt) men det betyder också att det går ganska fort för revisorn att fixa mitt, så kostnaden blir inte hög och det jag får ut av det är guld värt. Ekonomi är verkligen INTE min gebit...

Jag sparar och sorterar alla mina kvitton/fakturor och gud vet vad och sen skickar jag till min revisor.

Det finns gott om små revisorer som gärna tar sig an uppdrag.
 
Jag förstår att ansvaret ligger hos mig och det är just därför jag inte vill sabba något, men går det alltid att lita på den som sköter ens papper? Jag tänker ett scenario där redovisningsfirman råkar göra ett misstag, ingen är ju felfri, är det jag som åker på stöten då?

Ni som bokför själva och vet vad ni håller på med, har ni gått någon kurs inom ämnet? Något ni kan rekommendera?

Vad är det vanligaste betalningsalternativet gentemot en redovisningskonsult, att betala per timme eller procent? Har hört både och men vad kör ni?
 
Jag förstår att ansvaret ligger hos mig och det är just därför jag inte vill sabba något, men går det alltid att lita på den som sköter ens papper? Jag tänker ett scenario där redovisningsfirman råkar göra ett misstag, ingen är ju felfri, är det jag som åker på stöten då?

Det är du som är ansvarig, det är din signatur på bokföringen och deklarationen där du intygar att det är sant det som står i papperen.

Ni som bokför själva och vet vad ni håller på med, har ni gått någon kurs inom ämnet? Något ni kan rekommendera?

Jag har inte gått någon kurs, borde kanske det, bara läst en del på bl.a. Skatteverkets och i mitt fall Vismas websidor. Dessutom styrs man upp en del i redovisningsprogrammet med hjälptexter och förslag på dom alternativ som kan finnas om reglerna medger att man gör på olika sätt.

Vad är det vanligaste betalningsalternativet gentemot en redovisningskonsult, att betala per timme eller procent? Har hört både och men vad kör ni?

Vet ej.
 
Vad är det vanligaste betalningsalternativet gentemot en redovisningskonsult, att betala per timme eller procent? Har hört både och men vad kör ni?
Per timme.
Har aldrig hört talas om procent. Procent på vad? Din omsättning? Omsättningen säger ju ingenting om hur mycket det finns att bokföra. Det är ju lite skillnad i tid på att bokföra en faktura på 200.000kr och tex alla kvitton efter en 2 veckors tjänsteresa till Egypten.

Jag gjorde tidigare den dagliga bokföringen själv men lämnade allt till en revisor för bokslutet. Det tog alltid en massa tid för dom att 'fixa till' det som jag hade gjort under året så nu lämnar jag allt direkt till revisorn. Mycket smidigare och det blir rätt från början.

/Jonas
 
Bokföringsbyråer ligger i spannet 350 - 400.-/timme ex moms.
Godkänd revisor 600 - och uppåt
Auktoriserad revisor 1 000.- och uppåt

Debitering per timme. Minsta tid oftast 30 minuter.

Många tillämpar en diffrentierad prislista beroende på uppdragets karaktär. Lite av, att det finns en prislista. Ett årsbokslut ligger runt en viss summa oaktat tidsåtgången (halvsanning). Att registrera in ett AB har ett annat pris osv osv.

Sedan förekommer fasta priser men som alla vet, så behöver byrån gissa på tidsåtgången. Ibland blir det till fördel kunden, ibland till byrån.

Procent verkar inte seriöst. Som tidigare nämnts - på vad?
 
Det är inte så väldigt svårt att lära sig bokföring. Det är bara att sätta igång. Tycker inte man ska skrämma upp människor med att hänvisa till deras anvar och påstå att det skulle vara svårt att skriva en giltig faktura. Allt finns att lära sig, om man vill.
När jag hade enskild firma läste jag på och fixade min bokföring själv. Det är inte speciellt svårt, såvida man inte har något begåvningshandikapp.
Ett bra bokföringsprogram under lättar mycket. Själv körde jag de första åren med en kassabok och räknade på miniräknare. Det var lite jobbigt.
 
Det är inte så väldigt svårt att lära sig bokföring. Det är bara att sätta igång. Tycker inte man ska skrämma upp människor med att hänvisa till deras anvar och påstå att det skulle vara svårt att skriva en giltig faktura. Allt finns att lära sig, om man vill.
När jag hade enskild firma läste jag på och fixade min bokföring själv. Det är inte speciellt svårt, såvida man inte har något begåvningshandikapp.
Ett bra bokföringsprogram under lättar mycket. Själv körde jag de första åren med en kassabok och räknade på miniräknare. Det var lite jobbigt.

Jag försöker främst att komma igång med bokföring. De hjälpavsnitt jag ser på nätet är säkert strålande men det känns som att de riktas till folk som redan kommit igång, jag är fortfarande kvar i startgropen och vet inte hur jag ska ta mig ur. Dessa facktermer underlättar inte heller. Jag förstår att det är bra att ha ett korrekt språk men oj vad jag får googla efter förklaringar.

Jag är lite inne på programmet Visma Enskild Firma, har ni någon erfarenhet av det? Tyvärr fick jag veta att det bara fungerar om man har kontantmetoden och jag kör dessvärre med fakturametoden. Vilken metod tycker ni är bäst för oss fotografer?
 
Att du har faktureringsmetoden är mer ovanligt för ett litet företag och speciellt enskild firma. Du kan ansöka om att byta redovisningsform till kontantmetoden. Du använder baksidan av ditt registreringsbevis.

Faktureringsmetoden är att föredra - tycker yrkesmännen.

Vid kontantmetoden måste du se upp vid årets slut. Där måste du periodisera dina kostnader och intäkter. Det handlar om att kostnadsföra utgiften på rätt år. En del kostnader betalas i förskott som t.ex. hyror, medlemskap osv osv. Dessa bokas in när fakturan kommer men skall kostnadsföras på kommande år. Här måste du ha lite kunskap om kontona 1700 respektive 2900.

Envis som terrier som jag är, så tycker jag fortfarande att du kontaktar en yrkesman för att komma igång på rätt sätt. Du kan fortfarande sköta den löpande bokföringen men skall en utomstående avsluta ditt år och först lägga tid på att fixa alla fel, då tror inte jag att du sparar några pengar. Se uppgiften långsiktigt. Jag antar att ditt företag inte bara är en dagslända.
 
Ett konkret tips som jag kom att tänka på efter mitt förra inlägg är att skaffa sig en deklarationsblankett för företag (K-1 vill jag minnas att det var för enskild firma). Där ser man vilka olika konteringar man kan göra i sin egen bokföring. T ex långsiktiga insvesteringar, förbrukningsvaror, transporter och vad det nu var de hette de olika kontoslagen. Använder man sig sedan av samma konteringar när man gör sin bokföring blir det väldigt enkelt att deklararera. Man bara för över siffrorna i bokföringen till deklarationen.

För de som vill lära sig bokföring så finns det kanske böcker på biblioteken. Och hos Skattemyndigheten. Även företagarorganisationer borde ha matnyttigt material. Själv gick jag en liten kurs (fast då kunde jag redan det mesta) som hölls av Svenska Fotografers Förenings jurist. Jag hade redan en liten bok utgiven av Föreningsbanken som gav i stort sett all kunskap jag behövde.
Den som anstränger sig lite hittar nog massor. Och visst, man måste läsa lite innan man får grepp om begreppen, men det är ofrånkomligt om man vill lära.
 
Jag är egen företagare, AB enmansbolag.
Aldrig i livet att jag skulle sköta bokföringen själv, och detsamma säger alla mina kollegor samt revisorn.
Det går nog bra om man är väldigt intresserad och har tid att sköta det själv men annars - icke.
Att vara ständigt uppdaterad och navigera rätt bland alla siffror och regler kräver ett rätt stort intresse. Jag betalar gladeligen några hundralappar i månader för den kompetensen.
Mitt råd är att du fokuserar på att jobba och dra in pengar till firman. Energin och tiden räcker ofta inte till för annat.
 
Senast ändrad:
Väldigt bra sagt och jag kan bara hålla med. Att knappa in själva kvittot (verifikatet) det kan vem som helst göra men att tolka alla kvitton rätt, det är där yrkeskunskapen kommer in. Fortfarande - jämför bilden tagen av amatören/entusiasten v.s. yrkesmannen. Man skall inte föringa yrkesmannens breda kunskap mot amatörens "lyckträff" för stunden. (Lite provokativt uttryckt.)
 
Jag börjar mer och mer inse att jag inte kommer klara av att sköta allt själv, mitt intresse är inte tillräckligt stort. Har förhoppningsvis ett möte med en redovisningskonsult nästa vecka och se om det är något för mig men eftersom jag ännu är i uppbyggnadsskedet och måste spara in varenda peng måste jag se igenom vilka alternativ som finns. Billigt och bra är tanken. Har ni fler tips på bra redovisningskonsulter eller företag som har hand om bokföring så står jag öppen för rekommendationer.
 
Kanske en ekonomistudent? Då kan du kombinera kunskapen och ditt eget intresse av att göra grundbokföringen själv till ett fördelaktigt pris.
 
Väldigt bra sagt och jag kan bara hålla med. Att knappa in själva kvittot (verifikatet) det kan vem som helst göra men att tolka alla kvitton rätt, det är där yrkeskunskapen kommer in. Fortfarande - jämför bilden tagen av amatören/entusiasten v.s. yrkesmannen. Man skall inte föringa yrkesmannens breda kunskap mot amatörens "lyckträff" för stunden. (Lite provokativt uttryckt.)

Upplys oss som kanske missat något - vad är det som kan vara svårt med en faktura eller ett kvitto för en som har en enskild firma?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar