Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bokföring microstock

Produkter
(logga in för att koppla)

JensaM

Aktiv medlem
Hej!

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta!

Har sedan en tid jobbat lite med stockfoto, och nu börjar en del pengar trilla in.

Nu undrar jag hur i hela friden detta skall bokföras. Vilka konton kan man använda, och hur är det med momsen - momssatser, konton och så vidare?

Har betalningar från bildbyråer både inom och utanför EU.

Väldigt tacksam för svar!!!

/ Jensa

Samma konto som vanligt. Momsen är 25 procent, som vanligt (om du är mpmsskyldig och det är inom EU). Att bilderna är billiga påverkar inte detta.

Stämmer det verkligen.

Se skatteverkets information om "Moms vid internationell tjänstehandel"

Skatteverket har i olika uttalanden angivit att nedladdning av bilder, program mm är att räknas som tillhandahållande av tjänst. Te x om du köper en programvara och får den fysiskt skickad till dig, ex på CD, så har du köpt en vara men om du laddar ner samma program så har du köpt en tjänst. Det finns mer info om detta hos skatteverket men under punkt 3 i detta dokument ser man att nedladdade bilder är en tjänst.
http://www.skatteverket.se/download...00111355/1113237512359/skrivelser20030423.pdf

I JensaM's fall antar jag att bilderna laddats ner/upp till stockfoto-byrån och att TS i så fall har JensaM tillhandahållit en tjänst och då gäller "Moms vid internationell tjänstehandel" och vid försäljning av tjänst till näringsidkare så är en huvudregel att "Du ska inte ta ut någon moms om köparen är näringsidkare i ett annat land än Sverige."

När det gäller stockfoto så är det ju byrån som säljer din bild och får ordna med moms mot sin slutkund. Du som bildleverantör levererar ju till byrån och de är dem som du gör dina affärer med och de bör ju vara näringsidkare.

Stämmer det verkligen.

Se skatteverkets information om "Moms vid internationell tjänstehandel"

Skatteverket har i olika uttalanden angivit att nedladdning av bilder, program mm är att räknas som tillhandahållande av tjänst. Te x om du köper en programvara och får den fysiskt skickad till dig, ex på CD, så har du köpt en vara men om du laddar ner samma program så har du köpt en tjänst. Det finns mer info om detta hos skatteverket men under punkt 3 i detta dokument ser man att nedladdade bilder är en tjänst.
http://www.skatteverket.se/download...00111355/1113237512359/skrivelser20030423.pdf

I JensaM's fall antar jag att bilderna laddats ner/upp till stockfoto-byrån och att TS i så fall har JensaM tillhandahållit en tjänst och då gäller "Moms vid internationell tjänstehandel" och vid försäljning av tjänst till näringsidkare så är en huvudregel att "Du ska inte ta ut någon moms om köparen är näringsidkare i ett annat land än Sverige."

När det gäller stockfoto så är det ju byrån som säljer din bild och får ordna med moms mot sin slutkund. Du som bildleverantör levererar ju till byrån och de är dem som du gör dina affärer med och de bör ju vara näringsidkare.

Tack BeriJan!

Jag har läst på lite till nu och det verkar som att du är helt rätt ute! :)

Okej, att bilder i detta fallet uppfattas som en tjänst hade jag missat. Intressant o lite märklig definition.

Fick backning från skatteverket just p.g.a. bildförsäljning via shutterstock som skattar för bilder köpta i USA och som inte drar skatt alls för bilder köpta i andra länder. Får se hur det blev efter att jag skickade in det en andra gång.

Fick backning från skatteverket just p.g.a. bildförsäljning via shutterstock som skattar för bilder köpta i USA och som inte drar skatt alls för bilder köpta i andra länder. Får se hur det blev efter att jag skickade in det en andra gång.

PeterWem>> Säljer du som privatperson eller företag?

Svar från skatteverket...

Hej!

När du säljer rättigheter till bilderna till näringsidkare utomlands ska du inte ta ut någon moms utan det är köparen av rättigheten som ska redovisa och betala momsen i sitt hemland där han har sätet för sin verksamhet. Du redovisar försäljningen i ruta 39 när det gäller försäljning till näringsidkare i annat EU-land. Du ska då också lämna periodisk sammanställning till Skatteverket. Du kan läsa om periodisk sammanställning i bifogad länk. Periodisk sammanställning

När du säljer rättigheterna till bilderna till näringsidkare i ett land utanför EU ska du redovisa försäljningen i ruta 40 i momsdeklarationen. Du behöver inte lämna någon periodisk sammanställning vid försäljning till köpare i ett land utanför EU.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar