Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bokeh

Produkter
(logga in för att koppla)
Antar att du menar bokeh.
Ett ämne som diskuteras till leda på vissa forum.
Är ingen expert men det har att göra med på vilket sätt ofokuserade delar av bilden tecknas.
Viktigast på stora bländaröppningar.

Stavas bokeh, som föregående person också noterade..

Finns några faktorer som påverkar detta:
Först och främst bländaren, desto större bländare desto mer oksärpa i bakgrunden.
Sen har sensor storleken en ganska stor roll, större sensor = mer oskärpa i bakgrunden.
Brännvidden och avståndet till objektet, t.ex 200mm 2,8 vid ett avstånd av 5m ger en mer oskarp bakgrund av vad 50mm 2,8 av ett avstånd av 5m skulle ge.

Det finns billiga alternativ för att få bra bokeh och det är Canon EF 50 f/1,8 och Nikons motsvarighet.

Hoppas det hjälpte lite iaf..

Totalt missat stavningen på detta. Ja tack, men jag hörde att macro objektiv är det ultimata för att fota detta? Och jag har aldrig lyckats få dessa "bollarna" som man ofta ser på dessa foton..?

"Bollarna" i makrobilder kommer ofta av vattendroppa i motljus. Flummigt vackert ljus kan tex vara motljus silat genom grönska. Ju större skillnaden är på det som är i fokus i förhållande till bakgrunden ju större bollar eller smetigare oskärpa. Fokus på 1 meter mot en bakgrund på 3 meter ger väl lika smetig bakgrund som fokus på 2 meter och bakgrund på 6 meter. Sen ju större brännvidd du har desto mer förstorad blir bakgrunden och på så vis ser den ännu smetigare ut och ännu större bollar.

När det gäller bokeh däremot så är inte det hur oskarp bakgrunden är utan hur snyggt objektivet tecknar oskärpan. Därför kan relativt skarp bakgrund ändå ha en snygg bokeh. Objektivet med fulast bokeh är spegeltelet. Googla på "spegeltele" och bilder så förstår du nog vad jag menar.

Ladda upp en bild som du inte är nöjd med

Bästa sättet att få hjälp är genom exempel.
Lägg upp en bild där du har försökt, men inet är nöjd. Be om hjälp och förklaring till hur du borde ha gjort i just den bilden. Så kommer snart massor av goda råd från kompisarna på FS

Enklast är att lägga bilden i "mina bilder" och sedan göra en länk till den i forumtråden.
Man kan också lägga bilder direkt i frågan. Men då bara fjuttiga 400*400 pixlar.
Ibland vill man lägga upp en bild i full upplösning. Då måste man lägga den på annat ställe än på FS, men man kan ju fortfarande länka från forumet.

Petter ...

Om bollarna blir stjärnor, heter det då fortfarande bokeh?
Åtminstone tidigare fanns det filter, som åstadkom en hel del.

Bokeh är japanska för suddig.

Fikonspråk i mitt tycke, jag brukar kalla det bakgrundsoskärpa.

Filter finns säkert fortfarande. Jag minns precis som du t ex s k criss-cross som du väl åsyftar. Vid långa slutartider blir ljuspunkter stjärnor automatiskt. Av någon anledning.

//Johan

Bokeh är japanska för suddig.

Fikonspråk i mitt tycke, jag brukar kalla det bakgrundsoskärpa.

Filter finns säkert fortfarande. Jag minns precis som du t ex s k criss-cross som du väl åsyftar. Vid långa slutartider blir ljuspunkter stjärnor automatiskt. Av någon anledning.

//Johan

"Av någon anledning" - och det finns så klart en anledning, men det har inte ett dugg med slutartiden att göra.

Det är inte långa slutartider som ger stjärnor omkring ljuskällor, utan det är liten öppning på bländaren, och fenomenet beror på diffraktion. Ju rundare öppningen är, ju mindre tydliga blir stjärnorna. Det är ljusets avböjning mot kanten på bländarlamellen som sprider ljus radiellt ut från ljuskällan.

Aha... Tack. Då lärde man sig nåt nytt igen. Tack.

Jag trodde det var överstyrning av sensorn.

Diffraktion är alltså snyggt ibland..

//Johan

Ur "Depth of Field and Bokeh" av H.H. Nasse på Zeiss:
"The root of the Japanese word boke or bokeh* actual means nothing good; its meaning is similar to “confused” or “dizzy” and is used to name mental states in exactly the same way. In photography the term ”confused“ relates naturally to light beams which no longer come together at a single point in an orderly manner."
"* I like to thank my colleague Hiromi Mori for the Japanese Hiragana characters and for her explanations of the meanings."

En utmärkt skrift för den som vill tränga lite djupare i ämnet.
Bokeh bestäms av många faktorer bl a pupillens form som bestäms av form och antal bländarlameller.
Men även objektivets konstruktion och om det är över eller under korrigerat....

ANNONS