Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bokeh med paraply ute i dagsljus.
- Trådstartare Totto15
- Start datum
FilipAhlander
Aktiv medlem
Tänke använda mitt 17-50/2,8 med en st SB-600 och paraply att foto porträtt ute. Önskar mycket bokeh. Ska väl inte vara problem? Att tänka på?
Eller går det att använda mitt tele (70-300) för att få fram bokeh?
Vad rekommenderar ni av dessa två objektiv?
Isåfall kanske du borde se till att använda så lång brännvidd som möjligt, frågan är om lägsta synktid (1/200?) inte gör så du måste ha en relativt liten bländare och därför försämrar bokeh-upplevelsen.
alf109
Aktiv medlem
Tänke använda mitt 17-50/2,8 med en st SB-600 och paraply att foto porträtt ute. Önskar mycket bokeh. Ska väl inte vara problem? Att tänka på?
Eller går det att använda mitt tele (70-300) för att få fram bokeh?
Vad rekommenderar ni av dessa två objektiv?
Jag antar att du menar att du vill ha ett kort skärpedjup?
I så fall är det bara att köra med så stor bländaröppning som möjligt, 50 mm är en bra brännvidd för porträtt på en cropsensor. Men ju längre brännvidd du använder ju kortare skärpedjup kommer du att få på samma bländare.
Bokeh är ett begrepp som talar om hur oskärpan utanför fokus ser ut.
Totto15
Aktiv medlem
Isåfall kanske du borde se till att använda så lång brännvidd som möjligt, frågan är om lägsta synktid (1/200?) inte gör så du måste ha en relativt liten bländare och därför försämrar bokeh-upplevelsen.
Ja, osäker på hur det funkar med min SB-600 vid 2,8 och runt 40-50mm... kanske får ställa ner styrkan på blixten. Får helt enkelt prova mig fram innan.
Synktid, förklara vad som gäller, tack.
Totto15
Aktiv medlem
Jag hoppas att du äger ett ND-filter eller två. Synctiden är den kortaste slutartid du kan använda tillsammans med en blixt, använder du en kortare tid blir resultatet konstigt. Och att fotografera i f2.8 på säg 1/200s ute i dagsljus låter som en grov överexponering.
Har ett ND4 filter.
Det här var kanske en svår nöt att knäcka..blixt, paraply, f2,8 och med tanke på att det är barnporträtt bör inte slutartiden vara för lång heller för att undgå rörelse.. runt 1/125?