Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bokeh med paraply ute i dagsljus.

Produkter
(logga in för att koppla)

Totto15

Aktiv medlem
Tänke använda mitt 17-50/2,8 med en st SB-600 och paraply att foto porträtt ute. Önskar mycket bokeh. Ska väl inte vara problem? Att tänka på?

Eller går det att använda mitt tele (70-300) för att få fram bokeh?

Vad rekommenderar ni av dessa två objektiv?

Tänke använda mitt 17-50/2,8 med en st SB-600 och paraply att foto porträtt ute. Önskar mycket bokeh. Ska väl inte vara problem? Att tänka på?

Isåfall kanske du borde se till att använda så lång brännvidd som möjligt, frågan är om lägsta synktid (1/200?) inte gör så du måste ha en relativt liten bländare och därför försämrar bokeh-upplevelsen.

Jag antar att du menar att du vill ha ett kort skärpedjup?
I så fall är det bara att köra med så stor bländaröppning som möjligt, 50 mm är en bra brännvidd för porträtt på en cropsensor. Men ju längre brännvidd du använder ju kortare skärpedjup kommer du att få på samma bländare.

Bokeh är ett begrepp som talar om hur oskärpan utanför fokus ser ut.

Isåfall kanske du borde se till att använda så lång brännvidd som möjligt, frågan är om lägsta synktid (1/200?) inte gör så du måste ha en relativt liten bländare och därför försämrar bokeh-upplevelsen.

Ja, osäker på hur det funkar med min SB-600 vid 2,8 och runt 40-50mm... kanske får ställa ner styrkan på blixten. Får helt enkelt prova mig fram innan.

Synktid, förklara vad som gäller, tack.

Jag hoppas att du äger ett ND-filter eller två. Synctiden är den kortaste slutartid du kan använda tillsammans med en blixt, använder du en kortare tid blir resultatet konstigt. Och att fotografera i f2.8 på säg 1/200s ute i dagsljus låter som en grov överexponering.

Eller ser du till att ha ett rejält avstånd mellan modellen och bakgrunden så att du kan får en bra bakgrundsoskärpa även om du behöver blända ner.

Jag hoppas att du äger ett ND-filter eller två. Synctiden är den kortaste slutartid du kan använda tillsammans med en blixt, använder du en kortare tid blir resultatet konstigt. Och att fotografera i f2.8 på säg 1/200s ute i dagsljus låter som en grov överexponering.

Har ett ND4 filter.

Det här var kanske en svår nöt att knäcka..blixt, paraply, f2,8 och med tanke på att det är barnporträtt bör inte slutartiden vara för lång heller för att undgå rörelse.. runt 1/125?

Ställ in kameran på höghastighetssynk så ska det inte vara några problem då kan du synka ner till 1/8000.
kolla under blixtsynk FP-höghastighetssynk i manualen

Mvh
Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar