Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bok som förklarar grunderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

millaan

Medlem
Jag har nyligen köpt en bättre kamera och plötsligt insett hur mycket man kan göra. Men bara att läsa manualen är jobbig då jag har noll koll på termerna (allt från slutartid till olika linser). Jag har bläddrat en del bland böckerna i bokhandeln och insett att de flesta grundläggande böcker handlar mest om framkallning. Då jag enbart tänker fotografera digitalt känns inte detta så relevant.

Jag hittade en bok på Amazon, någon som känner till den (fanns inte bland recensionerna), eller kan rekomendera någon bra bok?

Understanding Exposure: How to Shoot Great Photographs with a Film or Digital Camera
Bryan Peterson
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos...1392/sr=2-3/ref=sr_2_11_3/202-5843900-2595844
 
tack

Robert: Sidorna här är riktigt bra, men nu i värmen skulle det vara kul med en bok att läsa medan jag ligger i hängmattan. :)

Magnus: Fotokomposition (Ulf Sjöstedt) har jag redan men tycker inte att den behandlar kamerans grunder.

Den andre boken ska jag ta mig en titt på. Tack!


Tack för era tips!
 
Du får skaffa en såndär hängmatta med ställning så att du kan placera framför datorn och sedan öppnar du bara fönstret. Vrider du upp ljusstyrkan på skärmen så kan du ha solglasögon på med. :)

Nejdå böcker är nog åxå bra. Jag har själv slutat med "fackböcker", för att det finns så mycket mer info på nätet, bara. :)
 
Nu har jag varit runt i stadens olika bokhandlar och letat böcker.

Foto min hobby (Pär Lundkvist), är slut på förlaget och kommer inte att tryckas igen (senaste tryckningen var 1998 eller 99).

Och de flesta andra fotoböcker behandlar framkallningsvätskor eller hur man fixar bilderna i Photoshop *suck* Varför verkar digitalabilder vara synonymt med Photoshop?

Robert: Låter som en lysande ide.. :)
 
David D. Busch har skrivit två böcker som jag läst och som är rätt ok.

"Mastering digital SLR photography"

"Mastering digital photography"

De överlappar en hel del så i princip räcker det nog med en a dem; men bägge är läsvärda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.