Annons

Bok om PS-CS digitalfoto efterbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Hej!
Hoppas ingen nu har skrivit samma sak.. hittade inget på sökning.. hur som helst:

Jag tänkte köpa en julklapp till mig själv, en bok som visar/förklarar hur man gör/bearbetar saker i PhotoShop CS.

Det jag själv vill läsa mig till är i stil med:

  • svartvitt
  • maskning
  • lagerhantering
  • allmän uppfixning av ett trist platt digitalfoto

Fotar mycket natur och porträtt. Använder Nikon D70, och skall således behandla dessa bilder. Jag är ingen nybörjare på PhotoShop, så nivån skall gärna vara hög.


Vilken/vilka böcker är det då som gäller?
Hänvisa gärna till www.adlibris.se eller nåt ställe man kan köpa den på.

Prisklass: vad som helst, men dom ligger väl runt 400 spänn vad jag förstår.
 
Ja, Photoshop CS för digitalfotografer är en riktig höjdarbok. Mängder med tips och idéer med bilder och detaljerade beskrivningar.

Ni som har boken i er hand nu:
Vilket verktyg är det man använder för att plocka bort bakgrunden och lägga in en annan. Jag vet att man ritar med ett verktyg sen klipper man ut bakgrunden.

Om ni undrar varför jag frågar så har jag packat ner boken eftersom jag ska flytta och viljan att rota igenom 20 flyttkartonger är inte sådär jättestor =)
 
Själv blädrade jag i "Adobe Photoshop CS: The Art of Photographing Women " på mässan för någon vecka sedan och beställde den, men har tyvärr inte fått den.

Den kändes väldigt praktiskt och "tips" inriktad precis som "Photoshop CS för Digitalfotografer" som är en toppenbok (har själv den engelska).
Jag har även köpt "Photoshop CS Bible, Professional Edition" men måste säga att jag tycker att det är en skräpbok.
 
Jodå, Photoshop CS för digitalfotografer är en bra bok, klart att rekommendera för den som är ny och snabbt vill kommma igång med effektivt bildskapande.

Jag ogillar dock tonen i inledningen, där alla andra böcker sågas och att Kellbys bok skall vara den enda som tar upp hur filläsaren kan användas eller hur man jobbar med 16-bitars färgdjup.
Plus att ett par av hans ”enkla sanningar” kan diskuteras.

Hade jag varit Ben Willmore, John Paul Caponigro, Martin Evening, Bruce Fraser eller Gary Bouton, hade jag åkt hem till Kellby och gett honom smisk på hans rosa rumpa.
 
Senast ändrad:
Jag kan rekommendera Real World Camera Raw with Adobe Photoshop CS

Den handlar "bara" om Camera Raw-plugin:en och File Browser, men där finns oväntat mycket att lära; vad alla reglage i Camera Raw verkligen gör, tips på vad man skall och inte skall göra, hur man automtiserar med Batch + Actions, hur metadata lagras, varför man skal använda XMP-filer och en hel del till. Rekommenderas.
 
elohim skrev:
Ok, men "Photoshop CS Bible" då? Alltså inte "professional" - hur är den?

Den är kanon! Tar upp allt man kan göra med Photoshop samt många exempel att leka med.
Köpte den på svenska och har hjälpt mig mycket.

Inte konstigt att den är klassad som en av världens bästa Photoshop böcker.
 
Kallenberg skrev:
Den är kanon! Tar upp allt man kan göra med Photoshop samt många exempel att leka med.
Köpte den på svenska och har hjälpt mig mycket.

Inte konstigt att den är klassad som en av världens bästa Photoshop böcker.

Kanon! Köpte den just den engelska versionen på adlibris för 270 spänn, verkar helt klart prisvärd..
 
elohim skrev:
Ok, men "Photoshop CS Bible" då? Alltså inte "professional" - hur är den?

Vad jag förstår är det samma bok men utan RAW hanteringen... men jag har inte kollat upp det.

Jag gillar inte boken eftersom den saknar verklighetsanknytning och sida upp & ner visar hur samma bild kan se ut med alla olika filter som följer med Photoshop.
 
Mina åsikter:

Photoshop Bible prof ed: Bra som uppslagsbok. Inte så tätt mellan de vardagligt användbara tipsen. Färgbilder.

PS Bibeln: Bra som uppslagsbok. Svartvita bilder.

PS CS för digitalfotografer: Många bra tips för liten peng. Håller med om att tonen i boken är fånigt nedlåtande mot övriga böcker. Tråkiga rubriker (steg 1, steg 2, steg 3 osv hela tiden)

Professional photoshop: Allt om hur man får bra kontrast och trovärdiga färger. En favoritbok för mig just nu. Mycket om bildbehandling i CMYK, RGB och L*A*B.

J P Caponigro (glömt boktiteln): Avancerad bok. Svårt för mig att recensera. Inriktning på "konstnärlig" efterbehandling.

Photoshop 7 trade secrets: Enstaka bra tips.
 
wikman skrev:
Vad jag förstår är det samma bok men utan RAW hanteringen... men jag har inte kollat upp det.

Jag gillar inte boken eftersom den saknar verklighetsanknytning och sida upp & ner visar hur samma bild kan se ut med alla olika filter som följer med Photoshop.

RAW beskrivs lite grann men inte ingående.

Just att den visar skillnaderna på samma filter men med olika variabler, tycker jag, är bra.

Dessutom finns det färgbilder i den. 32 sidor till och med.... ;)
 
Jag köpte nyligen "Photoshop CS för digitalfotografer" och det är helt klart många nyttiga tips i den för mig.

Men det jag förundras lite över är hur författaren (eller översättaren?) hela tiden refererar till bildstorlekar i fysiska dimensioner ("skapa en bild i storleken 10*15 cm") istället för pixlar.

Och när han i en artikel exalterat skriver att man kan öka en bilds upplösning från 72 dpi till 300 dpi "och detta utan att tappa någonting i kvalitet!" så börjar man ju undra...

Resten av boken verkar OK dock!
 
Scott skriver med en obehagligt självsäker ton som jag har svårt att förlika mig med. Om man har skrivit en bra bok så ska den inte behöva marknadsföras med hårda ord. Han ger praktiska tips men förklarar sällan den bakomliggande logiken och när han försöker så känns förklaringarna ibland lite haltande.

Boken går att köpa på nätet för 199.- vilket jag tycker att det en är väl värd.
 
Magnus Wahlgren skrev:
Mina åsikter:

Professional photoshop: Allt om hur man får bra kontrast och trovärdiga färger. En favoritbok för mig just nu. Mycket om bildbehandling i CMYK, RGB och L*A*B.
Var finns den att köpa i sverige ?
Har du något ISBN nummer ?
Finns den på svenska ?
 
Det är intressant att konstatera hur olika smaken är även på detta område. Och därför god idé att ta folks uppfattningar med försiktighet. Så även min.

Alltså:

Jag började med Elements och köpte Aalands bok. Den var jag väldigt förtjust i. Pedagogisk och på rätt nivå för en nybörjare med övningar på CD.

Sen uppgraderade jag till 7:an och köpte Kelbys bok pga alla hänförda kommentarer. Den var en besvikelse. Till upplägget väldigt likt Aalands bok men inte lika förklarande. Man lär sig just dom tricken men egentligen inte om vad som är logiken bakom. Men detta kanske beror på mina personliga intellektuella begränsningar. För den som snabbt vill komma igång så funkar den bäst. Kräver absolut en kompletterande bok enligt mig. Jag går faktiskt fortfarande tillbaka till Aalands Elementsbok då och då.

Nu har jag skaffat mig CS och vis av skadan valde jag en annan väg. Jag köpte Martin Evenings bok. Sitter dock fortfarande i 7:an så jag har inte mer än snabbt bläddrat i den men upplägget är väldigt grundligt. Definitivt ingen Qick-Fix-bok.

Det jag själv letar efter nu är en bok som riktar sig mer till den grafiska artisten. Mer alltså om texthantering, målning och integrationen av dessa med fotografier. Förslag mottages gärna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.