Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bogen MagicArm, Var köpa?
- Trådstartare madsen1
- Start datum
peter_wahlström
Aktiv medlem
Är det någon skillnad mellan Bogen Magicarm och Manfrotto Magicarm?
Mvh /Peter
Mvh /Peter
divander
Aktiv medlem
Det är ingen skillnad mellan Bogen och Manfrotto. Bogen heter den i USA och Manfrotto i resten av världen.
De flesta välsorterade butiker har den. Om inte hemma så beställer de den säkert gärna.
Du kan exempelvis kolla med:
yfo.se
scandinavianphoto.se
cyberphoto.se
fotovideo.se
De flesta välsorterade butiker har den. Om inte hemma så beställer de den säkert gärna.
Du kan exempelvis kolla med:
yfo.se
scandinavianphoto.se
cyberphoto.se
fotovideo.se
peter_wahlström
Aktiv medlem
Svinbra pryl... Finns även med ställbart friktionslås. Jag har dock den vanliga med en låsarm. Snabbjobbat!
Glöm inte att köpa ett par superclamps till den om du inte redan har det.
Mvh /Peter
Glöm inte att köpa ett par superclamps till den om du inte redan har det.
Mvh /Peter
divander
Aktiv medlem
Jag håller med. Det är en mycket flexibelt och användbart verktyg. Jag använder den ibland i studion för att hålla uppe blixtar, reflexskärmar och annat. Har även använt den en del vid fotografering utomhus. Bland annat har jag använt en av mina Magic Arm för att montera kameran på cykeln. Dels på styret, men även på ramen. Med hjälp av fjärrutlösare eller timer har jag sedan kunnat ta bilder medan jag har cyklat. Jag har även monterat en kamera på bommen till ett vindsurfingsegel. Ger en rätt annorlunda och spännande vinkel. Har även monterat blixt på den andra delen av bommen och kört blixten genom seglet. Rätt kul effekt.
Som sagt så går det att göra en hel del kul med en eller ett par Magic Arm.
Som sagt så går det att göra en hel del kul med en eller ett par Magic Arm.
picturethis.se
Aktiv medlem
Var just på Yfo/Gbg och skule beställa en, men den kommer först på torsdag...
divander
Aktiv medlem
ekemannen skrev:
Hur och var använder man den ?
/ Erik
Själva armen är ledad och det går att vinkla den nästan hur som helst. Armen finns med två typer av låsning. Den ena är ett vred man skruvar åt och den andra är en spak som med ett klick låser armen. Spaken är klart vanligaste och oftast enklast att använda. Ena änden av armen kan man montera eller fästa i princip vad som helst beroende på vilken typ av fästanordning man använder. Vanligast är en så kallad "superclamp" som fungerar som en tving och går att fästa på lite vad som helst (ex. ett rör, stativ, cykelram).
I den andra änden sätter man antingen en tapp för montering av studioblixtar, en gänga för att fästa kamera eller kamerablixt eller ex. en hållare för reflexskärm.
Armen brukar säljas i olika paket med eller utan ex. en superclamp, gängfäste för kamera, m.m.
Senast ändrad:
Anders Östberg
Guest
Jag använder den med ratt och friktionslåsning, jag tror den är lite säkrare (kan inte lossas av t.ex. en flygande basketboll) än den med låsarm.
Anders Östberg
Guest
Anders Östberg
Guest
peter_wahlström
Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Jag använder den med ratt och friktionslåsning, jag tror den är lite säkrare (kan inte lossas av t.ex. en flygande basketboll) än den med låsarm.
Jag tycker att min magicarm ger med sig lite om jag lastar den (för) tungt rakt ut. Skulle det gå att fixera den bättre med friktionslåset? Jag har aldrig testat den varianten...
Mvh /Peter
Anders Östberg
Guest
peter_wahlström skrev:
Jag tycker att min magicarm ger med sig lite om jag lastar den (för) tungt rakt ut. Skulle det gå att fixera den bättre med friktionslåset? Jag har aldrig testat den varianten...
Mvh /Peter
Mja, man kan dra åt ratten rätt bra men "rakt ut" tar den inte alltför tung last.
Jag har just köpt en arm till. Den första armen har snabbfäste för kameran i ena änden och en super clamp i andra änden, den nya armen har super clamps i båda ändarna. Jag tänker låta den nya armen hålla den första strax under kamerafästet, blir mycket stabilt då. Dessutom kan man då justera kameravinkeln utan att armen "ramlar ner" då man lossar ratten. Tror det blir en bra konstruktion.
ekemannen
Aktiv medlem
Tack för svaren ! Man använder den överallt där det inte går att använda vanligt stativ. Smidigare att ta med ? Vore praktiskt att ha med när man inte vill släpa på ett stativ, de är ju ganska tunga (stativen) och det finns ju nästan jämt något att fästa en magic arm i. Är den lätt ?
/ Erik
/ Erik
Anders Östberg
Guest
Standardkonfigurationen med kamerafäste i ena änden och klämma i andra väger lite drygt ett kilo. 1,2 kanske, min badrumsvåg är inte så exakt. .