mickesvensson
Medlem
ska iväg o resa framöver....hur är det i tullen, behöver man skydda filmen vid röngen eller?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Uffe_Nordholm skrev:
... eller chansat på att filmen klarar sig genom röntgenapparaten oskadad.
....Eller skicka den med post till närmsta postkontor, med risken att den blir 'oundvikligen fördröjd' i posthanteringen...
En fråga som varit uppe många gånger. En del säger att man absolut ska göra det, andra säger att då höjer de bara röntgenstrålen så det kvittar.
När jag reser med film så har jag dels använt mig av blypåse i en del fall och då har jag inte sett något på bilderna efteråt.
Men det som kändes säkrast och som jag använde oftast var att knöka ner all film i fickorna så att den inte blev röntgad alls. Nu fungerar det inte alltid med jackfickor efterosm de vill röntga jackan också men det får plats mycket film i ett par millitärbyxor.
Man kan också förklara för dem att man inte vill att de ska röntga filmen och förklara varför. Det fungerar i 9 fall av 10. Jag har varit med om två fall där det inte fungerat; Köpenhamn, eftersom killen varken förstod svenska eller engelska och Kairo eftersom han var almännt spänd (och beväpnad så jag ville inte diskutera för mycket).
Greven