Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blypåse?

Produkter
(logga in för att koppla)
En fråga som varit uppe många gånger. En del säger att man absolut ska göra det, andra säger att då höjer de bara röntgenstrålen så det kvittar.

När jag reser med film så har jag dels använt mig av blypåse i en del fall och då har jag inte sett något på bilderna efteråt.

Men det som kändes säkrast och som jag använde oftast var att knöka ner all film i fickorna så att den inte blev röntgad alls. Nu fungerar det inte alltid med jackfickor efterosm de vill röntga jackan också men det får plats mycket film i ett par millitärbyxor.

Man kan också förklara för dem att man inte vill att de ska röntga filmen och förklara varför. Det fungerar i 9 fall av 10. Jag har varit med om två fall där det inte fungerat; Köpenhamn, eftersom killen varken förstod svenska eller engelska och Kairo eftersom han var almännt spänd (och beväpnad så jag ville inte diskutera för mycket).

Greven

Jag skulle tro att du tar en större risk med filmen i en blypåse än utan. Anledningen är att för en röntgen apparat så är blypåsen svårgenomlyst, och detta problem kommer opperatörerna att lösa genom att kräma på effekt tills de ser genom påsen. Resultatet lär bli att din film bestrålas mer/hårdare inuti en blypåse än utanför.

Personligen hade jag antingen haft filmen i en genomskinlig plasatpåse som jag ber personalen undersöka manuellt, eller chansat på att filmen klarar sig genom röntgenapparaten oskadad.

Ett tredje alternativ är att köpa filmen på plats, om det går. Eller skicka den med post till närmsta postkontor, med risken att den blir 'oundvikligen fördröjd' i posthanteringen...

Uffe_Nordholm skrev:
... eller chansat på att filmen klarar sig genom röntgenapparaten oskadad.
....Eller skicka den med post till närmsta postkontor, med risken att den blir 'oundvikligen fördröjd' i posthanteringen...

1 - Jag har aldrig drabbats av att filmen har blivit förstörd när den röntgats i den vanliga säkerhetskontrollen för passagerare. Efter 911 har jag dock bara haft digitala kameror (förutom en resa stax efter) så jag vet inte vad dagens apparater förmår.

2 - Att skicka oexponerad film (eller exponerad men oframkallad) med (privat) post över gränser skulle jag nog inte göra. Dom röntgenapparater som används där har förmodligen helt andra effekter.

---/T

Jag har rest mycket med film (ISO 64 och 200), och alltid utan blypåse. Filmen har scannats flera gånger utan problem. Efter den 11/9 så är det i princip omöjligt att få någon göra en manuell undersökning av filmen.

Jag tror att du inte kommer att få några problem om du inte har mycket snabb film med dig.

-- Nicke

Ha inte film i det incheckade bagaget. Strålningen som används för incheckat bagage är starkare än den för handbagage.

Olle

Läs på Luftis hemsida:
http://www.lfv.se/templates/LFV_AirFear____1070.aspx

Jag och min fru reste i Australien och Indien för ett par år sedan och hade 13 avgångar med säkerhetskontroll. All film i handbagaget i plastpåsar, inga tecken på skador.

Glöm det där med blypåse eller ens en plåtburk. Det leder bara till att säkerhetspersonalen vill kolla närmare och börjar riva i bagaget.

Detta ämne har diskuterats sedan 80 talet och Kodak och andra säger att den typen av röntgen som flygplatserna använder inte gör någon skada. Varför börja tugga om detta nu igen after alla dessa år? Om 20 år kanske någon försöker uppfinna hjulet igen.

Om man inte vet och är osäker så måste man väl få ställa en fråga?!

Kör filmen som vanligt utan blypåse, det skall funka utan problem. Att vägra låta säkerhetskontrollen genomlysa dina filmrullar kommer bara skapa ökad misstänksamhet.

/ Joacim

En fråga som varit uppe många gånger. En del säger att man absolut ska göra det, andra säger att då höjer de bara röntgenstrålen så det kvittar.

När jag reser med film så har jag dels använt mig av blypåse i en del fall och då har jag inte sett något på bilderna efteråt.

Men det som kändes säkrast och som jag använde oftast var att knöka ner all film i fickorna så att den inte blev röntgad alls. Nu fungerar det inte alltid med jackfickor efterosm de vill röntga jackan också men det får plats mycket film i ett par millitärbyxor.

Man kan också förklara för dem att man inte vill att de ska röntga filmen och förklara varför. Det fungerar i 9 fall av 10. Jag har varit med om två fall där det inte fungerat; Köpenhamn, eftersom killen varken förstod svenska eller engelska och Kairo eftersom han var almännt spänd (och beväpnad så jag ville inte diskutera för mycket).

Greven

Är det inte metall i filmrullarna, tänkte om metalldetektorn ger utslag?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar