Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bluffmakaren som härjade innan är fast....

Produkter
(logga in för att koppla)
På FS köp & sälj sida så finns en länk till "regler och varningar" (http://www.fotosidan.se/cldoc/classifiedrules.htm) som inkluderar i princip allt man behöver tänka på innan köp.

Eftersom det varnas om försäljning av stöldgods lite här och där på Internet så tycker jag kanske att FS skulle kunna lägga till en punkt att säljaren skall kunna styrka sitt ägandeskap med kvitto. Förutom att det är skit att köpa stulna varor så är det en risk som köpare att köpa i "god tro" då begreppet inte finns kvar i sin tidigare tolkning utan den rättmätige ägaren har rätt att hämta tillbaka godset.

Med dessa tips så har iaf jag svårt att förstå hur det skall kunna gå fel när man handlar på nätet.

Senast ändrad:
Inte?

Detsamma har sagts om att skriva inlägg. (Och tom posta bilder.) Själv var jag enbart 50 minuter gammal medlem när jag skrev mitt första inlägg. Faktum är att jag registrerade mig inte ens förrän jag kände behov av att posta mitt första inlägg och enbart pga detta.
Har för mig att anledningen till att jag gick från lurker till registrerad faktiskt kan ha varit att jag lade in en annons för att sälja min gamla Olympus C-750... men det kan också ha varit för att posta någon fråga.

Nåja, håller med om det vettiga att ge folk som registrerar sig omedelbar access till det mesta.

Oavsett hur mycket olika säkerhetsfunktioner som läggs in kan någon som vill nästan alltid ta sig runt dem. Det igentligen enda säkra sättet är att göra upp en affär öga mot öga och kontrollera varan på plats. På de flesta andra sätt av transaktioner går det att luras på något sätt.
Bättre att ha en öppen sida där det inte är svårt för folk att registrera sig och komma in och bli aktiva än att krångla till det mer än nödvändligt.

Och givetvis är det skittrist att bli lurad, jag har själv råkat ut för det i mindre affärer.

Självklart ska bedragare och tjyvar rullas i tjära och fjäder!

Jag har både köpt och sålt grejer här (köpt och sålt samma glugg...) och på Blocktoch Tradera, och aldrig blivit blåst, eller blåst någon, MEN man måste ju vara medveten om att det finns risker. Tyvärr kan det bli dyrt att vara naiv...

Tradera har ett betygssystem på både säljare och köpare, kanske inte så lätt att få att funka här, men värt en fundering.

Man är inte automatiskt kriminell för att man har ett 073-nummer, men det är en klassiker....

Janne

henrikangel skrev:
...Det igentligen enda säkra sättet är att göra upp en affär öga mot öga och kontrollera varan på plats...
Jaja, hur smart är det att ha tio papp i fickan o träffa en desperat bedragare?
Tänk efter lite innan du träffar en snubbe i en skum park eller så.

666 skrev:
...Tradera har ett betygssystem på både säljare och köpare, kanske inte så lätt att få att funka här, men värt en fundering...
Min grabb (son) blev "bannad" där eftersom han vägrade fullföja en affär med en snubbe som annonserade lite väl vagt...
Så det är inte alltid deras betygssystem fungerar...

froslunda skrev:
Blocket har en fiffig variant.

http://www.internetgirot.se/betala

Går att andvända utan blocket. Fungerar finfint!

Gunnar

Och om köparen säger att det fanns en tegelsten i paketet trots att det var en kamera då?...då skickar han tbx en tegelsten till säljaren och får sen tbx sina pengar....eller om säljaren verkligen skickar en tegesten och hävdar att han har vittne om att han skickade en kamera.

Handla varor kommer alltid att vara förenat med en risk.
Minst risk att köpa begagnat är förmodligen att mötas öga mot öga på en allmän plats...gärna tillsammans med en kompis.

Kakelgasten skrev:
Och om köparen säger att det fanns en tegelsten i paketet trots att det var en kamera då?...då skickar han tbx en tegelsten till säljaren och får sen tbx sina pengar....eller om säljaren verkligen skickar en tegesten och hävdar att han har vittne om att han skickade en kamera.

Handla varor kommer alltid att vara förenat med en risk.
Minst risk att köpa begagnat är förmodligen att mötas öga mot öga på en allmän plats...gärna tillsammans med en kompis.

Suck....visst o en kille k-pist..det går aldrig att vara helt säker ens öga mot öga. Tänk om det är Joe Labero!Han kan lura dig även när du tittar....

froslunda skrev:
Suck....visst o en kille k-pist..det går aldrig att vara helt säker ens öga mot öga. Tänk om det är Joe Labero!Han kan lura dig även när du tittar....

Ursäkta?...vad menar du?...med sucken alltså...

Menar du att jag har fel?

[Edit]
Kollar du tbx i mitt förra inlägg så ser du att jag skriver att MINST risk är det att träffas öga mot öga...visst finns det en risk att bli lurad då oxå, men mitt inlägg var mest en liten varning mot ditt inlägg att blockets betalgaranti...så som du skrev...fungerar finfint...det är lite missvisande enligt mig.

Senast ändrad:
Folk som köper dyrare grejer, bl.a. bilar har blivit rånade av säljaren när de haft cash med sig. Risken för köparen är väl kanske också rån, men också att man får falsk kosing av någon pengatvättare...

Vi har här i Finland folk som har sålt dyrare grejor utomlands. De har hittat en utländsk köpare och fått betalt medelst check.

Checken har blivit transporterad till säljaren genom dyrare transport och summan har alltid varit betydligt högre än köpesumman. Skillnaden har förklarats innehålla eventuella transport konstnader och annat.

Försäljaren har gått till banken och löst in checken. Allt är frid och fröjd och säljaren har eventuellt kunnat återlämna åt köparen överlopps summan.

Efter några veckor tar banken kontakt, och det har inte funnits täckning på checken. Kunden har då blivit tvungen att återbetala summan, men egendomen har då redan åkt iväg till den bedragliga köparen. Plus eventuellt ett extra bonus på överloppssumman.

Jag vill slå ett slag för eBays lösning på just detta problem, nämligen möjlighet för köpare och säljare att lämna feedback på varandra efter avslutad affär. Valen positivt, negativt eller ingetdera samt en egen kort kommentar vilket samlas på en särskild sida i respektive persons profil tillsammans med länk till respektive annons. I efterhand kan sedan vem som helst gå in och förutom andelen positiva betyg se hur många affärer Kalle har gjort och när, vad han har sålt, vem han gjort affär med (med möjlighet till egen kontakt), hur han skött sina åtaganden (skickat/betalat snabbt osv) liksom hur väl varan stämde överens med beskrivningen i annonsen. Helt ovärderlig funktion för oss som samlar prylar från världens alla hörn!

Mer info: www.ebay.com

Walle skrev:
Men frågan är, hur intressant är det med medlemmar som bara anonserar? Jag kan tänka mig att vissa registrerar endast för att kunna anonsera. Hur intressant är det med sådana medlemmar? Varför kan de inte lika gärna anonsera på blocket i.s.f?

Jag har varit medlem länge och nyligen lagt ut min första annons, att jag inte lagt upp särskilt många bilder än beror på tidsbrist.
Är nämligen mer ute och tar kort än jag är hemma och tar hand om mina alster.

Johan A skrev:
Jag vill slå ett slag för eBays lösning på just detta problem, nämligen möjlighet för köpare och säljare att lämna feedback på varandra efter avslutad affär. Valen positivt, negativt eller ingetdera samt en egen kort kommentar vilket samlas på en särskild sida i respektive persons profil tillsammans med länk till respektive annons. I efterhand kan sedan vem som helst gå in och förutom andelen positiva betyg se hur många affärer Kalle har gjort och när, vad han har sålt, vem han gjort affär med (med möjlighet till egen kontakt), hur han skött sina åtaganden (skickat/betalat snabbt osv) liksom hur väl varan stämde överens med beskrivningen i annonsen. Helt ovärderlig funktion för oss som samlar prylar från världens alla hörn!

Mer info: www.ebay.com

Med detta resonemang blir det ju omöjligt för det stora flertalet som bara säljer eller köper enstaka saker.
Jag köper kanske en sak vart annat âr o säljer mer sällan, hur länge ska jag dâ hâlla pâ innan jag blir betrodd?
Det är ju ett moment 22, ingen vâgar köpa om du inte sâlt tidigare.

Gunnar D skrev:
Det är ju ett moment 22, ingen vâgar köpa om du inte sâlt tidigare.
Jag tror inte ett sådant system funkar lika bra på Fotosidan, som är en mer vertikal marknad där varje säljare i genomsnitt säljer mycket färre saker, och det är (skall) bara vara privatförsäljning.

EBays system är jättebra för de mer kommersiella säljarna, de som säljer restlager odyl - och på så sätt bygger de upp ett gott rykte om de sköter sig.

Jag tror inte det på något sätt att det systemet hjälper mot "18-åringen", som ju reggat sig ett nytt konto för varje bedrägeriförsök och duperar folk till att tro han är seriös.

Åtal kommer att väckas mot bedragaren.

Våra kontakter med polisen har gjort att Åklagaren har beslutat att det föreligger tillräkliga skäl för åtal mot den misstänkte "18 åringen". Personen har också lurat folk på andra ställen så vi är inte ensamma om anmälningarna. Även om vi troligtvis aldrig kommer att se röken av våra pengar så är det viktigt att anmäla. Det kvittar hur liten summan är. Målet kommer troligtvis att gå upp i Västerås. (Fick papper från åklagarkammaren i Västerås idag)
Jag återkommer senare med mer material.

//Mats

Möjligheten finns alltid att använda sig av betaltjänster med betalgaranti, typ Payson.

Säljer jag saker erbjuder jag alltid Payson som alternativ till ex. internetbanken om varan skall skickas med post/paket. (kostar dock 5% i avgift) Sedan är det upp till köparen att själv bedöma vilket alternativ man vill använda.

/Kenneth

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar