Annons

Blue/green screen

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!

Jag har länge varit intresserad av de möjligheter som finns med blue/green screens i video.
I 3d-programet Maya kan jag exportera animerade filmer med "alphakanaler" i ett visst format = allt som inte finns skalas av på ett snyggt sätt.

Men hur är det med blue screen?
Hur bra videokamera behöver jag för att exempelvis göra en MTV-video, prisklass?
Och vilket videoredigeringsprogram skalar bäst bort det blå/gröna?

För inmonterade rörliga bilder i exempelvis Sagan Om Ringen stämmer ljussättningen på bakgrund och ex. skådis exakt. Vilket program använder de för att få rätt färg och ljus?

Experter till undsättning, många frågor, men jag behöver veta = )

De FLESTA musikvideos med mycket effekter du ser på MTV är filmade med riktiga filmkameror eller med HD-kameror som dumpar okomprimerade bilder direkt ner till enormt dyra hårddisksystem. Digibeta är också ganska vanligt och behåller den nödvändiga färginformationen/upplösningen.

En vanlig DV-kamera fungerar hjälpligt för att filma med greenscreen, men kan aldrig bli lika bra som riktig film eller helt okomprimerat format. Undvik bluescreen med DV då den blå komponenten i DV-video har lägre upplösning (en kompromiss för att komprimera och lura ögat).

Huvudsaken är egentligen att ljuset är jämnt på bakgrunden och att man har en hel del tålamod med efterbearbetningen och inte förväntar sig underverk.

Program som Premiere Pro 2 (Windows) och Final Cut Pro/Express för OS X har numera bra sk keyers för att slå ut bakgrunden, men dedikerade program som After Effects, Shake, Combustion har ännu bättre som standard. Finns också bra pluggar att köpa för i stort sätt alla videoredigeringssystem som kompenserar för just DV-formatet begränsningar så gott det går.

exempel:
http://www.dvgarage.com/prod/prod.php?prod=dvmatteae
http://www.redgiantsoftware.com/primattekeyer1.html#deartifactor

Om du är riktigt seriös och har en bra budget så skulle jag idag köpa en Panasonic AG-HVX200 som klarar progressiv bild i 720P (HDTV-upplösning). Budgetalternativ? En Panasonic NV-GS500 för runt 12 000:- Självklart går det även men billigare kameror, men titta gärna på de modeller från Panasonic och Sony som har 3 CCD-element för färgerna.

Att få till en lika ren och bra övergång mellan bakgrunder, datorgrafik och filmad förgrund som i LotR kräver enormt mycket jobb och noggrann ljussättning när man filmar. Lägger man in 3d-objekt i filmat material så läser man ofta in ljusinformationen vid inspelningstillfället så att denna kan matas in i datorerna för ljussättning av 3d-föremålen och på så sätt underlätta sammanläggningen.

jag jobbar på tv och har flera gånger gjort bluescreen/greenscreen-grejer.
om man skall lyckas riktigt bra så bör man filma med digibeta eller xd-cam då dv-cam skall vara sämre lämpat för sånt.
så det är vad jag har använt.
(jag är ingen bildingenjör så jag kan inte redovisa varför det förhåller sig på det viset, men det har med upplösning och tonomfång att göra)
det viktigaste av allt är emellertid att placera föremålet/människan en bra bit från det gröna så att man kan ljussätta motivet för sig och filten för sig utan att ljuskällorna påverkar varandra - det gröna måste belysas ytters jämnt från kant till kant (vilket följaktigen innebär att man måste ha en rejält stort filt om man vill plåta någon i helfigur - stor studio altså eller utomhus).
vilket redigeringsprogram som lämpar sig bäst kan jag dessvärre inte svara på men vi jobbar i avid-combustion och det funkar bra.
obs: se upp med blondiner med flygigt hår.
det blir aldrig bra!

ett sista tips: om du inte har budget att dataanimera bakgrunder som i sagan om ringen där du kan styra ljussättningen under en stor del av produktionsprocessen så rekommenderar jag dig att ta bakrgundsbilderna innan du filmar huvudmotivet och låta dessa bilder helt styra ljussättningen av förgrundsmotivet
lycka till!

Underbart!

Oj vad det gick snabbt att få klockrena svar på den här siten = )

Då blir det till att shoppa loss någon gång i framtiden, men finns det någon hemsida där jag nu kan ladda ner "färdiggjorda" blue screen-tagningar så jag kan testa hur det funkar i Adobe Premiere Pro och Adobe After Effects?

Hej igen!

Testa att ladda hem demoversionen av Serious Magics Ultra 2 keyer, det verkar följa med greenscreen-klipp där som man kan laborera med, ca 250MB totalt.

http://www.seriousmagic.com/ultrademo.cfm

Verkar som om de nya HDV-kamerorna är bra för greenscreen också eftersom upplösningen är så mycket bättre och det därmed är lättare att extrahera fina detaljer. Kanske något att fundera på nu när Sony säljer sin HDR-HC1 för runt 17 000. Mycket pengar, men allt beror på hur seriös man är och vad resultatet är värt.

Lycka till!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto