Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blocket scam

Produkter
(logga in för att koppla)

Limestonereef

Avslutat medlemskap
En visserligen uppenbar men aktiv lurare härjar på blocket nu. Har anmält två annonser som kom bara några dagar emellan. Annonstexten är saxad från engelska Nikon och sen översatt i google translator vilket ger en rätt underhållande läsning. Svarade på annonsen och fick som svar att personen inte var bra på svenska (no shit) och att han nyligen flyttat till Greece (Grekland). Kollade upp hans IP och såg att han bor i Wichita, Kansas, USA. Han ville förövrigt ha 13722kr för en Nikon d3x och nu 7822 för en nikon d90 med 18-200.
Se upp :)
 
En visserligen uppenbar men aktiv lurare härjar på blocket nu. Har anmält två annonser som kom bara några dagar emellan. Annonstexten är saxad från engelska Nikon och sen översatt i google translator vilket ger en rätt underhållande läsning. Svarade på annonsen och fick som svar att personen inte var bra på svenska (no shit) och att han nyligen flyttat till Greece (Grekland). Kollade upp hans IP och såg att han bor i Wichita, Kansas, USA. Han ville förövrigt ha 13722kr för en Nikon d3x och nu 7822 för en nikon d90 med 18-200.
Se upp :)

Slutet av den här tråden avhandlar samma ämne:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1492853

IP numret leder till Microsofts server. Den ligger i Kansas. Han bor nog någon annanstans.
 
aha där ser man, verkar troligt!

I mailheadern kan man eventuellt så något liknande "X-Originating-IP" eller liknande som hotmail m.fl lägger till med ursprungsadressen. Dock kan personen ifråga sitta bakom en "proxy" eller liknande för att dölja sin identitet (troligt ifall det är någon form av organiserad verksamhet)
 
Passapåtillfälle!

Den här är för rolig.

http://www.tradera.com/Canon-EOS-1D-s-Mark-III-tre--auktion_301750_110373408

Canon EOS 1D,s Mark III

Säljes härmed en Canon fullformat digital system kamera.
Skicket är i stort sett oanvänt, absolut inte fått någon mekanisk skada såsom slag etc.
Den är leverans klar om cirka 5 månader pga ett kommande foto jobb, säljes dock pga flytt.
Så jag går ut med ett lågt utrop pga att det kan ta 3-6 månader för dig att sedan få hem kameran.
Är iallafall i nyskick,har gått cirka 15 tusen exp och som kompensering för dröjesmålet står jag för frakt.
Info kan ni söka på google etc, blir enklast så och auktionen blir mindre och enklare att förstå.
Pengar sätts in 5 dagar efter auktionen slutat!
Allt som medföljer vid köp ingår givetvis!
 
Men vad kan det här betyda:

"Allt som medföljer vid köp ingår givetvis!"

I alla fall, jag skulle inte våga bjuda...
 
Ahha läste fel min sanningskorrekterings funktion la till en extra nolla i auktionen ;) Det där med "slutarrörelser" på en kamera är ju hur enkelt som helst att fejka på canon, för man kan ju inte så säkert veta det som köpare. Och om man likställer auktionen med riskerna skulle jag aldrig bjuda på den. Och överföra till konto på någon som aldrig sålt något...
 
Man betalar nu och får kameran om c:a 5 (!?) månader... den kan ju t.ex. hinna gå sönder tio gånger om.... eller dra iväg ytterligare 10k exponeringar.... Den är i nyskick nu när man betalar... men när man får den, hur är den då?

"Leverans klar om cirka 5 månader pga ett kommande foto jobb, säljes dock pga flytt"

Hurdå pga flytt? Det är en kamera och inte ett piano vi snackar om? ;)..

Varför sälja en kamera som man behöver? Låter ju helsuspekt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.