Annons

Blocket helt hopplöst i dagsläget?

Produkter
(logga in för att koppla)

MedinFoto

Aktiv medlem
Har övervakning på "Nikon" och det dyker upp suspekta annonser stup i kvarten. D850 kameror lite väl billigt osv. De erbjuder Blocketpaket men när man chattar med säljaren så har de antingen "slutat erbjuda det i annonsen" och ska ha banköverföring eller vill ha ditt tel nummer för att skicka en "betallänk till Blocketpaket".

Känns som om detta ökat lavinartat sen de slutade ta betalt för annonser. Tråkigt då Blocket faktiskt var rätt OK för kameraprylar tidigare.

Kul att du oxå uppmärksammat detta. Jag mejlade för en stund sedan till Blocket ang att dessa bluffannonser har ökat drastiskt. Jag drog oxå slutsatsen att det har med deras avgiftsfria annonser att göra. Jag bad dem därför att återinföra kostnaden för annonser. Det ska bli kul att se vad de svarar :)

Kul att du oxå uppmärksammat detta. Jag mejlade för en stund sedan till Blocket ang att dessa bluffannonser har ökat drastiskt. Jag drog oxå slutsatsen att det har med deras avgiftsfria annonser att göra. Jag bad dem därför att återinföra kostnaden för annonser. Det ska bli kul att se vad de svarar :)

Posta gärna svaret här. Jag förstår inte riktigt hur de tänker här faktiskt. Sluta ta betalt och göra allt sämre, vad är själva planen?

När vi ändå är inne på ämnet så har detta med avgiftsfria annonser gjort att folk ofta raderar och nyskapar sina annonser för att ligga på "förstasidan". Det var nån nisse som hade samma gamla rötna "kamerasamling" till nåt ockerpris högst upp varje morgon i flera veckor. Rapporterade varje gång och Blocket gjorde inte något åt det.

Blocket gör så förmodligen för att de kalkylerar med högre intäkter. Det man förlorar på karusellen tar man igen på gungorna, vilket jag antar är övriga annonser.
Jag har anmält ett par annonser men inte fått någon respons.
Nu låg en annons inne på ett nytt objektiv som bör kosta ca 25k men man vill ha 8k.
Blocket kanske bör kräva betalning via deras tjänst för varor som kostar över en viss summa.

Posta gärna svaret här. Jag förstår inte riktigt hur de tänker här faktiskt. Sluta ta betalt och göra allt sämre, vad är själva planen?

När vi ändå är inne på ämnet så har detta med avgiftsfria annonser gjort att folk ofta raderar och nyskapar sina annonser för att ligga på "förstasidan". Det var nån nisse som hade samma gamla rötna "kamerasamling" till nåt ockerpris högst upp varje morgon i flera veckor. Rapporterade varje gång och Blocket gjorde inte något åt det.

Jag har fortfarande inte fått någon respons på mitt mejl till blocket. Imorgon har det gått en vecka. Kommer förmodligen inte få någon återkoppling..

Jag har noterat en explosion av suspekta bluffannonser och anmält flera och blocket har svarat att de tagit ner annonserna mm. Jag har föreslagit att de skall göra det som idag är valfritt, att identifiera sig med bank ID, till obligatoriskt, åtminstone för kategorier som lättare lockar till sig bluffannonsörer som t ex elektronik. Inget svar på detta dock. Tur i varje fall att man kan läsa vilket år annonsören gick med på blocket - bluffare brukar ju behöva byta identitet ofta.

Själv råkade jag ut för baklängesvarianten. Dvs jag lade ut en kamera till försäljning, blev snabbt kontaktad av en person som undrade om jag kunde tänka mig att skicka den via Blocketpaketet om köparen ordnade "allt" kring frakten. När jag sa att det inte var några problem att skicka, men att jag ordnade frakten så tystnade det direkt. Jag är inte säker på hur den blåsningen är upplagd, men på något sätt får de till det tydligen.

Själv råkade jag ut för baklängesvarianten. Dvs jag lade ut en kamera till försäljning, blev snabbt kontaktad av en person som undrade om jag kunde tänka mig att skicka den via Blocketpaketet om köparen ordnade "allt" kring frakten. När jag sa att det inte var några problem att skicka, men att jag ordnade frakten så tystnade det direkt. Jag är inte säker på hur den blåsningen är upplagd, men på något sätt får de till det tydligen.

Skulle gissa att om du fortsatt med affären hade du fått ett SMS med länk till en fejkad sida för Blocketpaket som visar att varan är "betald" och nån fraktsedel du ska skicka den med.

Har själv fått screenshots från säljare där de visar en "Blocketpaket" sida som kräver köparens mobilnummer för att "skicka förslag på affär".

Har rapporterat in 4-5 D850 annonser om dagen i nån vecka och det verkar ha lugnat ner sig lite nu så det kanske får lite effekt i alla fall.

Sånt får jag ofta när jag lägger ut något. Inte bara Blocket utan på andra siter. Även på Tradera dyker det upp. Man ska kontakta dem på ett mailkonto. Tradera stänger av dessa rätt fort.

Hej! Jag anmäler till Blocket varje gång. Gör gärna det så fort ni stöter på en bluff-annons. Varje gång har Blocket dolt annonsen, tackat mig för anmälan och sedan tagit bort annonsen. Var också uppmärksamma på om det är helt nya konton och säljaren inte identifierat sig med Bank-ID. Jag är supernöjd med Blocketpaketet, har funkat varje gång jag köpt och sålt. Finns mycket mer kul att köpa nu när Blocket tagit bort annonsavgifterna.

Det låter extremt begränsande men vi fattar alla de beslut vi känner oss trygga med naturligtvis.
Visst känns det begränsande ibland när intressanta varor finns i fel ände av landet, men förr eller senare dyker en likadan upp i närheten så affär kan göras öga mot öga. Man ska inte ha bråttom.

Det absolut dummaste jag någonsin hört.
Är du kommunist?

Du kan ju inte tvinga folk att använda BankID på en sida som t.e.x Blocket.
alla använder inte BankID. Och framförallt så är det rätt risky att signera utanför Myndighet/Banker. Du har ingen anning hur blocket hanterar dina uppgifter. Ingen anning.

Och finns många som veriferar sig med ID KORT + SELFIE. (Dock syns inte de på sidan) jag har gjort det. Och det är mycket mer seriöst än att signera en bank id, med tanke på alla bankid kapningar nu för tiden.

Jag förutsätter att du skämtar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar