Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtzoom till digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Lundbybo

Medlem
En stilla undran bara, då jag befinner mig i budgetförhandlingar med min fru för att bli digital. Har en EOS 30 nu och lutar år 30D närsomhelst, trots rykten om 40D och annat. Tycker att 8 MPix är tillräckligt, pixlarna blir bara mindre. Gjorde dom sensorn något större, t ex 1,3 ggr skenbar brännviddsförstoring vore det ett alternativ.

Nu blev det lite andra funderingar, men den egentliga frågan var om någon har ett enkelt svar på hur blixt och kamera fungerar ihop avseende blixtzoomen. Räknar den med brännviddsförlängningen. Detta är kanske en simpel fråga för er alla som redan hänger med i den digitala rusningen. Jag lunkar på i analoga träsket, men inser att det inte håller i längden.
 
Jepp, min EX430 räknar med brännviddsförlängningen. Hur det är med 3:e parts tillverkade blixar och äldre canon modeller kan jag inte svara för.

/Johan
 
Kommer lite an på...

Om du har en äldre Speedlight EZ; så går det inte på digital.
En Speedlight EX därimot funkar på både din analoge EOS30 och en evnt. EOS digital.
Andra tillvärkare borde funka; om dom stöder E-TTL II
(Sunpak, Metz, Sigma t.ex.) Kolla att "II:an" finns med; bara E-TTL duger inte.
Till Canon vill jag dog råda dej att köpa Canon´s blixtar (430EX eller 580EX); alt. Metz.
Lycka till!
mvh Erik J
 
Lundbybo skrev:
men den egentliga frågan var om någon har ett enkelt svar på hur blixt och kamera fungerar ihop avseende blixtzoomen. Räknar den med brännviddsförlängningen.

Kort svar: ja, åtminstone med moderna Canon originalgrejor, har jag hört.

Jag ställde samma fråga i en annan tråd, och fick det svaret. Själv har jag inte Canon.
 
Lundbybo skrev:
En stilla undran bara, då jag befinner mig i budgetförhandlingar med min fru för att bli digital. Har en EOS 30 nu och lutar år 30D närsomhelst, trots rykten om 40D och annat. Tycker att 8 MPix är tillräckligt, pixlarna blir bara mindre. Gjorde dom sensorn något större, t ex 1,3 ggr skenbar brännviddsförstoring vore det ett alternativ.


En liten kommentar till din stilla undran oxå :)
Jag tror att 30D är ett bra köp nu. Vad som kommer i XXD om nägra månader vet ingen (utom Canon). Jag har 20D med 8 MillPix som balanserar bra med sensoren och gär en utmärkt kvalitet for utskrifter till A4 (++).
Jag litar inte helt på Canon för tiden. Är rädd for 12Mp DigicIII, dårligare "högISO" och reducerad EV-umfång.
Köpte just G7, hvor Canon har skjutit bom på detta.

Köp 30D du Mats! Riktig bra kamara för måttliga pengar.
(t.o.m. Cash-back nu)
Hälsa frun att det är ett budget-val........
/Erik J
 
Tack för era svar!

Nu kan jag vara lugn på den punkten, då jag bara har Canonoriginalgrejor. Blixten är 550 EX (har en EZ också någonstans). Speciellt tack till Johan som provat själv.

Erik!
Kul att du tog upp det där med att 30D är ett budgetval. Jag har nämligen sagt att 30D är den näst billigaste systemkameran som Canon har just nu. Det gick hem! Jag tror att kameraförhandlingarn är hemma nu men jag siktar på att uppgradera med ett bra teleobjektiv också, det kan bli svårare att motivera men tar tacksamt emot idéer.

För två årsen fick vi en liten dotter och köpte då en liten digital pocketkamera. Med de tusentals bilder vi tagit med den, har jag räknat ut att samma kostnad för film och framkallning samt andra omkostnader skulle ge en kostnad på mellan 38 och 40 tusen kronor. Det bör ge en bra förhandlingsposition. Som tur är, är även min fru fotointresserad.
 
En bra tele....

Med tanke på nya bugetförhandlingar.........
Om det är en bra Zoom du tänker på. Varför inte gå för en begagnad EF 70-200/4 L. Dom finns att få för +-5K i bra skick.
Och det är ju ett värde som står sej.
/Erik J
 
Re: En bra tele....

fujicanon skrev:
Med tanke på nya bugetförhandlingar.........
Varför inte gå för en begagnad EF 70-200/4 L.
/Erik J

Låter bra, du läser nästan mina tankar. Jag kommer att sikta på på det nya objektivet EF 70-200/4 L IS, men annars är ditt förslag mycket bra!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.