Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixttips till Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Larta

Medlem
Hejsan.
Jag har funderat på införskaffa en blixt till min Nikon D50. Mest pga jag har hört folk här på fotosidan nämna att bilderna blir mycket bättre med en extern blixt. Ge mig gärna tips på en ganska enkelt blixt men som ändå framhäver bilderna.
Mvh
Lars Eriksson
 
Tack för ditt tips. Jag har kikat lite på den och lutar väl åt det hållet. Sigma har annars några billigare varianter men frågan är om de är lika bra som Nikons egna.
 
De flesta, liksom jag, anser att det är värt de extra pengar en SB-800 kostar.
- Den är starkare.
- Du får med omnibouncer.
- Ett femte batteri som halverar uppladdningstiden.
- Gelatin-filter som är suveränt (om man orkar)
- Du kan trådlöst styra fler blixtar. Om man köper senare.

Det kan kännas surt att slanta upp några hundra till men blixten har du många år. Troligen längre än kameran.

/AnWi
 
Tack för det tipset Anders. Jag förstår att 800:an är snäppet vassare. Men det är nog som du säger surt att slanta upp så mycket pengar.
 
nikon släppte även en SB-400 samtidigt som nya D40:n, den kanske kan bli billig nog för att köpa å prova på extern blixt om man inte vill slanta ut med pengarna för en 600/800
 
Larta skrev:
Tack för ditt tips. Jag har kikat lite på den och lutar väl åt det hållet. Sigma har annars några billigare varianter men frågan är om de är lika bra som Nikons egna.

___________________________________________

Sigma gör bra blixtar, men eftersom de inte stöder Nikons i-TTL fullt ut så får du inte alls lika bra exponering som med Nikons blixtar. Och det var väl det du var ute efter?

SB-400 är välkommen för de som vill ha en liten blixt, man kan även vrida den uppåt om man vill att blixten skall slå i taket (och det vill man ju). Men du kan inte vrida SB-400 upp i taket om du fotar stående bilder.
Men om man accepterar storleken på SB-600 och SB-800, så skall man välja dem - framförallt SB-800, för möjligheterna är fler som andra redan skrivit.

Hälsningar

Adam
 
Lite klokare blev jag och vet nu vad jag ska tänka på och hur jag ska prioritera önskelistan. Tack så jättemycket för alla svar och tips. Ni som ids läsa och svara på frågorna är kanon! Tack!
 
Okej, priset har en viss betydelse. Det måste jag erkänna. Har funderat under kvällens gång och kommit fram till följande. Drömmen vore förstås kanske en Nikon Speedlight SB-800 men det kommer inte att hända.
Jag skulle vilja veta vilken av dessa två ni tycker jag ska välja?! Ha i åtanke att jag är amatör på detta men utvecklas sakta och säkert tack vare FS. D50n är mkt att köra med för mig.

Soligor DG-420
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=58437
eller
Sigma Blixt EF-500 DG ST II
http://www.scandinavianphoto.se/?401006
 
bra fråga..

Det här skulle jag också vilja ha svar på. Så fort man pratar om blixtar för Nikons Digitala system kameror så nämns endast sb-600 och sb-800. Hur stor Är verkligen kvalitets skillnaden på dessa "märkes" blixtar jämfört med "pirat" blixtar från Soligor, Sigma eller Metz (m.m antar jag). Och vilka funktioner är det man får räkna med att vara utan?

Är det någon som vet någon bra källa där man kan hitta listor på vilka blixtar som är kompatibla med vilka kameror. Eller är en sådan lista omöjlig att göra?

Hur vet man t.ex. vilka av Nikons gammla blixtar som funkar på de nya digitala kamerorna?
 
Re: bra fråga..

hagebon skrev:
Det här skulle jag också vilja ha svar på. Så fort man pratar om blixtar för Nikons Digitala system kameror så nämns endast sb-600 och sb-800. Hur stor Är verkligen kvalitets skillnaden på dessa "märkes" blixtar jämfört med "pirat" blixtar från Soligor, Sigma eller Metz (m.m antar jag). Och vilka funktioner är det man får räkna med att vara utan?

Är det någon som vet någon bra källa där man kan hitta listor på vilka blixtar som är kompatibla med vilka kameror. Eller är en sådan lista omöjlig att göra?

Hur vet man t.ex. vilka av Nikons gammla blixtar som funkar på de nya digitala kamerorna?

Just nu svara jag bara på Nikon!
Det står helt klart i manualen till kameran.
Till digitala systemkameror, Nikon, gäller bara SB-400, SB-600 & SB-800. Dessutom finns det en speciell makroblixt som jag för stunden inte kommer på modellnumret på.
De gamla blixtarna fungerar endast i manuellt läge. Du får alltså testa dig fram i varje situation genom att ta kort och sedan öka eller minska mängden blixt, på blixten.
Däremot är de nya blixtarna bakåtkompatibla så en SB-600 eller SB-800 fungerar utmärkt med Nikons tidigare analoga kameror.

Vad gäller tredjepart så är det nog erfarenheter här på fotosidan som gäller. Så mycket tester på nätet har jag inte sett ännu.

Sigma har historiskt haft problem med iTTL, som systemet heter, och Soligor-blixten vet jag inget om. Problemet de har är att iTTL är en hemlig standard så de får försöka förstå signalerna som skickas mellan kameran och blixten och utifrån detta försöka kopiera funktionen. Det var mycket lättare förr.

/AnWi
 
Nya SB400 verkar skrämmande lik min gamla SB15. Skummare design får man leta efter. Men den kanske är bra..

Själv kör jag med SB600, och det funkar bra. Fin batteriekonomi även om man som jag jämt och ständigt glömmer stänga av den.
 
Hadde också velat ha sb-600 först men med D50 så kan du inte köra blixten trådlöst. sb-800 kan man däremot köra som dum slav på su-4 läge fick jag lära mig.
 
Re: Re: bra fråga..

AnWi skrev:

...De gamla blixtarna fungerar endast i manuellt läge. Du får alltså testa dig fram i varje situation genom att ta kort och sedan öka eller minska mängden blixt, på blixten.
...
/AnWi

Fel, fel, fel som Brasse hade sagt.
Det enda som inte funkar är TTL-läget på "analoga" blixtar - Auto-/Strobo-läge mm fungerar precis lika bra på en digital kamera som på de analoga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.