Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixttillbehör i studion

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Jag har fått låna skolans studio, vilket var riktigt roligt. Jag har aldrig tidigare fotograferat i en studio så jag är väldigt nybörjare på just det, alla namn och vad man har allting till.
Denna gången fotade jag bara med en blixt med något paraplyliknande med en vit duk över monterat på blixten. Tror att jag klurat fram att det är en softbox. Vad använder man en sådan till? Skulle väl gissa på att den gör ljuset mjukare?
Jag använde kamerans (Canon 450D) blixt som utlösare till studioblixten. Kamerans blixt gav mycket mer ljus än studioblixten även fast den var ställd på max (en lärare ställde in den åt mig).
Jag tyckte inte ljuset var kraftigt nog så vad ska man göra då? De har fler blixtar med och utan de silvriga paraplyerna (vad kallas paraplyerna?). Skulle gärna ta emot tips om hur man belyser snyggt när man tar porträtt bilder!

Bakgrunden dom har i skolan är en smutsig vit pappersduk, finns det något alternativ till det i andra färger eller i tyg? Som man skulle kunna rekommendera skolan att köpa in.

Tar gärna emot allmäna tips och råd!
 
Om du försökte använda den inbyggda blixten för att
synka studioblixtar så går det inte med canon.
(om du inte har väldigt ovanliga studioblixtar)
Den inbyggda blixten skickar alltid en förblixt
och den löser ut studioblixten som sedan inte har någon laddning kvar när riktiga blixten kommer.
 
Kolla på olika sidor om just belysning, finns flera artiklar redan på Fotosidan, sen finns tex www.studiolighting.net