Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtsynk - vad ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

HannahW

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag ska provfotografera för ett fotojobb i en studio om en vecka och jag ska ta med "egen kamera och synk.". Jag tar för givet att de menar en synk-kabel eller något trådlöst tjafs som triggar blixtarna.
Jag har inget eget "synk." och det känns segt att lägga ut tusenlappar på en grej jag inte behöver om jag inte får jobbet.
Vad kostar synk-grejer? Jag har försökt att söka lite på scandinavian photo men vet inte riktigt vad det är jag letar efter. Är det IR-sändare? Är det Skyport Transmitter? Transceiver?
Jag behöver verkligen hjälp med det här.

Min kamera är en canon eos 30D.

Jag hittade inget när jag sökte i forumen... snälla hjälp mig!

Tack på förhand

En IR sändare kostar ca 300 kronor, tex hos www.kaffebrus.com. De fungerar med i princip alla kameror. Kör själv med Canon 40d och 350d med IR sändare. Fungerar fint. Ska man fota utomhus är det dock radiosändare som gäller ( i solsken fungerar IR inget vidare ).

Går det inte att fråga lite mer precist hos dom du söker jobb hos? Finns väldigt många olika varianter, om det inte är det inbyggda blixtsyncuttaget på tex 30D det menar, vilket är det vanligaste.

Men egen sync låter ju lite roligt.

Jaha, jag missade "AND". Heh, bättre lycka nästa gång, jag är ny här på forumet.

Det är bara ett extrajobb, så då får de nog sätta krav att man ska ha egna saker.

Jag ska självklart fråga stället också, men jag har bara en mailaddress dit och ville ha svar så snart som möjligt.

Tack för all hjälp, så en IR-grej ska alltså fungera i studio? 300 kronor känns ju ganska överkomligt.

Hej!
Jag ska provfotografera för ett fotojobb i en studio om en vecka och jag ska ta med "egen kamera och synk.". Jag tar för givet att de menar en synk-kabel eller något trådlöst tjafs som triggar blixtarna.
Jag har inget eget "synk." och det känns segt att lägga ut tusenlappar på en grej jag inte behöver om jag inte får jobbet.
Vad kostar synk-grejer? Jag har försökt att söka lite på scandinavian photo men vet inte riktigt vad det är jag letar efter. Är det IR-sändare? Är det Skyport Transmitter? Transceiver?
Jag behöver verkligen hjälp med det här.

Min kamera är en canon eos 30D.

Jag hittade inget när jag sökte i forumen... snälla hjälp mig!

Tack på förhand

Radiosynk ær lattjo och billigt, funkar både ute och inne. Mycket mer prisvært æn IR.

Nu har jag fått reda på lite mer. Det visade sig att dem jag ska träffa inte är fotografer alls, utan bara stylister och liknande. Det är elinchrom-blixtar jag ska ha att göra med.

Jag har även fått låna en IR-sändare av en bekant, det ska väl gå bra? Är det något speciellt jag ska tänka på? Jag tror inte att jag jobbat med elinchrom förrut.

Jag hade försökt luska ut vad du skall fotografera & vad resultatet skall bli(tryck, plansch, hår).
Så att man kunde skissa på idéer i förväg.
Har inte de tänkt innan så visar ia lla fall du att du har gjort det.

Jag hade försökt luska ut vad du skall fotografera & vad resultatet skall bli(tryck, plansch, hår).
Så att man kunde skissa på idéer i förväg.
Har inte de tänkt innan så visar ia lla fall du att du har gjort det.

Tack för idén! Har du tips på länkar eller liknande där man kan se hur fotografer brukar skissa? Jag vet ju hur jag själv brukar göra men det är ju alltid lärorikt att se hur andra gör.

Jag har sett portfolios från företaget så jag vet på ett ungefär vad de förväntar sig, jag klarar lätt av nivån kvalitétsmässigt. Det tråkiga vore om det faller på att jag inte vet hur jag ska hantera just den studioutrustningen. Men hur svårt kan det vara? Jag har tidigare studioerfarenheter och är inte tekniskt handikappad. Heja mig!

Strobist.com finns en del tips på även om det är till för mindre blixtar, men sällan någon stor skillnad där...

Om det är Elinchrome RX så är ju skyport nästan givet. Sen är ju frågan hur många gånger man just kommer fota med deras blixtar, och beroende på hur många det är kan det ju bli rätt dyrt med den lösningen...

Men det blir ett antal prylar, mer än ett par radiosändare säkerligen inte så dyra saker men brukar alltid bli lite olika små sladdar, någon kanske kommer med ngn bra lista på grejer som behövs, själv är jag inte så haj på det ännu...

Men ha mkt idéer, å en kille som jag tycker är rätt duktig på å just förklara är han på länken nedanför, så om du inte har jätte mkt erfarenhet så kan man nog lära sig ngt där i det sju klippen:

http://www.youtube.com/watch?v=Xnn5nzPvoIM&feature=related

Går det inte att fråga lite mer precist hos dom du söker jobb hos? Finns väldigt många olika varianter, om det inte är det inbyggda blixtsyncuttaget på tex 30D det menar, vilket är det vanligaste.

Men egen sync låter ju lite roligt.

Jag är inne på samma linje. De borde mena blixtsynkuttaget? Till den kan man koppla den IR sändare de har i studion.
/Lars

Tack för idén! Har du tips på länkar eller liknande där man kan se hur fotografer brukar skissa? Jag vet ju hur jag själv brukar göra men det är ju alltid lärorikt att se hur andra gör.

Jag har sett portfolios från företaget så jag vet på ett ungefär vad de förväntar sig, jag klarar lätt av nivån kvalitétsmässigt. Det tråkiga vore om det faller på att jag inte vet hur jag ska hantera just den studioutrustningen. Men hur svårt kan det vara? Jag har tidigare studioerfarenheter och är inte tekniskt handikappad. Heja mig!
Då kommer du säkert klara di ypperligt, heja du!

Nä jag vet inte hur andra gör men själv så tittar jag på bilder jag tycker om.
Sedan försöker jag skapa en grov skiss -gubbe/kvinna.
Det viktiga är att jag försöker se de detaljer som gör att jag tycker bilden är bra. Hur hon sitter. Hur barna springer, bakgrunden, ljusriktining osv

Är det en modellsittning så visar jag idéerna för modellen och så väljer vi ut några som vi skall fokusera på, övriga räknas till bonus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar