Annons

Blixtsynk med SB-800

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D300 och en Nikon SB-800 blixt. I vissa miljöer tar jag av blixten från kamerans blixtsko och använder den separat som slav mot min inbyggda blixt från kamerahuset. Vad jag förstår så går det via IR och därmed blir räckvidden oftast inte längre än någon meter.

Går det att ställa in SB-800 så den reagerar på blixtljus om jag skulle vilja öka avståndet?
 
Jag använder min Sb-800 dagligen med den vanliga synken, altså remote läget, jag kör kamerans blixt(D200&D300) på 128/1 och jag har fått den att slå på minst 10 meters avstånd innomhus, utomhus vet jag inte riktigt men minst 5m har funkar för mig.
håller man för den röda delen på framsidan så täcker man synkgrejjen så då slår den inte.
Styr man blixten från kameran så har jag fått blixten att så på betydligt längre håll...
 
användning av extern blixt.

somjag har förstått det såskickar din popup blixt i väg en blixtpuls som din externa blixt reagerar på.
jag har användt min d300 med sb-900 utomhus på flera meters avstånd, det du måste tänka på är att blixtljuset från kameran måste nå sensorn på bixten!!, din externa blixt kan t.ex inte stå bakom kameran.
men så länge blixtljuset från kameran når sensorn på sb-800:an så ska det funka på mer än bara ett par meter.
 
Tänk på att du kan vrida blixtkroppen och blixthuvudet i olika riktningar. Använder du TTL så kan du låta blixthuvudet peka dit du vill samtidigt som du låter blixtstyrningsmottagren peka mot kameran. Använder du AA måste dock blixtkroppens ljusmätare peka mot det som du villa ska belysas och ljusmätas av blixten. Blanda inte ihop de två små runda fönstren, det ena är för ljusmätning och det andra för blixtstyrning. Utomhus är det p.g.a. ljuset inte studsar runt mot väggar, golv och tak viktigt att blixtstyrningsfönstret ser kameran.
 
Jag klarar av att ställa in blixten via IR, där min D300s inbyggda blixt agerar master. Men hur ställer jag in blixten så den reagerar på blixtljus?

Fråga 2: Jag är intresserad av att köpa en liten softbox till min SB-800, den här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=lumisoft3. Kommer blixten klara av att synkas då eller är softboxen ivägen för sensorn? Går det i så fall att lösa på annat sätt?
 
Det är blixtljus som används. Blixten reagerar på IR-delen av blixtljuset, detta för att man ska kunna använda helt osynligt ljus åxå, som inte bidrar till exponeringen.
Det är inga större problem med räckvidden heller, IMO, så länge blixten inte är bakom stora föremål som blixtljuset inte kan ta sig runt och att det inte finns nån vägg som det kan studsa på heller...
Är det "fritt blås" funkar det utan problem på över 10m iaf.

Här har jag placerat blixten på marken bakom isstatyn (det är iaf 3-4m fram till statyn):
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/Misc/ice_sculpture.jpg

Bakom böckerna:
http://motljus.no-ip.org/bilder/ploj.jpg
 
Suveränt! SU-4 fungerar hur bra som helst och jag testade även att täcka för blixtens mottagare och i de flesta fall nådde ljuset fram ändå. Verkar som om jag kan köpa den stora softboxen ändå. Ni nämnde tidigare något om AA, på min SB-800 kan jag välja A/AA, vad är det?
 
sb 800

Hej jag har en nikon d80 och sb 800 blixt när jag vill skuta av blixten från annat håll skuter även pupupp blixten fast jag har stält in den att inte görs det i komandoläge jag vill bara att sb800an ska skuta har jag missat nån annan inställning?
 
Det är den inbyggda blixten som styr/triggar SB-800:an och går därför inte att stänga av. En SG-31R gör att den inte bidrar till exponeringen.
 
Commanderblixten kommer ALLTID att blixtra. Man kan ställa den till minimal effekt, men den kommer alltid att fyras av och bidra i viss mån till exponeringen.

Javisst! Man kan "mörka" den med lite papper typ Kleenex så effekten av masterblixten minimeras men visst är den alltid där. Har aldrig påstått något annat.
 
Commanderblixten kommer ALLTID att blixtra. Man kan ställa den till minimal effekt, men den kommer alltid att fyras av och bidra i viss mån till exponeringen.

Ju högre avstånd du har från kameran och din SB-800 ju högre effekt behöver du ha på masterblixten (kamerans), annars når den inte alltid fram. Vinkel är ju också avgörande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.