Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtsynk med radiosändare - kommer pulsen för sent eller klarar inte kameran 1/200?

Produkter
(logga in för att koppla)
Blixtsynk med radiosändare - kommer pulsen för sent eller klarar inte kameran 1/200?

Hallojs!
Jag köpte en lågpris radio-trigger till studioblixtar och gick till klubbens studio och lekte idag.

Jag är total nybörjare med studio och externa blixtar. Det här var andra försöket totalt sett och jag har inte gått någon kurs eller så alls (vilket nog inte skulle vara fel att göra - men det finns ingen tid till det just nu så jag experimenterar friskt)

Förra gången hade jag synckabel och körde 1/60 (varför vet jag inte riktigt - det bara blev så). Eftersom sonen/modellen (1 år gammal) är väldigt förtjust i sladdar och hela tiden vill komma fram och knycka pappas sladd så köpte jag en radiotrigger (i lägsta möjliga prisklass).

Inför dagens studiopass hade jag läst på att kameran (Nikon D90) ska klara att synca på 1/200 som kortaste tid. För att minska risken för skak- och rörelse-oskärpa så kortade jag därför tiden till 1/200 idag. (Vilket kanske var lite fel tänkt eftersom jag nu läst mig till att det är den korta blixttiden på studioblixtar som fryser rörelsen så att den korta tiden bara minskar inverkan av omgivande ljus.)

När jag kom hem och tittade noggrannare på bilderna konstaterade jag att alla bilder har en svag skuggning i underkant (högerkant på höjdbilder).

Jag förstår att det beror på att andra ridån börjar stänga innan blixten lyst färdigt.
Men beror det på att kameran inte riktigt klarar att synca på 1/200 eller är det radiotrigern som tänder för sent? Kanske omöjligt att säga - men är det någon som haft liknande problem och löst det eller listat ut vad felet var?

Dessvärre testade jag inte på någon längre slutartid och inte heller med synckabel idag, så jag har inget att jämföra med. Jag kan ju göra nya försök en annan dag - men jag vill gärna veta veta vad det beror på NU!

Hur funkar det...när ges pulsen för att utlösa blixten?
Eftersom det är sync på 1:a ridån borde den väl ges då direkt då 1:a ridån hunnit öppna helt? Oavsett om det då är radiotriggern som skickar pulsen lite för sent eller kameran som inte riktigt klarar att hålla slutaren helt öppen på 1/200 utan börjar dra 2:a ridån några hundradelar för tidigt...kommer det då att funka om jag ökar tiden något (1/150 eller 1/125)
Min kvällströtta skalle gissar att det borde funka på en något längre tid...men ...den är trött och vill gärna att radiotriggern ska funka och jag är nyfiken och vill veta hur det egentligen ligger till. Nån som har några bra svar?
 
Det är din radiosändare som inte klarar så snabba slutartider! Pocketwizards klarar 1/250 skyports klarar typ 1/125 och nu har jag ingen egen erfarenhet av billiga radiotriggers men jag antar att dom är billiga för att dom inte är lika snabba som ovan nämnda.
 
ok...det var väl ungefär vad jag misstänkte...

...och hoppades på. Då kan jag i alla fall använda mitt radiokit.
Läste lite om Pocket Wizard, Skyport och Dörr på cyberphotos utmärka webbsida. Dörr rekommenderar dom att man kör 1/30-1/125.
Jag får testa mer med tider i det intervallet nästa gång jag hinner ta en tur till studion.
Mitt synckit kostade 152kr, så det är ju väldigt troligt att det inte är lika bra som Pocket Wizard för nästan 6kkr då...
 
jag har syncat pw's på 1/1000 och skyports på 1/500 utan problem.
antar att du har chinatriggers. testa öppna upp slutartiden lite mer å se om det hjälper.

sen kan man alltid lära sig att jobba runt det i nödfall. t.ex en solig dag då man behöver få det ljusare än solen så kan jag pusha slutartiden på 5dn till 1/320 bara jag komponerar efter vilket håll ridån mörkar ner ifrån.
 
Jag har billiga radiotriggers från Ebay och dom har inga problem att synka på 1/320 utan att någon ridå syns. Vid 1/400 syns den dock lite.
 
jag har syncat pw's på 1/1000 och skyports på 1/500 utan problem.
antar att du har chinatriggers. testa öppna upp slutartiden lite mer å se om det hjälper.

sen kan man alltid lära sig att jobba runt det i nödfall. t.ex en solig dag då man behöver få det ljusare än solen så kan jag pusha slutartiden på 5dn till 1/320 bara jag komponerar efter vilket håll ridån mörkar ner ifrån.


Jo, det är kina/hongkon-trigger...har för mig att slutsumman blev 152kr för sändare och mottagare.
Men jag ska testa 1/125 nästa gång. Det borde nog räcka, för det är inte så mycket skuggning. På kamerans display tänkte jag inte på det när jag var där.
 
visst går det

det går att komma ner i ändå kortare tider
 

Bilagor

  • _MG_2671oretusherat.jpg
    _MG_2671oretusherat.jpg
    16 KB · Visningar: 446
Anledningen till att det funkar för dig är att blixtens brinntid är längre än exponeringstiden. Blixten blir altså en som ett slags B-ljus som bara lyser precis när slutarlamellerna gör sitt svep. Men i.o.m. att du inte utnyttjar hela blixtpulsen har du heller inte mycket kontroll över blixtljuset, men med digitalkameror är ju det knappt ett problem :)

Edit: Svaret syftade altså på det andra inlägget ovanför mitt.
 
De biligaste radiosändarna från Kina är inte så dåliga som det vill göras sken av.

Man klarar sig bra med 1/200sekund i studion om man inte har för mycket omgivningsljus. De flesta radiosändare klarar 1/200 sek. Det fanns några tidiga som sände med 315mHz och "bara" klarade 1/160 sek men det är också fullt tillräckligt. Dem jag köpte senast sänder med 433mHz och dom klarar 1/250 sek eller det samma som min Nikon D300.

Mellanformatkamera med centralslutare klarar snabbare synktider men då får man använda synckabel eller kanske dyra Pocket Wizzard. För amatören i hyrda klubblokalen borde de enklaste ge fullt godtagbara bilder på 1/200 sek eller t.o.m 1/125 sek. Klarar man av att fota på längre slutartid utomhus sä är det ju lättare att göra det i studion, även på busiga ungar. Blixtens brinntid avgör exponeringstiden.
 
hmm

Anledningen till att det funkar för dig är att blixtens brinntid är längre än exponeringstiden. Blixten blir altså en som ett slags B-ljus som bara lyser precis när slutarlamellerna gör sitt svep. Men i.o.m. att du inte utnyttjar hela blixtpulsen har du heller inte mycket kontroll över blixtljuset, men med digitalkameror är ju det knappt ett problem :)

Edit: Svaret syftade altså på det andra inlägget ovanför mitt.

jag kan ta samma tid eller kortare brinntid på dessa huven med 1/4310 sek samam sak då
 
Jag förstod inte vad du menade med det, men är du medveten om hur en slutare fungerar? Om du är det så bör du också förstå att blixten omöjligen kan synka för en helt öppen slutare, eftersom slutaren aldrig öppnas helt på snabba tider, bortsett från hybridslutare som bara använder slutaren för långa slutartider.
 
Hallojs!

Inför dagens studiopass hade jag läst på att kameran (Nikon D90) ska klara att synca på 1/200 som kortaste tid.


Det är helt enkelt så att med synkkabel gäller kamerans synktid.
Kör du med radiotrigger måste du använda en tid som är ca 1/3 steg längre.
Om din kamera anger 1/200s som synktid , kör på 1/160 med radio så slipper du problemet med den underexponerade kanten!

Annars är det ju busenkelt att plåta en vit vägg belyst med studioblixten.
Sedan provar man sig fram genom att ändra tiden i kameran mellan ca 1/500 och 1/125. Då ser du exakt vilken är den kortaste tid just din kamera klarar.
Det skiljer ibland även mellan olika ex av samma kameramodell!!

Mvh.

/Janne Höglund
 
...
Det skiljer ibland även mellan olika ex av samma kameramodell!!

Mvh.

/Janne Höglund

Det kan till och med skilja sig från gång till gång med samma kamera har jag fått erfara. Min 5D synkar inte alltid perfekt på 1/200 (med sladd), ibland krävs 1/160. Och ibland funkar det klockrent med 1/200 och skyport. Blir inte klok på varför, men det spelar i praktiken ingen som helst roll.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar