ANNONS
Annons

Blixtsynk med F90X & SB-24

Produkter
(logga in för att koppla)

Svensater

Medlem
Hej

En sak är för mig knepig... jag har en Nikon F90X och använder blixt SB-24. När kameran körs i P-läge med ansluten blixt skjuts blixten iväg med 1/60s även om kameran har en blixtsynktid på 1/250s. Hur ändrar jag detta så att blixten tillåts att synka på högre tider i P-läge?

Ställer jag in kameran på bländarautomatik och ställer slutaren på 1/250s blir bländaren automatiskt 2.8, jag vill ha mer!

Vad ska jag göra, please help me!

/Sam

Varför måste du fotografera i P- eller S-läge? Varför inte bara ta den enklaste vägen och ställa in både bländare och slutare själv? Du använder ju ändå inte kamerans ljusmätare eftersom du vill ha en exponering som är mycket snålare än det befintliga ljuset.

Hej igen

Ok. Kan vara att jag inte tänkt på det men om jag ställer in bländare och slutare manuellt samt kör blixten på TTL, kompenserar blixten då så att det bli rätt exponerat?

Exempel: Oberoende vad det är för omkringvarande ljus ställer jag in kameran på 1/250s och bl. 8. Kompenserar blixten rätt då?

Något jag behöver tänka på?

/Sam

Ja, blixtexponeringen är oberoende av den vanliga exponeringen och sker automatiskt om du kör i TTL-läget.

Med så snabba tider så kommer ju det befintliga ljuset inte att påverka bilden, utan blixten står ensam för ljussättningen.

Det enda du behöver tänka på är att blixteffekten räcker till, så du inte har för liten bländare för det aktiella avståndet till motivet. Men SB-24 har väl en varning om effekten inte räcker till.

Finns det inte någon inställning som gör att blixten i P-läge alltid synkas på t.ex 1/200s och en bländare till det? Finns det inget sådant som gör att max synktiden används eller iaf högre än 1/60s?

Tacksam för all hjälp!
Mer tips att ge som har med andra blixtinställningar att göra för att få med så mkt av det naturliga ljuset som möjligt? Dvs teckning i bakgrunden men samtidigt frysa en rörelse, eller kanske bara lätta upp ett ansikte.

Hur ska jag tänka med +/- inställningarna på blixten? Plus eller minus-steg alltså.

/Sam

Jag har inte själv en SB-24 men jag inbillar mig att det bör fungera enligt följande om du kör i P läge och Matrixmätning.

Om ljuset är för mörkt så ställer kameran in slutartiden på 1/60 sekund och gör en "normal" blixtexponering. Dvs blixtljuset styr exponeringen.

Om ljuset är starkare så att det befintliga ljuset möjliggör en exponering mellan 1/60 och 1/250 sekund så ställer kameran in denna slutartid och exponeringen går automatiskt över i matrixbalanserad upplättningsblixt, eller vad det nu exakt heter. Då styr det befintliga ljuset exponeringen och blixten minskar ner styrkan och ger en upplättningsblixt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar