Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtsynk, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

KjelleF

Medlem
Jag söker någon som vet hur man får 2 externa blixtrar att synka med kameran. Jag har en 430ex 2 och en 580ex 2, och en canon eos 50D.
Och så vitt jag vet så ska man kunna dra upp den inbyggda blixten för att kunna slå ut 580 som i sin tur slår ut 430, eller har jag fel, isådant fall hur? Mvh / Kjell.

Master Slave

Du kan inte styra andra blixtar med den inbyggda blixten på en 50D. Det är endast med 7D som detta går.

Du måste sätta fast 580 II blixten i kamerans blixtsko och ställa den på "Master". Tyvärr har II modellen av 580 denna inställning i menyer.
Du håller in ZOOM / "blixt" - knappen i två sekunder och då börjar displayen blinka. Du väljer "master" AB eller ABC och trycker in SEL knappen mitt i snurrskivan.

430 blixtarna väljer du"Slave" med vredet under inställningsknapparna. Sedan väljer du i meny om blixent skall tillhöra grupp "B" eller "C".

Efter detta kan du ställa in MASTER blixten (580) på antingen ETTL eller M(anuell). Enklast är att ställa på "M" och därefter ställa in hur stark grupp"B" resp "C" skall lysa. Du väljer "dämpning" från max effekt så att du väljer 1/2, 1/4, 1/8 osv ner till 1/64 eller 128-del beroende på blixtmodell.
Detta kan ställas oberoende av varandra i grupp "B" och "C". Givetvis kan även grupp"A" dämpas.

Alla "EX" blixtar 420, 430 och 580 kan ställas som "SLAVE"
Endast 580 (och makroblixtarna) kan ställas som MASTER"

Det kan vara oändligt antal blixtar i varje grupp: Du kan t ex om du har råd 3-4 blixtar till varje grupp och sprida ljusbilden.

Exempel:
Själv kör jag ofta med 2 blixtar i grupp A, en i grupp B och 2 i grupp C.
Grupp A riktar jag in i ett reflekterande paraply (då har jag MASTER-blixten på stativ och kabel till den "förlängd Canon Off Shoe Cord" från kameran). Grupp B är upplätning från sidan och Grupp C belyser motivet bakifrån.
Styrkor: Grupp A = 1/2 Grupp B = 1/32 Grupp C = 1/8

Tack så mycket du! en sak jag inte fattade bara vredet med 430? hittar ingen slave på den.

Aha... ser nu att du har II-modellen av 430. Då är det menystyrt även på den. Troligen liknande som 580 II-modellen.
Jag har ingen 430 II så du får vänta på att någon annan som vet exakt svarar. Men prova med ZOOM knappen även på 430II. Torr att du får upp en Slave" meny.

Använd också sök-funktionen här på forumet. Finns säker redan svar o andra trådar.

Tibor, tack så mycket jag får nog vänta för jag har försökt trycka på alla knappar med 430 ex 2an men inte hittat något ska testa och se vad som händer om jag sätter fast den på kameran sen ställer in något kanske hmm. / mvh kjell

Trådskaparen har säkert redan letat upp svaret på frågan, men för andra som kanske läser detta så kan jag tillägga att man håller in "ZOOM" knappen på en Speedlite 430 EX 2 blixt i 2 sekunder eller längre för att ställa blixten i slav läge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar