Annons

blixtsync för studio

Produkter
(logga in för att koppla)

roady

Medlem
Hello, sitter med skägget i brevlådan som gubben skulle säga.

Det är som så att jag skall fotografera i studio till helgen och har litet problem då jag inte har någon blixtsync kontakt på min kamera.

Gjort en snabbsökning på blixtsko men får massor av produkter och jag blir helt lost, behöver en billig snabbt som funkar för en Canon 300D).
Kanske kan få tag på en Canon 10D till helgen me.

Någon som har några förslag var jag skall ha för blixtsko eller fråga efter ?

Du behöver en liten adapter som du sätter i blixtskon på kameran. På sidan av adaptern finns det ett standardurtag för vanlig synk-sladd. En sån kostar ca 100 kr och finns i alla välsorterade fotoaffärer.

oki,så det är ingen skillnad på vad det är för kamera med blixtskon, om det är digitalt eller analogt...

är inte så hajj på alla olika företag, med erfarenhet så är det alltid något som blir knas.

kolla upp vad blixtarna har för syncspänning så du inte dödar kameran

samt vad blixtarna/kameran har för -/+ sýnc

Det är ingen skillnad. Adaptern använder bara mittenstiftet. Inga andra funktioner fungerar. Plåtar du med studioblixt så räcker det bra.

helt kanon, tack för den eminenta och otroligt snabba svaret.
nu är jag lycklig igen, nu skall det plåtas studio till helgen :D

PerFogelberg skrev:
Det är ingen skillnad. Adaptern använder bara mittenstiftet. Inga andra funktioner fungerar. Plåtar du med studioblixt så räcker det bra.

Håller inte riktigt med om det.. Har du + pol i mitten på blixten, och - på kameran så löser ju inte blixten..

PerFogelberg skrev:
Vad spelar det för roll? Det är ju bara en strömbrytare.
Får nog hålla med Adam. Canon's kameror är lite speciella. Kräver rätt polaritet.

Kan du i använda en vanlig blixt (riktiad mot studioblixtarna eller väggen) som tändare till studioblixten?

Du kan sluta det med ett gem om du så vill. Men spänning påverkar faktiskt. Eller kör canon med likriktare så det bara flyter i ena riktingen, det kan ju va så ja.

Jag har en syncspänning på 225 volt på min gamla blixt från 70-talet, dock har min E-10 kretsar som klarar alla spänningar. Canon rekomenderar dock 6v.

Det finns ju dock adaptrar som innehar skyddskrets(några dioder troligast). Tror det finns med polvändare också.

Jag har kört en Hama-blixtsynkadapter, så som de beskrivs ovan, med mina EOS620, EOS600, tillsammans både med EZ420 (manuellt inställd) samt med studioblixt av obskyrt märke och det har funkat utmärkt. Jag vågar dock inte ge några utfästelser vad gäller synkspänningar etc.
Jag håller på att det räcker med en kortslutning av blixtens synkkontakter oavsett spänningar. Möjligen ligger problemet att kameran kan ta skada av en hög spännning över stiften?!

Tror jag skall kunna använda en vanlig blixt o skjuta av så resten av blixtarna går.

Dock vore det idealiskt om det funka med synckabel. Fast nu blev jag helt borta i er djungel :|

Det är kanske så att kontakten i kameran inte sluts på en mekanisk väg utan elektrisk och då är det kanske viktigt att polariteten är rätt.

/ Marcus

PerFogelberg skrev:
Vad spelar det för roll? Det är ju bara en strömbrytare.

I Canons EOS kameror så är det inte en mekanisk strömbrytare utan en elektronisk (nån sorts transistor- eller tyristorkrets) och den kan skadas om det ligger för hög spänning över den.
Se
http://photonotes.org/articles/eos-flash/index2.html#trigger
och
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
för mer information.

[EDIT]Jo, polariteten är det nog säkrast att inte göra fel på, särskilt om man skulle råka koppla in nån blixt med hög triggerspänning.[/EDIT]

Det är bara att testa och eventuellt laga sen;)
Skämt åsido, det finns synkadapters som skyddar mot dessa överspänningar. Se t ex
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=227625&is=REG
Jag var på väg att köpa nåt sånt till min G5a, men jag bytte till en 10D istället ;)
Innan jag bytte så testade jag faktiskt en sån här (oskyddad)
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=135782&is=REG
på min G5a och den gick inte sönder!
Jag tror i vanlig ordning att tillverkarna (läs Canon i detta fallet) gärna sprider risker om det ena och andra och helst ser att man köper deras dedikerade (dyra) tillbehör istället för bra att ha grejor.

mitt åt..

...Min G5a gick inte sönder så det märktes ska tilläggas. Säkrast är naturligtvis att mäta triggspänning på aktuell blixt. Eller använda en "safe-adapter".

tänkte på.... är det någon som vet någon bra fotobutik i göteborg som kan tänkas ha en sådan här liten apparat, behöver gärna inte vara canons egna dyra.

Har redan kollat med japanphoto o där fanns inget inne. har inte direkt tid heller o chansa på att de skall beställa in åt mig.

ANNONS