Annons

blixtskugga vid vid stående fotografering(höjdformat)

Produkter
(logga in för att koppla)

puttman

Medlem
Jag försöker allt som oftast ta lite bilder min dotter som är 11 månader gammal. Ni som känner till barn i den åldern vet att de inte är särskilt samarbetsvilliga modeller direkt! Alltså får jag jaga eller försöka överrumpla henne utan att hon upptäcker kameram. Detta innebär att blixten sitter på kameran så att man blir lite mobil. Jag reflekterar alltid blixten i taket och det funkar fint när jag tar liggande format. Men när jag tar höjdformat får jag en ganska markerad skugga på höger sida av motivet (dottern),Även här är blixthuvudet riktat itaket.
Förstår ni vad jag menar?
Vad jag kan tro är det dels att ljuskällan hamnar på vänster sida om objektivet och att när man håller kameran vertikalt och vrider blixthuvudet uppåt så blir ljusspridningen i "fel" ledd så att säga.
Nån som har något bra förslag som kan hjälpa mig tro?
kom ihåg att jag behöver varar rörligt.
/P

Om du får en markerad skugga trots att du riktar blixten i taket så betyder det att på ett eller annat sätt når en del av blixtljuset motivet direkt från blixten. Här är två tänkbara åtgärder:

1) Rikta blixten rakt upp i taket, inte snett. Som du själv säger skulle skillnaden i ljus möjligen kunna komma sig av att blixten har större utlysningsvinkel i sidled än i höjdled.

2) Tejpa en liten bit svart kartong på den sidan av blixten som vätter mot motivet. Det behövs inte många centimetrar.

3) (minst troligt) Ta av minibouncern om du har en sån på blixten. Fast det borde rimligen gett liknande resultat vid liggande format.

4) En del tycker att det är lättjobbat att ha blixten på sladd, då kan man rikta den mycket friare. Men det hänger på hur tung din kamera är.

Hej Göran.

Blixten är riktad rakt upp, kan det vara något vunnet med att rikta den mer bakåt månne?

Menar du med att tejpa något på sidan som vetter mot motivet, att blixten läcker ljus genom plastkåpan?
Eller förstår jag dig galet?

Jag har övervägt att använda sladd, men det ser jag som en sista möjlighet då jag vill ha båda händerna att manövrera kamera och optik med.
Kameran är iofs inte så tung canon eos 33,blixten metz54 mz3.
/P

Senast ändrad:
puttman skrev:
Menar du med att tejpa något på sidan som vetter mot motivet, att blixten läcker ljus genom plastkåpan?
Eller förstår jag dig galet?

Jag trodde inte att blixten läckte ljus genom kåpan, men ibland kan blixtar släppa iväg en hel del ströljus åt sidorna. Det märker jag när jag använder vanliga nikonblixtar för att belysa bakgrunder till exempel. Då tejpar jag en liten "strut" runt blixthuvudet.

Men om det nu är så att du riktar blixten 90 grader uppåt i förhållande till objektivets riktning och inte har en minibouncer (mjölkfärgad plastkåpa) monterad så är svårt för mig att att förstå vad som händer.

För att det ska bli en skarp skugga till höger måste nästan en del ljus träffa motivet direkt från blixten.

Har du råkat ut för det här många gånger och i olika rum?

Ja det verkar konstigt detta.
Fenomenet uppstår i alla de rum jag fotograferat på höjden. Skuggan ser ut på samma sätt som när men använder den lilla inbyggda blixten men skuggan faller vidare från motivet. Det beror förmodligen på att avståndet från objektivet är större jämfört med den inbyggda blixten.
Enda gången det inte finns är då jag haft blixten på stativ och då är blixten i "rätt"(vertikalt)läge.

Alltså måste ju din tes stämma att en del ljus kommer rakt på motivet.

Blixten har ju 2 ljuskällor, men jag använder bara den övre stora.
http://www.scandinavianphoto.se/popups/hires.aspx?itemid=1558981

Kan ju vara så illa att det kommer ljus från den undre mindre blixten.
Jag får undersöka detta mer, och prova att skärma av med svart kartong.

puttman skrev:
Kan ju vara så illa att det kommer ljus från den undre mindre blixten.
Jag får undersöka detta mer, och prova att skärma av med svart kartong.

Med ledning av det du berättat tror jag att det med största sannolikhet kommer ljus från upplättningsblixten. Men som sagt, en bit svart kartong kommer att ge svaret.

Anledningen till att skuggan syns först när du vrider kameran på höjden är i såna fall att skuggan faller bakom de flesta motiv i liggande läge. Men titta noga igen på dina liggande bilder om där inte finns en liten extraskugga under näsor och armar på folk.

Fortsätt gärna att berätta hur det går.

Jag återkommer när jag provat tejpa för upplättningsblixten.

Jag har inte sett några skuggor som kan liknas med de skuggor jag får vid stående format.

Men som sagt jag återkommer när jag provar att täcka över upplättningsblixten.

Tack för dina tips så länge.
/P

Senast ändrad:
Har nu testat i helgen och det verkar som att det är jag som klantat mig.
Förmodligen har jag när jag ändrat blixt huvudet kommit åt knappen för upplättningsblixten.
Körde ett par rullar i helgen och fick inte alls de problem med skuggorna. Fortsättningsvis kommer jag vara väldigt observant på knapprackarn. Tror minsann att jag ska tejpa över knappen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar