Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtset för ca 7000 eller SU-800 + ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Jag vill kunna använda blixtar med radiosändare och har ca 7000 kr till förfogand. Det är tänkt till min studio och jag vill ta helkroppsbilder (behöver en större softbox?)

Det jag har sen innan är två softboxar med fast ljus.
Ena med 3 x 25W Lågenergilampor och andra med 5.
Jag har även en SB900 till min kamera (D300).

Ska man satsa på en SU-800 och något till (rekommendationer?)
eller ett blixtset? Eller kombinera en blixt med min SB-900?

Med de billigare radiosändarna kan man väl inte använda iTTL?
Skulle man välja synkkablar, så är de ju snordyra och väldigt korta.

Usch.. Hjälp mig, innan jag blir galen (galnare!)

Tack!

Det fasta ljuset som jag använder kommer därifrån. Men vilka av deras blixtar rekommenderas?

Funderar till en octabox 150cm för heklropps.
Det borde ju vara på gränsen till att räcka :)

Någon sändare att rekommendera? Radiosändare inkl. mottagare (16 kanaler, DC)`?

150cm octabox räcker utan vidare för helbild. Det är mest beroende av storlek på din studio som avgör blixtstyrkan. Liten lägenhet och 2x110Ws är tillräckligt. Lite större lokal och 2x300Ws är lagom. Utomhus behöver man mer ljus. Viktigare är hur mycket man kan dra ner på ljuset. (1)eller2x9-15Ws är lagom för bländare 1,8 - 2,8 i stort vardagsrum. Då kan man göra snygga FAN bilder med kort skärpedjup. 2x1000Ws och du kan fota FAN utan att modellen behöver klä av sig :)

Om du är ensam att fota i din studio så räcker det med en kanal.

Ah.. du tänker på kaffebrus QH 110Ws. Men då skiljer det ju "bara" 800kr mot en QH 300Ws. Sen såg jag att det fanns 150ws och 220ws.
Tänkte om man skulle gå upp ett litet steg för framtiden.

Utseendet och effekten skiljer ju sig. Läste 300ws att den passade till bowensadapter. Vad använde du till dina 110ws? =)

Är det denna radiosändaren du menade?
http://www.kaffebrus.com/radiosandare-inkl-mottagare-154.html
1 kanals.

Ja, den radiosändaren/mottagaren passar bra i hemmastudion! Det finns en lite modernare variant på e-bay som sänder längre. Jag har 195cm octabouncer på en av mina blixtar. De andra har olika beroende på typ av bilder.. Mina blixtar på på 1000Ws.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar