Studio Delajt
Avslutat medlemskap
Hej
Har ett intressant problem som jag skulle vilja höra era tankar runt.
Följande ingår i scenariot:
Nikon D3
Nikon 14-24mm f/2.8
2 st Nikon speedlight SB900
2 st Nikon Speedlight SB-80DX
Nikon Speedlight commander SU-800
2 st Elinchrom Skyport
Med denna utrustning gav jag mig ut och fotograferade/experimenterade
Målsättningen var att får allt att "arbeta" tillsammans.
Men ICKE!!!!
Jag började att montera min SU-800 på kameran. Placerade ut mina blixtar och tänkte använda mina SB-80DX som slavblixtar
På min SU-800 styrde jag mina SB-900.
När jag trycker av, utlöser samtliga blixtar. Bra tänkte jag!. När jag tittat på LCD:n ser jag att bara mina SB-900 lyser. Dvs mina SB-80-DX lyser inte på bilden fast att de har avfyrats.
Efter en del experimenterande kommer jag på att jag måste sänka sluttartiden till1/60 för att dessa ska "synas" i bilden
Men 1/60 är på tok för långsamt då risk finns för rörelseoskärpa!!!
Jag vill foto på 1/250
Då kopplar jag istället in mina Skyportar till SB-80 DX och använder mina SB900 som slavblixtar.
NU kan jag plötsligt ha en slutartid på 1/250 utan problem, alla blixtar lyser upp i bilden!!
Vad bra, bara det att jag kan inte fjärrstyra mina SB-900. Måste springa fram och tillbaka för att justera ljusstyrkan.
Sätter nu på min SU-800 samt kopplar in min Skyport trigger.
Vad som händer nu är att om jag stänger av min SU-800 kan jag använda den korta slutartiden 1/250, men inte fjärrstyra mina SB-900. Sätter jag på min SU-800 kan jag fjärrstyra mina SB-900 men inte få mina SB-80DX att lysa på bild, om jag inte har en slutartid på 1/60 förståss
Hur gör jag för att kunna använda min SU-800 för att fjärrstyra mina SB-900 SAMTIDIGT som jag kan använda mina SB-80DX som slavblixtar men en slutartid på 1/250??
Tacksam för hjälp här. Har experimenterat men får inte ekvationen att gå ihop
MVH
Ola
Har ett intressant problem som jag skulle vilja höra era tankar runt.
Följande ingår i scenariot:
Nikon D3
Nikon 14-24mm f/2.8
2 st Nikon speedlight SB900
2 st Nikon Speedlight SB-80DX
Nikon Speedlight commander SU-800
2 st Elinchrom Skyport
Med denna utrustning gav jag mig ut och fotograferade/experimenterade
Målsättningen var att får allt att "arbeta" tillsammans.
Men ICKE!!!!
Jag började att montera min SU-800 på kameran. Placerade ut mina blixtar och tänkte använda mina SB-80DX som slavblixtar
På min SU-800 styrde jag mina SB-900.
När jag trycker av, utlöser samtliga blixtar. Bra tänkte jag!. När jag tittat på LCD:n ser jag att bara mina SB-900 lyser. Dvs mina SB-80-DX lyser inte på bilden fast att de har avfyrats.
Efter en del experimenterande kommer jag på att jag måste sänka sluttartiden till1/60 för att dessa ska "synas" i bilden
Men 1/60 är på tok för långsamt då risk finns för rörelseoskärpa!!!
Jag vill foto på 1/250
Då kopplar jag istället in mina Skyportar till SB-80 DX och använder mina SB900 som slavblixtar.
NU kan jag plötsligt ha en slutartid på 1/250 utan problem, alla blixtar lyser upp i bilden!!
Vad bra, bara det att jag kan inte fjärrstyra mina SB-900. Måste springa fram och tillbaka för att justera ljusstyrkan.
Sätter nu på min SU-800 samt kopplar in min Skyport trigger.
Vad som händer nu är att om jag stänger av min SU-800 kan jag använda den korta slutartiden 1/250, men inte fjärrstyra mina SB-900. Sätter jag på min SU-800 kan jag fjärrstyra mina SB-900 men inte få mina SB-80DX att lysa på bild, om jag inte har en slutartid på 1/60 förståss
Hur gör jag för att kunna använda min SU-800 för att fjärrstyra mina SB-900 SAMTIDIGT som jag kan använda mina SB-80DX som slavblixtar men en slutartid på 1/250??
Tacksam för hjälp här. Har experimenterat men får inte ekvationen att gå ihop
MVH
Ola