Annons

Blixtproblematik med Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Studio Delajt

Avslutat medlemskap
Hej

Har ett intressant problem som jag skulle vilja höra era tankar runt.
Följande ingår i scenariot:
Nikon D3
Nikon 14-24mm f/2.8
2 st Nikon speedlight SB900
2 st Nikon Speedlight SB-80DX
Nikon Speedlight commander SU-800
2 st Elinchrom Skyport

Med denna utrustning gav jag mig ut och fotograferade/experimenterade

Målsättningen var att får allt att "arbeta" tillsammans.
Men ICKE!!!!

Jag började att montera min SU-800 på kameran. Placerade ut mina blixtar och tänkte använda mina SB-80DX som slavblixtar
På min SU-800 styrde jag mina SB-900.
När jag trycker av, utlöser samtliga blixtar. Bra tänkte jag!. När jag tittat på LCD:n ser jag att bara mina SB-900 lyser. Dvs mina SB-80-DX lyser inte på bilden fast att de har avfyrats.
Efter en del experimenterande kommer jag på att jag måste sänka sluttartiden till1/60 för att dessa ska "synas" i bilden
Men 1/60 är på tok för långsamt då risk finns för rörelseoskärpa!!!

Jag vill foto på 1/250

Då kopplar jag istället in mina Skyportar till SB-80 DX och använder mina SB900 som slavblixtar.
NU kan jag plötsligt ha en slutartid på 1/250 utan problem, alla blixtar lyser upp i bilden!!
Vad bra, bara det att jag kan inte fjärrstyra mina SB-900. Måste springa fram och tillbaka för att justera ljusstyrkan.

Sätter nu på min SU-800 samt kopplar in min Skyport trigger.
Vad som händer nu är att om jag stänger av min SU-800 kan jag använda den korta slutartiden 1/250, men inte fjärrstyra mina SB-900. Sätter jag på min SU-800 kan jag fjärrstyra mina SB-900 men inte få mina SB-80DX att lysa på bild, om jag inte har en slutartid på 1/60 förståss

Hur gör jag för att kunna använda min SU-800 för att fjärrstyra mina SB-900 SAMTIDIGT som jag kan använda mina SB-80DX som slavblixtar men en slutartid på 1/250??

Tacksam för hjälp här. Har experimenterat men får inte ekvationen att gå ihop

MVH

Ola
 
En ren spekulation i all okunnighet: Är det inte så att rörelseoskärpan inte påverkas av den långa tiden 1/60 ändå?!
Det är ju blixtarnas hastighet som ger själva exponeringen? Om inte de två blixtsystemen är i fas blir det ju kanske problem iofs?!
 
Jag är inte hundra på detta men jag tror att anledningen till att du såg alla blixtar när du fjärrstyrde med SU800 men att de inte fastnade på bilden kan vara att dina SB80DX löser ut när din SU800 kommunicerar med dina SB900 precis innan den riktiga exponeringen startar.

Ett sätt som kanske kan funka , eller i alla fall testa, är att använda ”FV-Lock” eller vad det heter för att låsa blixtexponeringen. Tryck in knappen för FV-lock så bör blixtarna kommunicera med varandra. (Samtidigt som SU-4-blixtarna(slavblixtarna) löser ut en gång i onödan) och mäta hur mycket blixtljus som behövs. Vänta sen så att dina SU-4 hinner laddas upp igen. När du sen trycker på avtryckaren för den riktiga exponeringen så bör det inte skickas någa förblixtar och alla blixtar bidrar till exponeringen.
 
Hej David

Intressant problemlösning.
Ska testa den även om det inte kanske känns som den optimala lösningen.
Men det stämmer nog det du säger att SB-80DX löser ut då SU-800 kommunicerar med mina SB900.

Återkommer när jag testat.

MVH

Ola



Jag är inte hundra på detta men jag tror att anledningen till att du såg alla blixtar när du fjärrstyrde med SU800 men att de inte fastnade på bilden kan vara att dina SB80DX löser ut när din SU800 kommunicerar med dina SB900 precis innan den riktiga exponeringen startar.

Ett sätt som kanske kan funka , eller i alla fall testa, är att använda ”FV-Lock” eller vad det heter för att låsa blixtexponeringen. Tryck in knappen för FV-lock så bör blixtarna kommunicera med varandra. (Samtidigt som SU-4-blixtarna(slavblixtarna) löser ut en gång i onödan) och mäta hur mycket blixtljus som behövs. Vänta sen så att dina SU-4 hinner laddas upp igen. När du sen trycker på avtryckaren för den riktiga exponeringen så bör det inte skickas någa förblixtar och alla blixtar bidrar till exponeringen.
 
Det finns nog inte så många andra sätt att göra det på. En digital systemkamera mäter blixtljus på ett helt annat sätt än vad man gjorde med film, istället för att mäta det ljus som reflekteras från filmen så skickar kameran ut en "förblixt" med känd styrka och mäter motivets reflektion. Inom några hundradelar av en sekund skickar den sedan ut huvudblixten som skall lysa upp motivet och registreras på sensorn.

SB-80-blixtarna löser ut på första bästa ljuspuls, i det här fallet förblixten. När sedan huvudblixten kommer så har de inte hunnit ladda upp igen och förblir därför mörka. När du använder Skyportarna har du ju slagit av blixtljusmätningen och därmed får du inte heller någon förblixt. FV-lock tvingar kameran att skjuta förblixten i förväg och håller sedan rätt exponering tills du trycker av på riktigt och exponerar bilden.

Hade du de verkligen på full effekt när du fick det att fungera vid 1/60s eller hade du dragit ner ljusstyrkan då? Vad händer om du tar några halvtomma batterier, måste du förlänga slutartiden då?
 
Hej Emil!

SB-80blixtarna var inte på full effekt när de utlöstes, tvärtom var de på 1/128.
Intressant iaktagelse du gjorde "Vad händer om du tar några halvtomma batterier, måste du förlänga slutartiden då?"
Kan nog stämma att med mer urladdade batterier så var jag tvungen att förlänga slutartiden. För ju längre jag höll på och testa desto längre slutartid var jag tvungen att välja :(

Tack för era synpunkter.
Det är väl bara att inse att min ekvation inte går ihop. Man kan inte båda äta kakan och ha den kvar.
Får väl alternera min SU-800 med skyportarna efter behov

MVH

Ola


Det finns nog inte så många andra sätt att göra det på. En digital systemkamera mäter blixtljus på ett helt annat sätt än vad man gjorde med film, istället för att mäta det ljus som reflekteras från filmen så skickar kameran ut en "förblixt" med känd styrka och mäter motivets reflektion. Inom några hundradelar av en sekund skickar den sedan ut huvudblixten som skall lysa upp motivet och registreras på sensorn.

SB-80-blixtarna löser ut på första bästa ljuspuls, i det här fallet förblixten. När sedan huvudblixten kommer så har de inte hunnit ladda upp igen och förblir därför mörka. När du använder Skyportarna har du ju slagit av blixtljusmätningen och därmed får du inte heller någon förblixt. FV-lock tvingar kameran att skjuta förblixten i förväg och håller sedan rätt exponering tills du trycker av på riktigt och exponerar bilden.

Hade du de verkligen på full effekt när du fick det att fungera vid 1/60s eller hade du dragit ner ljusstyrkan då? Vad händer om du tar några halvtomma batterier, måste du förlänga slutartiden då?
 
Skulle bara meddela att Nikon support gav mig samma svar som Emil, citerad nedan.
Dvs för att få det att fungera måste sb80dx bytas ut mot sb600,700,800 eller 900.

Kort o gott

Mvh
Ola

QUOTE=Emil-G;1688602]Det finns nog inte så många andra sätt att göra det på. En digital systemkamera mäter blixtljus på ett helt annat sätt än vad man gjorde med film, istället för att mäta det ljus som reflekteras från filmen så skickar kameran ut en "förblixt" med känd styrka och mäter motivets reflektion. Inom några hundradelar av en sekund skickar den sedan ut huvudblixten som skall lysa upp motivet och registreras på sensorn.

SB-80-blixtarna löser ut på första bästa ljuspuls, i det här fallet förblixten. När sedan huvudblixten kommer så har de inte hunnit ladda upp igen och förblir därför mörka. När du använder Skyportarna har du ju slagit av blixtljusmätningen och därmed får du inte heller någon förblixt. FV-lock tvingar kameran att skjuta förblixten i förväg och håller sedan rätt exponering tills du trycker av på riktigt och exponerar bilden.

Hade du de verkligen på full effekt när du fick det att fungera vid 1/60s eller hade du dragit ner ljusstyrkan då? Vad händer om du tar några halvtomma batterier, måste du förlänga slutartiden då?[/QUOTE]
 
Ja, som jag förstått det fungerar bara de äldre Nikon blixtarna som "dumma" slavar och behöver en längre synk tid för att hinna reagera - själv vid bruk av vanlig slav har jag ibland måst gå ner till 1/30 sek och man får ju ingen TTL mätning med dessa äldre enheter på en modern digital Nikon. Förblixten måste också stängas av.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.