ANNONS
Annons

Blixtproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Datura

Aktiv medlem
Tjena!

Igår när jag var ute och plåtade så la min blixt av att fungera. Eller det är inte blixten det är fel på utan kameran. Jag hade en extern blixt, en sigma 500DG-S... Och helt plötsligt så fick inte kameran med blixtljuset i bilderna vilket resulterar i alldeles för underexponerade bilder. Jag tog bort den externa blixten och testade med den inbyggda men det är fortfarande samma problem. Det blixtrar, men det syns inte på bilden.

Jag har inte rört någon inställning, det bara hände.

Kameran är en Eos D30.

Vad tror ni kan ha hänt?

Ett litet försök att hjälpa dig. Prova att ta ur batteriet och sätt i det igen, vet inte om det hjälper, kan vara värt ett försök.

Nope, spelar ingen roll vilken slutartid jag använder. funkar inte med programautomatik heller med slutartider runt 1/60.

hjälper inte att ta ut batterierna...

jag blir galen på det här. jag la inte ens ifrån mig kameran, helt plötsligt så blev det såhär.

Märkligt! Fungerar alltså normalt utan blixt. Tänkte annars fel på minnet...! Man kan ju plåta ändå men bilden blir aldrig lagrad...prova med ett annat minne, gäller att prova allt när det inte funkar.

Problemet är knappast externa blixten om kamerans inbyggda inte levererar blixtljus. Kan D30 styra en slav och externa blixten inte fattar att den ska vara slav?

Alltså, blixten blixtrar. jag har inte ändrat på någon inställning, det bara blev såhär helt plötsligt. bilden blir lagrad på kortet som vanligt, men underexponerad eftersom kameran räknar med blixtljus men det inte fastnar något blixtljus på bilden. som om slutaren inte synkar med blixten.

kan det vara slutaren det är fel på?

det är inte blixten iallafall.

Om det fungerar utan blixt och bilderna blir rätt exponerade är det inte slutaren.

Blir bilden jämnt exponerad? En testbild hade varit bra..

som sagt. jag har inte ändrat några inställningar så den har inte ändrat ridåsynkning bara sådär hur som helst.

Här är en bild med blixt och programautomatik. slutare runt 1/60 alltså.

Bilagor

• med.jpg
    med.jpg
    19.9 KB · Visningar: 259
Prova med att ställa in den manuellt med de slutartider du har utan blixt och låt kameran sedan försöka slå en blixt. Det är intressant och se om du då får en svart bild, vilket du inte borde få.

Om den blir svart verkar inte slutaren öppna sig.

RolandM skrev:
Prova med att ställa in den manuellt med de slutartider du har utan blixt och låt kameran sedan försöka slå en blixt. Det är intressant och se om du då får en svart bild, vilket du inte borde få.

Om den blir svart verkar inte slutaren öppna sig.
Notera att den "svarta" bilden inte är svart, utan bara gravt underexponerad. Dvs slutaren öppnar sig bevisligen.

För att utesluta fel på kameran. Köra Fn default setting då återställs alla custom till fabriksinställningarna. Jag har inte själv denna kamera, men hittade manualen till D60 på nätet, bör väl vara samma till D30.

Möjliga fel:

TTL-sensorn har brakat, vilket gör att minimalt med blixtljus utportioneras och sen tycker kameran att det är ok. (knappast troligt dock)

Synken ligger fel, dvs att blixten bränner av före, eller efter slutaren (inget inställningsfel, alltså. Felet ligger då förmodligen i blixtskon eller elektroniken)

I båda fallen är det illa... en reperation kostar nog mer än en begagnad D30....förmodligen..

Men jag går bet på detta problem.

Jag skulle tippa på att den blixten som syns, är mätblixten, och att huvudblixten inte fyrar av antingen för att den inte får signal att göra det, eller pga att mätblixten gick fel och utlöste energin för huvublixten samtidigt. Enda gången jag råkat ut för liknande fenomen, är när jag försökt med optisk slavblixt till digitalkamera.

Helt okvalificerad gissning - tyristorn som löser ut blixten har brunnit. Antar mätblixten går via annan styrning. Om så, borde du kunna prova genom att ansluta blixten via en pc-syncsladd (som inte kan e-ttl). Då borde den inte alls utlösa.

Men som sagt, jag gissar vilt här.

Skitkamera. :)
Jag har redan en D30 med trasig slutare som ligger i garderoben och samlar damm.

Den här kameran är inte min. jag lånar den av tidningen jag jobbar för ibland. jag ska snacka med dem och se om vi kan lösa det här.
Bara det inte är mitt fel så är det ju lugnt. :)

Tack för att ni försöker hjälpa!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar