Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtproblem (Nikon D70)

Produkter
(logga in för att koppla)

Lill Ozzy

Aktiv medlem
Hej

Jag har en Nikon D70 som jag köpte en sigma EF-500 DG ST blixt till. Valet av blixt styrdes av 2 saker.
Hur jag använder kameran (amatör).
Priset (billig).

Nu till saken. Jag har av säljaren (expert i Söderhamn) fått reda på att när blixten och kameran är i TTL-läge skall allt justeras automatiskt så att det bara är att "knäppa".

Jag har sett till att kameran står i rätt läge och blixten står i rätt läge men när jag skall ta bilden så händer absolut ingenting. Jag har provat att ändra från auto (använder i vanliga fall aldrig detta läge) till a men det händer ingenting.

Däremot om jag flyttar reglaget till MH på blixten eller till ML (reducerad blixt till 1/16-del om jag har förstått allt rätt) då fungerar det.

Jag kan ju köra i MH-läget och ställa blixten manuellt i kameran men jag tyckte att det lät så bra med en blixt som automatiskt ställs in i rätt läge.

Jag har kollat mina objektiv och dom har "processor" vilket tydligen krävs för att stödja TTL och jag har kollat på sigmas webbsida och EF-500 DG ST skall passa till Nikon D70.

Men vad gör jag för fel, vad är det jag missar här?

Är mycket tacksam för svar fråm er. Är ny på detta så jag missar säkert en jäkla massa självklara saker :).

Mvh

Tomas Eriksson

Hmm... Kontrollera att du verkligen har fått rätt blixt... Är den för Nikon? Samma modell finns för Canon och Minolta också.

Sedan om det nu är en Nikonblixt. Har du fått den uppdaterade varianten som klarar iTTL. Sigma kom med en uppdaterad modell eftersom deras gamla modell INTE var kompatibel med D70.

Det kan kanske vara värt att titta in på denna kompabilitetstabell som Sigma har på nätet
http://www.sigmaphoto.com/flashes/pages.asp?id=3260

--jalle

Blixtproblem

Hej Jalle

Tack för ditt svar, jag tittade på denna sida http://www.sigma.com.hk/flash/flash_500st.htm och sedan klickade jag in mig på compabitility with af-cameras.

Sedan valde sedan digital camera och läste efter listan på Nikon men det verkar som sagt inte som om den stöder i-ttl utan bara ttl.

Jag har ju nyligen köpt den så det är väl bara att packa ner den och åka och byta.

En dum fråga kanske men kan jag i och med att jag har använt blixten på det manuella läget sabbat någonting i kameran i och med att blixten inte verkar kompatibel.

Mvh

Tomas

Re: Blixtproblem

Du behöver inte vara rädd för att ha förstört någonting bara för att du har kört blixten i manuellt läge. D70 klarar blixtspänningar upp till 250V och ingen av Sigmamodellerna kommer upp i sådana spänningar (så vitt som jag vet).

Det är lika bra att gå tillbaka till butiken och be dem om hjälp. Hoppas att det löser sig.

--jalle

Lill Ozzy skrev:
Hej Jalle

Tack för ditt svar, jag tittade på denna sida http://www.sigma.com.hk/flash/flash_500st.htm och sedan klickade jag in mig på compabitility with af-cameras.

Sedan valde sedan digital camera och läste efter listan på Nikon men det verkar som sagt inte som om den stöder i-ttl utan bara ttl.

Jag har ju nyligen köpt den så det är väl bara att packa ner den och åka och byta.

En dum fråga kanske men kan jag i och med att jag har använt blixten på det manuella läget sabbat någonting i kameran i och med att blixten inte verkar kompatibel.

Mvh

Tomas

Blixtproblem

Hej igen

Tack för din hjälp, jag går tillbaks och byter så ordnar sig allt. Dock kan jag ju tycka utan att vara gnällig att dom borde ha lite koll på detta som säljer grejerna.

Mvh

Tomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar