Annons

blixtproblem eller okunskap ifrån min sida?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nyligen införskaffat mig en 430ex II till min 450D som jag använder vid vimmelfotografering.
Problemet är dock att blixten ibland inte vill skjuta av. Jag hade samma problem med min uråldriga blixt som egentligen var till en analog kamera.
Min 430ex II lyckas dock få iväg en blixt i ca 80-90 % av fallen.

Kan det vara min blixtsko som börjar ge upp eller kör jag för dåliga batterier som inte orkar med ?
Eller får inte min blixt ladda upp sig före jag är på den igen?

Alla tips uppskattas!
 
Jag har nyligen införskaffat mig en 430ex II till min 450D som jag använder vid vimmelfotografering.
Problemet är dock att blixten ibland inte vill skjuta av. Jag hade samma problem med min uråldriga blixt som egentligen var till en analog kamera.
Min 430ex II lyckas dock få iväg en blixt i ca 80-90 % av fallen.

Kan det vara min blixtsko som börjar ge upp eller kör jag för dåliga batterier som inte orkar med ?
Eller får inte min blixt ladda upp sig före jag är på den igen?

Alla tips uppskattas!


Ofta om du har riktigt mörkt och tömmer hela blixten så tar det runt 7 sekunder innan blixten är helt uppladdad igen...

För att få snabbare uppladdning så använda andra generationens uppladdningsbara batterier.

Annat tips är att du köper du en "battery pack"
 
Lite svårt att säga, eftersom du inte nämner hur lång tid du låter gå mellan varje skott.

Har visserligen en kraftigare blixt, men kör jag med lite halvtaskiga batterier kan det ta flera sekunder från full urladdning tills det går att skjuta igen. Dock använder jag sällan full kraft, och har dessutom ett två-kanals batteripack, oftast går uppladdningen omärkbart förbi och kamerans buffert fylls snabbare än blixtens begränsningar.

Men som sagt, det kan mycket väl ha med uppladdning att göra.
 
Lite svårt att säga, eftersom du inte nämner hur lång tid du låter gå mellan varje skott.

Har visserligen en kraftigare blixt, men kör jag med lite halvtaskiga batterier kan det ta flera sekunder från full urladdning tills det går att skjuta igen. Dock använder jag sällan full kraft, och har dessutom ett två-kanals batteripack, oftast går uppladdningen omärkbart förbi och kamerans buffert fylls snabbare än blixtens begränsningar.

Men som sagt, det kan mycket väl ha med uppladdning att göra.

Jag var ute igår och fotade på en nattklubb och det uppstod exakt samma situation, att blixten inte avfyrades. Jag märkte dock att det tog ganska många skott innan blixten strejkade första gånge.
Efter första strejken så hände det mer frekvent.

Det funkar dock alltid att efter att man startat om blixten och kameran samt även tagit av och på blixten ifrån kameran.

Jag vet inte om det har med saken att göra , men ibland får jag även extrema överexponeringar trotts att jag har exakt samma inställningar som en föregående bild med nästan exakt samma ljus och som inte blev överexponerad.
 
Ofta om du har riktigt mörkt och tömmer hela blixten så tar det runt 7 sekunder innan blixten är helt uppladdad igen...

För att få snabbare uppladdning så använda andra generationens uppladdningsbara batterier.

Annat tips är att du köper du en "battery pack"


Hur vet man att blixten laddar? Lyser det någon lampa ?
 
En blixt som körs hårt blir varm.
Då slår den stopp för att inte smälta internt, kan man lite drastiskt säga.
När blixten svalnat fungerar den igen men kommer att slå igen fortare nästa gång eftersom den inte är helt kall.

Fullt normalt.
 
Jag har märkt att på min blixt (nissin) så spelar det stor roll vilka batterin jag använder. Oftas använder jag Energizer high tech och då händer det bara när de börjar ta slut. Men har använt energizers lithium batterier då hände det aldrig. Så valet av batteri kan spela roll.
 
En blixt som körs hårt blir varm.
Då slår den stopp för att inte smälta internt, kan man lite drastiskt säga.
När blixten svalnat fungerar den igen men kommer att slå igen fortare nästa gång eftersom den inte är helt kall.

Fullt normalt.

Tack för svaret Lars.
Jag minns dock att det gick att få blixt igenom att trycka på "PILOT" , även fast kameran inte ville skjuta av någon blixt.
Finns det någon regel/ tips som man köra efter? Igår hade jag blixten påslagen hela kvällen. Vore det klokt att stänga av blixten mellan tagningarna ?
 
Jag har märkt att på min blixt (nissin) så spelar det stor roll vilka batterin jag använder. Oftas använder jag Energizer high tech och då händer det bara när de börjar ta slut. Men har använt energizers lithium batterier då hände det aldrig. Så valet av batteri kan spela roll.


Jag använde faktiskt energizers lithium igår , så där borde inte problemet ligga.

Mvh Christofer
 
Jag har nyligen införskaffat mig en 430ex II till min 450D som jag använder vid vimmelfotografering.
Problemet är dock att blixten ibland inte vill skjuta av. Jag hade samma problem med min uråldriga blixt som egentligen var till en analog kamera.
Min 430ex II lyckas dock få iväg en blixt i ca 80-90 % av fallen.

Kan det vara min blixtsko som börjar ge upp eller kör jag för dåliga batterier som inte orkar med ?
Eller får inte min blixt ladda upp sig före jag är på den igen?

Alla tips uppskattas!

Jag hade detta mystiska fel med en Sunpack 2000 A. Det visade sig att kontaktblecket, negativa, i blixtens hotshoe inte hade kontakt med kamerans hotshoe. Problemet löstes med att limma en tunn, 0,4 mm tjock, plywoodremsa så att blixten flyttades i sidled. Blixten har fungerat perfekt sedan dess.//K
 
Jag hade detta mystiska fel med en Sunpack 2000 A. Det visade sig att kontaktblecket, negativa, i blixtens hotshoe inte hade kontakt med kamerans hotshoe. Problemet löstes med att limma en tunn, 0,4 mm tjock, plywoodremsa så att blixten flyttades i sidled. Blixten har fungerat perfekt sedan dess.//K

Lämnade du in kameran hos återförsäljaren för att få detta konstaterat ?

Mvh

Christofer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.