Annons

blixtpaket på ebay

Produkter
(logga in för att koppla)
kiora skrev:
ja frågan e hur man ska göra... satsa på dyrt eller inte.

Det beror på hur intensivt du kommer använda dom. Kommer du använda dem och jobba proffessionellt i framtiden så måste de funka. Om inte annat så borde det finnas någon Svensk firma som kan leverera reservdelar eller reservaggregat så du inte blir ståendes med skägget(!?) i brevlådan. =o)

Om du bara ska fota hemma i vardagsrummet för skojs skull så klarar du dig antagligen med ganska enkla saker. Då kan det till och med vara bortkastat att handla "för bra" saker.

Håll ögonen öppna för begagnat-margnaden. Det dyker upp stora fina paket som kostar en bråkdel av nytt...

Har du nån kompis i närheten som är inne på samma spår som du så kan ni ju alltid köpa ett paket ihop?!

Mvh/Peter
 
"Skägget i brevlådan" har man när man blir påkommen med något man inte borde göra. Ett alternativ till detta är "Fingrarna i kak-/syltburken". I det här fallet passar "Stå där med tvättad hals" (att förbereda sig för något som sedan inte blir av) betydligt bättre.

Borde det inte vara en vettig lösning att köpa ett billigt paket på nätet och prova och om man sedan känner att det inte räcker så köper man nya fina och dyra prylar och använder det andra som back-up eller säljer det vidare? Elincrom t ex kostar ju skjortan.
 
Har man grejjerna stående i en hemmastudio och hobbyplåtar så nog måste dom här billiga blixtarna vara mycket prisvärda.
Men skall man jobba mycket ute på fältet (och ofta) då lönar sig kvalite.

Jag köpte som sagt ett Walimex "studioset" med stativ, paraflax och 200Ws blixt. Återkommer med recension när jag får grejjerna.
 
Clouseau skrev:
"Skägget i brevlådan" har man när man blir påkommen med något man inte borde göra. Ett alternativ till detta är "Fingrarna i kak-/syltburken". I det här fallet passar "Stå där med tvättad hals" (att förbereda sig för något som sedan inte blir av) betydligt bättre.

Borde det inte vara en vettig lösning att köpa ett billigt paket på nätet och prova och om man sedan känner att det inte räcker så köper man nya fina och dyra prylar och använder det andra som back-up eller säljer det vidare? Elincrom t ex kostar ju skjortan.

:eek:D Jag får läsa på ordspråken lite. Kan ju lätt bli fel om man är het på gröten annars.. hehe.

Angående blixtarna då...
Att köpa ett billigt paket bara för att testa känns inte heller som någon bra idé.

Om man är osäker på hur det är att fota med blixtar så tycker jag man borde prova hos någon eller hyra ett paket en helg. Sedan tar man ställning till hur avancerade blixtar man har behov av. Det är också viktigt att ta ställning till om man kommer släpa runt dem mycket eller om de alltid kommer stå uppmonterade i vardagsrummet.

Elinchrom som du nämde är förhållandevis ganska billiga och prisvärda blixtar med stort tillbehörsprogram. Dock kanske överkurs om man bara ska plåta hemma. Då räcker säkert Interfit väldigt långt. Ska man resa och plocka upp och ner sina grejjer mycket samt har stora krav på kvalitet/pålitlighet och service så vill jag rekommendera Profoto.

En ytterligare sak att tänka på är att om man ska göra riktigt stora jobb och måste hyra blixtar så är det kul om alla blixtar är av samma märke. Profoto t.ex finns att hyra överallt... Men det kanske är överkurs i den här tråden.

Mvh /Peter
 
Mats, hur gick det med Walimex? Är du nöjd? Eller om någon annan har åsikter om Walimex...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.