Annons

Blixtpaket för nybörjare / hemmastudio

Produkter
(logga in för att koppla)

csy

Medlem
Hej

Skall fotografera min två små barn i en enkel hemmastudio och behöver därför ett enkelt blixtpaket.

Var inne på Scandinavian Photo i Malmö och de rekommenderade mig Elinchrome D-lite paketen för enkelt hemmabruk.

Då jag nämnde att jag idag hade en Nikon D90 och en SB-900 tog de även upp ett annat alternativ; nämligen att komplettera med en Nikon SB-700 samt två st Lastoliste Ezybox 60x60 kit och köra blixtarna via Nikons CLS styrning.

Prismässigt skulle båda alternativen landa kring 8000 kr.

Finns det några avgörande skillnader mellan dessa två alternativ?

Spontant känns SB-700/Lastolite paketet mindre/smidigare samt med mer avancerad styrning, men också krångligare pga batteridrift och (eventuellt) svagare effekt (?? - vet ej hur jag jämför SB blixtarna mot Elincrome paketet).

Någon som har erfarenhet av något av alternativen?
 
båda packeten är bra ,men till en nybörjare så finns det betydligt billigare alternativ tex hos kaffebrus.com. runt 3000kr får du ett blixtpaket med 2st blxtar stativ o softboxar men kolla så dom inte är små, stora softboxar ger mjukare ljus och är bättre tycker jag
patrik
Hej

Skall fotografera min två små barn i en enkel hemmastudio och behöver därför ett enkelt blixtpaket.

Var inne på Scandinavian Photo i Malmö och de rekommenderade mig Elinchrome D-lite paketen för enkelt hemmabruk.

Då jag nämnde att jag idag hade en Nikon D90 och en SB-900 tog de även upp ett annat alternativ; nämligen att komplettera med en Nikon SB-700 samt två st Lastoliste Ezybox 60x60 kit och köra blixtarna via Nikons CLS styrning.

Prismässigt skulle båda alternativen landa kring 8000 kr.

Finns det några avgörande skillnader mellan dessa två alternativ?

Spontant känns SB-700/Lastolite paketet mindre/smidigare samt med mer avancerad styrning, men också krångligare pga batteridrift och (eventuellt) svagare effekt (?? - vet ej hur jag jämför SB blixtarna mot Elincrome paketet).

Någon som har erfarenhet av något av alternativen?
 
båda packeten är bra ,men till en nybörjare så finns det betydligt billigare alternativ tex hos kaffebrus.com. runt 3000kr får du ett blixtpaket med 2st blxtar stativ o softboxar men kolla så dom inte är små, stora softboxar ger mjukare ljus och är bättre tycker jag
patrik

Tack för tipset Patrik :)

Kaffebrus är ett alternativ till Elinchrome.

Någon som har erfarenhet av Nikon CLS / Lastolite Ezybox?

// Kalle
 
Använder själv SB-900 med Ezybox 60x60 och Lastolite Paraply 100 cm. Allt styrs med CLS.

Nackdel:
- kan ej köra modelleringsljus, eller rättare när man trycker av modelleringljus på SB-900 har man ca 3 sek på sig innan det slocknar. Med Elinchrome och Kaffebrus tror jag det är möjligt att ha kontinuerligt modelleringsljus.
- Mindre utbud av ljusmodifierare

Fördel:
+ TTL, dvs du behöver inte mäta ljuset. Välj blixtkompensation och du är klar.
+ Inga sladdar
+ Ljusstyrkan kan ställas individuellt från kameran i A & B grupp ända ned till 1/128
+ Höghastighetssynk 1/8000 sek. Har använt det för att få omgivningen något mörkare, trots att jag fotat ute i solsken.
+ Färgfilterhållare integrerad

Men jag skulle kanske valt bort den ena Ezyboxen, mot ett paraply istället och satsat mellanskillnaden på ytterligare en SB-900 istället för SB-700. Då får du två blixtar med samma inställningar, tillbehör mm. Att de går på batteri gör inget för min del. Efter 100 blixtar vill inte familjen vara med ändå. Vet faktiskt inte hur många blixtar jag kan fyra av innan de är slut, men än så länge har alltid batterierna räckt längre än tålamodet hos modellerna ;-)
 
Senast ändrad:
Variant . inga fler blixtar?

Kom bara att tänka på en helt annan variant. Du har ju redan en inbyggd blixt och en extern SB-900.

Köper du ett lastolite all-in-one paraply som du skjuter igenom och använder reflexskärm på motstående sida så får du ju riktigt bra ljus ändå. Det räcker kanske till att börja med?

Väljer du att istället studsa ljuset i paraplyet och vinkla det lite bort från modellen så får du ett väldigt mjukt kantljus som spiller över. Ibland tror jag man har en övertro på softboxar, men jag ska inte protestera om någon med betydligt mer erfarenhet säger emot ;-)
 
båda packeten är bra ,men till en nybörjare så finns det betydligt billigare alternativ tex hos kaffebrus.com. runt 3000kr får du ett blixtpaket med 2st blxtar stativ o softboxar men kolla så dom inte är små, stora softboxar ger mjukare ljus och är bättre tycker jag
patrik

Jag har tidigare plåtat mycket med ett 3x150 watt studiokit från Kaffebrus som väl går loss på cirka 4.000 kr med ett extra praply, det var två softboxar med kitet. Det kunde vara lite trixigt att få ljuset att räcka till då man skulle plåta en vuxen helfigur mot vit bakgrund så att det skulle krävas minimal efterbehandling i datorn. Men det funkade fint till min då 100-110 cm långa dotter som ibland passade på att spexa lite framför kameran när jag justerade ljuset. På det hela taget tycker jag att man får ganska mycket ljus för pengarna med ett sådant kit. Den svaga punkten var möjligtvis softboxarnas sömnad, men vad som gäller den biten så får man väl vad man betalar för.

/Robin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.