Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixthjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

-me-

Avslutat medlemskap
Jaqg har inte användt blixt tidigare och nu har jag fått låna en från skolan över jul för att fota lite hemma. Det är en Nissin 2204AZ men jag förstår itne hur den fungerar.
På baksidan finns det någon slags manual om hur långt ljuset räcker och vilket bländartal man ska ha motsvarande ASAtal. Men hur får jag veta vad jag ska ha för slutartal?
När kamerans ljusmätare visar 4 sekunder kan jag ju inte ändra det till 1/90, eller?

Finns det någon här som har ett snabbt svar? Jag är tacksam för minsta lilla.
/Malin

Senast ändrad:
slutaren och bländaren reglerar egentligen bara bakgrunds exponeringen, alltså dom delar som inte träffas av blixtljuset. Eftersom blixten är så snabb och stark så påverkas inte motivet som du använder med blixt av bländaren och tiden.

Njo, bländaren påverkar HELA exponeringen, både bakgrunden och blixtljuset. Tiden påverkar bara bakgrundsljuset.

Om man inte kan reglera blixtens styrka ställer man bländaren så blixtljuset blir lagom, sen tiden så bakgrundljuset blir lagom.

God Jul på er! Nu ska jag skära upp skinkan...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar