Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blixthjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

martim

Aktiv medlem
Har nyligen införskaffat en Nikon FE och undrar nu vad jag ska ha för blixt till den?
Jag har ingen riktig nisch, så jag kan inte säga exakt vad den ska användas till, men bl.a. för upplättning i alla fall.
Har tittat lite på begagnatmarknaden, men hur vet jag om blixten fungerar på kameran om den inte är Nikontillverkad och säljaren inte specificerar att den funkar just till min kamermodell?

En annan fråga som kanske hänger ihop är hur separata blixtar fungerar utan att dom sitter fast på kameran.. Alltså, kan jag ta vilken blixt som helst och koppla in via kabel?

Hmm... har för mig att din kamera är utrustad med isokontakt? Varför inga problem bör finnas med de flesta blixtar. Rekommenderar dig att kolla in www.mir.com.my/rb/photography för så mkt info som möjligt. Mitt tips är att handla på ebay. Billigare än i Sverige på begagnat.

/Erik

Tack så mycket för hjälpen! Alltså kan jag i princip köpa vilken blixt som helst och den kommer att fungera eller har jag fel?

Nikon FE har ingen TTL-mätning. Ändå kan det vara värt att titta på modernare blixtar eftersom de ofta kan användas i autoläge på många olika bländare. Kanske en SB24 kunde vara något? De brukar man kunna hitta ganska billigt. Den har några år på nacken men är bra. Men, ja, i princip vilken blixt som helst kommer funka. Kopplingen från kameran kan du göra med en vanlig synksladd (PC-uttag), som inte kostar många tior. Om det är studioblixtar du menar, så gäller samma uttag.

Nu tänkte jag ta upp den här tråden igen..

Nu är det dags att köpa blixten i fråga, och jag undrar om det verkligen inte finns något sätt att få TTL blixtmätning med FEn?

Isf undrar jag.. hur gjorde man på den tiden när det inte fanns TTL? Sprang alla omkring med lösa ljusmätare, eller gissade man sig till värdena? Det måste ju vara hemskt att bli tvungen att manuellt ställa in värdena för varenda bild? Eller lär man sig snabbt? Kanske det finns någon bra guide någonstans?

Nej det går inte. Men autoläget på blixten funkar oftast bra. Ställ bara in rätt bländare så doserar blixten själv.
För att räkna ut manuellt dividerar man blixtens ledtal (måttet på ljusstyrkan) med avståndet i meter och får på så sätt fram rätt bländartal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar