Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixthjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Matildiiz

Ny medlem
Jag har precis köpt en sigma EF-530 DG Super som verkar vara väldigt bra! Det är bara det att det blir lite för ljust för min smak även fast jag har en bouncer... Har även försökt dra ner blixtkompenseringen men får ändå inte till det. Är nybörjare så därför kör jag nästan bara på auto.

Är det någon som har lust att ge några tips på vad man kan göra och lite allmänt om hur man fotar med en extern blixt? Tack på förhand!

Kör Du på Auto, så har Du också därmed ccepterat någon annans bedömning av vad som är lämpliga inställningar för fotografering. På min kamera spelar det ingen roll vad jag rattar in för något i läge Auto - det blir fabriksinställningar i alla fall.

Testa att åtmintone våga Dig över till läge P - där fungerar sannolikt kompensationen.

Har du en externblixt så börja med att rikta den åt andra håll än framåt, den har säkert vrid och vinkelfunktionen, testa 45 grader uppåt, eller du kan prova att slå den snett i väggen bredvid. tom bakåt går bra

börja testa så märker du skillnad

Har du en externblixt så börja med att rikta den åt andra håll än framåt, den har säkert vrid och vinkelfunktionen, testa 45 grader uppåt, eller du kan prova att slå den snett i väggen bredvid. tom bakåt går bra

börja testa så märker du skillnad

Jag riktar den aldrig framåt utan kör för det mesta 45 grader, men det blir ändå väldigt väldigt ljust. Sen är manualen till blixten oerhört dålig också så man får inte så mycket hjälp därifrån tyvärr..

Om det finns tak ovanför på vettigt avstånd, prova rikta blixten rakt upp istället, eventuellt med ett bouncecard eller motsvarande på baksidan för att inte för mycket av blixteffekten ska läcka bakåt i onödan. Riktar du blixten framåt ens lite kommer du att få en del hårt ljus rakt på även om en del sprids av omnibouncern du nu använder.

Tänk på att om du inte fotograferar hela rum med vidvinkel är det onödigt att sprida blixtljuset mer än nödvändigt då du i samma veva tappar massor av effekt. Istället bör du försöka få blixtljuset att speglas och reflekteras via en så stor yta som möjligt och som ändå klarar av att reflektera ljuset någorlunda koncentrerat mot motivet. Därför används paraplyn med i studior som reflektorer. Det skapar mjukt ljus.

(Dessa tips har jag läst här i forumet, men inte provat själv i så stor utsträckning).

Är det f.ö. porträtt du fotograferar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar