ANNONS
Annons

Blixthjälp D70

Produkter
(logga in för att koppla)

MikeTheBike

Aktiv medlem
Mina kunskaker om blixtfotografering är mycket begränsade och jag behöver hjälp!

Plockade fram en gammal studioblixt (Multiblitz) från förrådet igår. Den är ett minne från den Hedenhöstiden då ingen kunde stava till digitalt. Nu tänkte jag försöka använda den till porträttfoto hemma och använda min D70. Vad jag vill är att använda D70's inbyggda blixt som master (med mkt "svag" blixt) för att synka med studioblixten. Tänkte alltså köra trådlöst. Går detta? Hur ställa in? Exponeringen? Jag har prövat olika inställningar utan framgång. Manuellt är OK eftersom jag har en blixtmätare.

Hoppas jag uttryckt mig tydligt nog och att någon har något tips.

Kom igen nu, 53 visningar och inga svar!

Antingen är jag ute och cyklar eller så är frågan svår eller totalt ointressant eller...

Någon?

Du måste slå om D70ns blixt till M annars så kommer den köra en "preflash" som då kommer att utlösa den andra blixten.

Annars så ska det bara vara att sätta kameran på en slutartid under sync-tiden och sen prova dig fram till vilket bländarvärde du behöver, alternativt som du nu kan göra, använda den externa blixtljusmätaren.

Blixtrar den andra blixten så ska det funka

Annars så ska det bara vara att sätta kameran på en slutartid under sync-tiden
------------------------------------------------
Tack Kristoffer. Vad menar du med under synctid? Dvs vilken är synctiden och vad är under (kortare/långsammare)?

Mellan 30s och 1/500 sekund, men om du har den inbyggda blixten uppe så ska du inte kunna sättare snabbare tid än så.

Lycka till =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar