Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixthållare (flash bracket) för makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Kemisten

Medlem
Jag söker en bra blixthållare (flash bracket) för makrofotografering. Jag har för tillfället en hemmagjord variant som jag använde för att kunna fota makro handhållet, men jag är inte helt nöjd med den. Jag har tummen mitt i handen när det gäller hemmabyggen, nåt som märks på stabiliteten.

Det jag söker är nåt liknande denna ifrån Really Right Stuff: http://reallyrightstuff.com/rrs/Customkititems.asp?kc=B85-B-PPP&eq=
En anordning så man kan positionera blixten nära linsen samt vinkla blixten på lämpligt vis.

Känner nån till nån svensk/europeisk återförsäljare som säljer liknande utrustning? De flash brackets jag hittat verkar bara ha som funktion att placera blixten över eller vid sidan av kameran (br för porträtt etc), inte vid objektivets front. Det nätmatse jag hittat är en manfrotto 330 som man kanske skulle kunna modifiera lite för att få den att göra det jag önskar, men den är inte i närheten av att vara lika bra som RRS variant.

Klart att det går att köpa direkt ifrån RRS, men jag skulle gärna undvika frakt & tull om det gick...

Återkom gärna hur det går med köpet. Vad använder du för blixt? Härlig färg på dina blåsippsfoton.
Staffan

R1C1-systemet verkar suveränt, lite väl dyrt för mig dock. Jag ser mitt nuvarande system som ett lärlingssystem för att lära mig makro ordentligt. Finner jag att det är det här som verkligen är "grejen" inom foto så planerar jag att skaffa ett dedikerat Canon-system bara för makro, dvs. exempelvis en Canon 450D (eller annat hus) med det suveräna makroobjektivet MP-E 65 1-5x (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232103 och blixtsystemet MT24EX (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=240925).

Jag har varit inne på precis samma tankar som du men kanske överger det mer och mer. Det är svårt att få till skarpa och vettiga bilder över 3:1. Just nu tycker jag det är bättre att försöka få en helhet i motivet, inte bara ett öga här och där. Det blir mer harmoni i bilden om man får med lite av omgivningen. Och då räcker det med ett 1:1 objektiv. Vill man kan man ju vid speciellt tillfälle sätta på en Raynox eller mellanringar och få upp till 3:1. 450D är inte alls tokig. Men just nu lutar det åt en D90+105 mm macro.

Då det rör sig om Nikonsystem, så vill jag berätta om mitt system jag använder.
Jag vill ha flexibilitet i mitt system, för att totalt hålla kostnaderna nere. Det är trots allt inte en billig lösning, men flexibel.

Vid macro och produktfoto använder jag mig av SU-800 på kameran och 2st SB-800 på var sida. Ofta har jag en SB-900 som belyser ovanifrån.

Blixtfötterna som följer med SB-800 är bra och har stativgänga i metall, till skillnad från skämtet som följer med SB-900 där gängan är i plast. Köp på er dessa fötter som heter AS-19 innan de helt försvinner från marknaden.

Små gorillapods är bra att sätta blixtar på.

Med mitt system använder jag samma blixtar till macro, produktfoto och porträtt.

Det låter lite skrymmande att ha 2 st SB-800, en på varje sida, ute i fält. Hur ser det greppet ut?

Det låter lite skrymmande att ha 2 st SB-800, en på varje sida, ute i fält. Hur ser det greppet ut?

Ja, jag skulle gärna vilja se en bild på uppställningen. Själv så eftersträvar jag att systemet ska vara så smidigt och med få delar som möjligt, eftersom jag tar de flesta bilderna handhållet (blommor springer inte sin väg, så de brukar jag använda stativ till). Börjar jag placera ut blixtar så smiter vanligtvis krypen sin väg, så jag måste så att säga ha allt-i-ett på kameran, så att jag snabbt kan komma nära och ta bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar