Annons

Blixtfrågor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde82

Aktiv medlem
Vad behöver man för grejer om man vill flytta den externa blixten till ex. ett stativ. Har en Nikon D80 och en sigma EF-500 DG ST.
Denna blixten går väl inte att flytta (hittar inga ingångar eller nåt sånt på blixten). Funderar på att investera i en SB 600 eller 900.
900:an känns väl nästan väl avancerad för en amatör. Nån som har några tips eller synpunkter?

går väl att köpa en ttl-kabel och köra med den om jag inte är helt ute och cyklar.

kabeln fäster du ju i hotshoen på blixten och i kamerans blixtfäste, då har du kommunikation mellan blixt och kamera.

Du sa inget om hur mycke du är villig att betala.. TTL kabel är väl inte helt billigt, beror såklart på längden men rent generellt.

Trådlöst funkar bra.. fast då utan automatiken..

Kan du inte fjärrstyra blixten genom att den inbyggda kamerablixten har en svag förblixt som utlöser den externa som är placerad någon annanstans? Inet så bra på att beskriva men har för mig att du kan det med D80, jag kan det med D90..

Om din blixt är kompatibel med Nikons Creative Lighting System så kan du styra blixten trådlöst från kameran med hjälp av den inbyggda blixten.
//Leif

Blixten är inte kompatibel med Nikon systemet, men när man styr ex. SB 600 eller 900 med den inbyggda blixten. Är det då själva blixtljuset den reagerar på eller är dom trådlöst "ihopkopplade".
Jag menar skulle jag kunna avfyra en SB 600 med min gamla Sigma blixt monterad på kameran, om nån förstod det där=)

Det är nog samma sak som för Canon, dvs att slaven styrs av kodade meddelanden, som blixtras ut från huvudblixten. Du måste alltså ha "rätt" huvudblixt för att slaven ska veta vad den ska göra.

Blixten är inte kompatibel med Nikon systemet, men när man styr ex. SB 600 eller 900 med den inbyggda blixten. Är det då själva blixtljuset den reagerar på eller är dom trådlöst "ihopkopplade".
Jag menar skulle jag kunna avfyra en SB 600 med min gamla Sigma blixt monterad på kameran, om nån förstod det där=)

Osäker på 600:an. 800:an har ett SU-läge dvs slaven löser ut på blixtljuset men måste då ställas in manuellt.
/Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar