Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfrågor (studiosammanhang dock kompaktblixtar)

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Hejsan.
Jag tänkte ta och köpa mig ett par blixtar till min studio och dessa i form av vanliga kompaktblixtar med högt ledtal (typ 40 på iso100).

Hur ska jag lösa detta? Behöver jag nya blixtar (E-TTL II) och hur tänder jag båda samtidigt?

Kan jag köra med gamla blixtar manuellt?
Jag använder en eos350d.

skall fästas i dessa:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6079
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6075

eller något liknande...
Snälla ni... jag är oerhört oerfaren på blixtljus så snälla... hjälp mig att förstå.

ge gärna tips på blixtar :)
 

Bilagor

  • aaa.gif
    aaa.gif
    8.5 KB · Visningar: 220
Senast ändrad:
Jag har fyra manuella blixtar (dom billigaste dom hade) med lösa slavtändare som jag har köpt på Photax för några år sedan. Om du använder det så behöver du en lös blixtmätare också för att kunna ställa in ljuset och kameran (om du inte kör digitalt och prövar dig fram, jag rekomenderar dock en mätare eftersom det är enklare).

Vill du köra med TTL så behöver du moderna blixtar och en kamera med sändare som kan hantera multi-TTL trådlöst. Jag har ingen aning om 350D klarar det men den borde det eftersom den är så pass modern.

Greven
 
Vill du vara riktigt avancerad så köper du två st Canon Speedlite 580EX och en Canon Speedlite-sändare ST-E2, men då dessa prylar kostar en slant är det bättre att satsa på ett paket med riktiga studioblixtar typ Elinchrom 400FX to go, vilket kostar i princip lika mycket. (runt 11-12000kr)
 
ahhh... hittade nissin helt manuella blixtar.

Tror nog att jag testar mig fram så en blixtmätare behövs inte... dels för att jag inte vet hur den fungerar.
 
hailstorm skrev:
ahhh... hittade nissin helt manuella blixtar.

Tror nog att jag testar mig fram så en blixtmätare behövs inte... dels för att jag inte vet hur den fungerar.

En ljusmätare är inte alls svår att använda, men eftersom du kör digitalt kostar det ju inget att testa sig fram. Lycka till!
 
En annan fråga då.

Med sigma ef-500 dg super II:
http://www.cyberphoto.se/sigma/ef500dgs.php

har jag ju ettl2 mätning och trådlös styrning eller hur?

om jag då tar och sätter den mot ett paraply och har 2 nissin-blixtar med slavtändare kommer exponeringen bli helt konstig eller kommer automatiken sköta jobbet?
 
Lustigt, jag köpte själv en "6079" härom dan!

Köp billiga "clasolsson" blixtar som har en slavtändare, (reagerar på blixtljus). kostar 500-600 spänn. Använd din inbyggda blixt för att avfyra alla andra blixtar sedan samtidigt.

Vill du inte använda din inbyggda blixt kan du köpa en blixtsladd. Tänk då på att "6079" inte funkar längre!!, du kan inte fästa en "off camera shoe flash cord" i 6079 nämligen.
Lycka till!
 
hmm jag glömde detta!

Kör på M-läget med din kamera. Reglera exponeringen med bländaren, inte tiden, den är just nu oväsentlig.
Eftersom du kör digitalt, ser du hur du skall kompensera bländaren direkt.
 
med bländaren?
men tänk om jag vill ha kort skärpedjup då?.. kan kanske ställa ner intensiteten på blixtarna?
 
Så alltså:

nissinblixtar med slavtändare på alla.
skjuta med inbyggda blixten (kommer inte den synas på bilden?, ljuset alltså)
 
hailstorm skrev:
Så alltså:

nissinblixtar med slavtändare på alla.
skjuta med inbyggda blixten (kommer inte den synas på bilden?, ljuset alltså)

Den inbyggda blixten kommer att synas på bilden. Man kan dock förhindra det genom att tejpa fast en oexponerad, framkalld bit film framför. Den släpper igenom tillräckligt för att trigga slavarna men inte tillräckligt för att det ska synas på bilden.

Greven
 
Ok tack.

men kan man inte göra så att man radiostyr en blixt som slavtänder alla andra? på så sätt slipper jag ju iaf tjafset med den inbyggda blixten... (är iallfall i köpartagen på en riktig blixt... sigman)?
 
Jodå, visst kan du göra det. Du får bara tänka på att de övriga blixtarna inte styrs av TTL utan dom måste du ställa in manuellt.

Greven
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.