Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Sortima

Medlem
Ska eventuellt börja fota vimmelbilder på en nattklubb i staden med min 350 med kitobjektiv, men jag tycker den är så vansinnigt seg att focusera med inbyggda blixten att oftast hinner de man ska fota endera tröttna eller så tror dom man är klar pga blixtarna under focuseringen.
En Canon 430 blixt snabbar vad jag förstår upp focuseringen ganska avsevärt men hur mycket?
Det kanske låter som en dum fråga men snälla räta ut detta åt mig.
Hur mycket snabbare skulle det bli och vilka fördelar har jag av en extern blixt?
Tack på förhand!
 
Jag har ingen erfarenhet av just Canon, men med Olympus och Nikon innebär extern blixt att man får en röd lampa som tänds när man fokuserar, istället för att den inbyggda blixten går bananas. Skillnaden är att fokuseringen går på en halv till en sekund istället för det eviga blixtrandet och surrandet från fokusmotorn. Man sparar batteri också.

En utav fördelarna med extern blixt är att du kan rikta den mot taket/en vägg/vadsomhelst och på så sätt få naturligare ljus.
 
Med en 430EX eller liknande kommer du fokusera mycket snabbare och precisare. Blixten har precis som Nikon och Olympus ett rött ljus som tänds när du trycker ner avtryckaren till hälften för att fokusera. Till och med objektiv med lite halvrasslig autofokus brukar fungera snabbt och pålitligt med hjälpljuset från blixten.
 
tillhör visserligen inte disskutionen, men kika även på några billiga gluggar.

Har själv beställt en canon 50 1,4. den ligger runt 3500:- men finns i en billigare version som 1,8 istället och ligger precis runt 1000 lappen. Jag tror du skulle ha nytta av ett så ljustarkt objektiv, själv har jag aldrig blivit nöjd med kit objektiven (förutom 55-200 vid närbildsfoto)


I vilket fall som helst! lycka till! :D
 
Ja det var precis svaret jag var ute efter!
Som sagt är det ju inte världens bästa objektiv på men jag ska kolla lite efter ett nytt.
Till att börja med får det nog bli en 430 med omnibounce på och ett batterigrepp.
Hörde någon gång att en del blixtar använder IR för att kunna fota i närmast totalt mörker, är det bara något jag hört eller stämmer det?
 
Den där röda ljuset missskrivs ibland som IR stråle, även ajg skriver fel ibland.

Men med den röda lampan kan du fotografera i totalt mörker utan minsta ljuskälla av den enkla anlednngen att den röda lampan målar upp ett streck/rut system på motivet så att strecken lyser rött. Kameran fokuserar mot dessa röda streck och får kontraster från motiv/strecken. Eftersom dom ljusa röda strecken ger en stor kontrast så brukar fokusering vara minsta problemet vid blixtfotografering. går lika fort som i dagsljus om inte fortare. Den sätter fokus rätt direkt alltså, även helt i mörker.

Tittar du noga kommer du se att personerna du fotograferar kommer bli helt uppmålad med röda streck i anskitet.
 
En fördel med de röda strecken är att du visar att du tar ett kort på ett mycket mer angenämt sätt än att blixtra massor med gånger.
 
Jag jobbade som mingelfotograf förr, på helgerna.

Jag använde en 350D med kitglugg och 430EX och det funkade hur bra som helst!

Blixten har en slags "laser" tror att det är IR, som skickar en röd ljusstråle på motivet och den röda pricken hamnar mitt i din "mittenfokusprick"

Inga problem alls!

Ett tips är attt "om det är jättemörkt" köra med en aning slutarfördröjning så får du coola effekter!


/A.
 
systema skrev:
Blixten har en slags "laser" tror att det är IR, som skickar en röd ljusstråle på motivet och den röda pricken hamnar mitt i din "mittenfokusprick"
Mjae, hade det varit IR hade du inte kunnat se den. ;) Det är faktiskt helt vanligt rött ljus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.