Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Kapsyl

Aktiv medlem
Jag har en 7D och en 580 ExII och en 430 Ex.

Går det att använda bägge blixtarna trådlöst med kamerans inbyggda sändare?

Jag klarar mig visserligen alldeles förträffligt med bara en blixt men är förstås bra i vissa lägen. Har lite bild-ideer om det skulle vara så att det funkar.

Jodå, du kan t.o.m. sätta blixtarna i olika grupper och justera styrkan individuellt direkt från kameran.

Det du får tänka på är att styrningen kan fungera dåligt utomhus och i andra ljusstarka miljöer.

Jodå, du kan t.o.m. sätta blixtarna i olika grupper och justera styrkan individuellt direkt från kameran.

Det du får tänka på är att styrningen kan fungera dåligt utomhus och i andra ljusstarka miljöer.

Hmm, ett positivt svar fast ändå lite negativt :)

Självklart hade jag tänkt fota ute i skogen och använda blixtarna för att lätta upp personerna och skapa stämning i bakgrunden. Så hur känsligt är det? Vad bör jag tänka på?

Jag kommer testa, självklart, men bra med tips!

Jag provade ute i skogen vid skymningsljus en gång och det var inte många meter den inbyggda blixten orkade med. Då du dessutom skickar signalerna optiskt så måste mottagarblixten även vara inom synhåll för kameran för att veta att den ska blixtra till. Allt beror på tillfälle så det är möjligt att det funkar finfint på det sätt du hade tänkt dig. Det enda sättet att få svar är att prova! :)

Här är ett exempel på hur det kan fungera. Fast här är det en 580 EX II som sitter på kameran och dels löser ut slaven utanför höger bildkant, dels belyser den vänstra sidan av löparen lite lätt, för att motivet inte ska gro igen fullständigt där. Det var för mörkt för att fotografera utan blixt, och omöjligt att skapa ett ljus som såg naturligt ut. Så istället försökte jag fixa något som såg ut som om det var något slags strålkastare som lyste upp löparna. Det fanns ingen sådan där, men det kunde det ha gjort. Så det blev både naturligt och inte. Men det ser inte ut som en vanlig pang-på blixtbild.

Slaven sitter på ett stativ, där mottagarfönstret på slaven är riktat mot sändaren, som är vriden lite mot slaven.

Radio är det som gäller utomhus om det ska vara någorlunda pålitligt. Finns många varianter, de billiga är "triggers", dvs manuella inställningar gäller. Cactus verkar vara ett hyggligt alternativ då - och säljs även i Sverige. Vill man ha TTL stiger priset snabbt, många talar varmt om PocketWizard. Ebay har alla möjliga paket med varianter på sändare/mottagare.

Radio är det som gäller utomhus om det ska vara någorlunda pålitligt. Finns många varianter, de billiga är "triggers", dvs manuella inställningar gäller. Cactus verkar vara ett hyggligt alternativ då - och säljs även i Sverige. Vill man ha TTL stiger priset snabbt, många talar varmt om PocketWizard. Ebay har alla möjliga paket med varianter på sändare/mottagare.

Ja, jag har börjat fatta detta. Kaffebrus hade en variant som inte kostade skjortan. Men jag väntar nog lite, jag vill liksom få till det med blixt först. Just nu chansar jag vilt. Några få blir faktiskt bra (dom visar jag upp) men hur jag gjorde vette katten... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar