Annons

Blixtfråga: Är HVL-58 AM värd pengarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

outofsense

Aktiv medlem
Jag har en Sony a300 och en HVL-42-blixt redan men känner att jag vill köpa till en blixt för att kunna ha fler belysningsmöjligheter. Jag är väldigt nöjd med 42.an, men efter att ha köpt ett vidvinkelobjektiv (10-24mm) upptäckte jag att en kraftig blixt är viktig när man vill fylla upp ett helt rum med ljus (med låg brännvidd). Tycker ni att 58:an är värd de ca 5000 kr de kostar, när man kan få en 42:a för halva priset?
En annan fråga: Om jag köper 58:an och ställer både den och 42:an till wireless (med triggning från min pop-up-blixt), bör det fungera smärtfritt?

Tacksam för råd! =)

Hej!

Jag har en HVL F58AM och tre st. Minolta 3600 HS(D).

Min erfarenhet är att 58an INTE är värd pengarna. Den är lite stor och klumpig, men framförallt så kostar den så väldigt mycket mer än 42an och det är det inte värt tycker jag. Bra funktion är att kunna vrida huvudet så att du kan bounca blixten i taket även vid vertikala bilder.

WL funkar det helt perfekt att blanda. Du kan låta kamerans popup-blixt trigga både 42an och 58an och även de nu utgångna 36 och 56--modellerna (både i Sony och minolta-utförande, de är identiska).

Jag har flera blixtar för att kunna utnyttja WL-tekniken och det är helt suveränt, kan enkelt bygga en ad-hoc studio eller lysa upp ett stort område med hjälp av flera blixtar.

Mitt tips är att köpa en till F42 och sedan ev. ytterligare en istället för en F58.

Nu har jag som sagt en 58, så i de fall jag bara har en extern blixt använder jag den. Den är ganska "maffig" och ser lite cool ut och har ett väldigt tryck, men är inte värd pengarna anser jag.

Om du uppgraderar till en A850 eller A900 så kan F58 vara ett bra alternativ. I det fallet är det den enda av Sonys blixtar (förutom F20) som kan fungera som trigggerblixt för andra WL-blixtar. Jag trodde att jag skulle kunna ha F58 monterad på kameran så att den fungerar som trigger för mina 3 3600-blixtar, men tyvärr funkar det inte med min kamera (A550), utan bara med 850 eller 900.

/Mats

Ett litet tillägg.

Ingen av blixtarna kan ensamt lysa så brett så attt det täcker din extrema vidvinkel och det hjälper inte att den är starkare. I så fall är det bättre att använda WL med två stycken 42or, eller ännu hellre 3 st! Mitt tips är alltså att hellre köpa 2 st. 42or än en F58. Har du 3 blixtar kan du göra fantastiska saker!

Kolla gärna Gary L. Friedmans artikel om Minolta WL-flash för lite idéer.
http://www.friedmanarchives.com/flash.htm

/Mats

Minoltas blixt 5600hs D, går att få billigt idag!
Jag använder 2st trådlöst med Sony HVL-20AM som trigger till min A850.
Köpt beggade för 3000 tillsammans + 1200kr. för HVL-F20.
Funkar fint.
Funkar för övrigt mycket bra som en macro-twinblixt .

Det låter intressant. Kan man trigga 2 st Minolta 3600hs D med en HVL-20AM på a850? Är novis på blixtfotografering. Funkar exponeringsautomatiken på något sätt?

Tack för era svar, och speciellt tack till Mats för ditt utförliga inlägg. Det var intressant, och jag blev ännu mer sugen på att köpa på mig många blixtar!! =) Dock blir det nog så den här gången att jag införskaffar en 58, just för att ha något kraftfullt när jag bara använder mig av en blixt på t.ex. fester och konserter. Hittade en på Pixmania inklusive laddningsbara batterier och laddare och frakt för 4.700 kr. Men så småningom kommer jag att köpa till en tredje, antingen Minoltan ni pratar om, eller en 42:a till.
Har precis läst boken Blixt - Fotografering i kamerablixtens lju av Joe McNally, och den triggar ju suget... om man säger så.

En kort fråga till: Varför används en hvl 20 till att trigga wl-blixtarna med, när det finns en pop-up? Är det för att den är mer påligtlig, eller för att man får starkare ljus rakt framifrån... för det är väl inte så önskvärt?

Tack! =)

... Men så småningom kommer jag att köpa till en tredje, antingen Minoltan ni pratar om, eller en 42:a till...

En kort fråga till: Varför används en hvl 20 till att trigga wl-blixtarna med, när det finns en pop-up? Är det för att den är mer påligtlig, eller för att man får starkare ljus rakt framifrån... för det är väl inte så önskvärt?

Bra val. HVL-F58 är mycket bra, bara inte riktigt så prisvärd som 42an som du frågade om.

A850 och A900 har ingen inbyggd blixt, så man måste använda en extern blixt, antingen 20 eller 58. HVL-F20 är i princip bara till för det, i stort sett kass för andra syften.

När antingen popup-blixten eller 20 eller 58 används som trigger så bidrar den inte till exponeringen alls nästan, dvs. du får minimalt extra ljus framifrån. Den skickar ut pulskoder för att styra de andra, men precis före exponeringen och en till för att avbryta när ljuset blivit tillräckligt. Möjligen kan det störa lite grann och om man vill kan man montera på ett IR-filter över triggerblixten.

Iom. den här tråden läste jag på lite mer och WL-protokollet är uppdaterat fr.o.m. F58 och F42. Detta kom i samband med A900 så jag vet inte om din A300 stödjer det, men 850 och min 550 borde göra det eftersom de är nyare. I allafall så gör det att 58an kan fungera som trigger samtidgt som den är fyllnadsblixt till F42 och F58, vilket allttså inte går ifall slavblixtarna är de äldre 3600/F36 eller 5600/F56. Så om du i framtiden vill köpa en tredje blixt så satsa i så fall på ytterligare en F42 istället för 3600/F36 eller 5600/F56. (Jag funderar själv på att sälja mina 3 st. 3600 och köpa 2 st. F42 istället).

/Mats

Tack för era svar, och speciellt tack till Mats för ditt utförliga inlägg. Det var intressant, och jag blev ännu mer sugen på att köpa på mig många blixtar!! =) Dock blir det nog så den här gången att jag införskaffar en 58, just för att ha något kraftfullt när jag bara använder mig av en blixt på t.ex. fester och konserter. Hittade en på Pixmania inklusive laddningsbara batterier och laddare och frakt för 4.700 kr. Men så småningom kommer jag att köpa till en tredje, antingen Minoltan ni pratar om, eller en 42:a till.
Har precis läst boken Blixt - Fotografering i kamerablixtens lju av Joe McNally, och den triggar ju suget... om man säger så.

Tack! =)

På a850 och A900 finns ingen popup-blixt

Det låter intressant. Kan man trigga 2 st Minolta 3600hs D med en HVL-20AM på a850? Är novis på blixtfotografering. Funkar exponeringsautomatiken på något sätt?

Jajamensan, det är exakt det man kan. Fullständig TTL exponeringsautomatik oavsett hur många blixtar du har. med de "mindre" kamerorna än 850/900 så fungerar den inbyggda blixten för det istället. Det är ytterligare en sak som Sony-systemet är ensamt om, men inte många känner till så noga.

Läs gärna artikeln jag länkade till högre upp.

Här är en annan artikel som beskriver alla möjliga kombinationer av blixtar.
http://www.mhohner.de/sony-minolta/flashcomp_setups.php

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar