Annons

Blixtfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Oväder/Blixtfotografering

Såg just ett program på 4:an om att fotografera blixtar i oväder.
Någon som har erfarenhet som det här? Filmval och tekniker? Objektivval? Slutare?

Dela gärna med er av erfarenheterna! =)

mvh
Calle

Senast ändrad:
Ställ kameran stadigt på stativ.
Beräkna en lagom total tid.
Antingen chansar du och låter kameran exponera i rätt tid och sedan till nästa chansning

Eller så öppnar du slutaren och håller upp svart kartong/tyg och drar bort tyget vid blixten/fyrverkeriet. På så sätt kan du få med flera blixtar/pjäser och nå en högre intensitet än verkligheten.

Hej

de visade nyligen ett program på Discovery om 2 (galna) amerikanare som åkte land o rike kring o jagade oväder och blixtar. De var helt i extas då blixtarna dundrade omkring dem!

De körde med stativ, trådutlösare och negativ färgfilm. Det sistnämnda förvånade mig aningen men är kanske ett bättre val - de borde väl veta efter alla oväder.

Med vänlig hälsning
Johan

...men vilken typ av film skall man använda när man fotar blixtar. Själv har jag försökt ett flertal tillfällen men aldrig lyckats. Vad för slags objektiv skall man använda t ex? Vilket asa värde är bäst?

Tacksam för svar

/L

På programmet som jag såg var det vanlig negativ ASA200 som gällde. Objektiv.. tja det kanske beror på hur häftig åskan är, 28-50 mm kanske?

Nån som har erfarenhet?

nicke47 skrev:
Det finns ett företag i USA som säljer kamerautlösare speciellt för blixtfotografering, http://lightningtrigger.com. På deras site finns det även lite tips.

Kul grej, men den kostar över 300 dollar. I princip är det väl bara en känslig slavtändare? Borde man inte kunna bygga en liknande mojäng själv av en blixtslavtändare? Det går ju att köpa små blixtslavtändare för någon hundring. OK, de är säkert inte lika känsliga, men försöka duger.

Jag tror inte alls på idén med att hålla något framför objektivet för att fotografera blixtar. Troligen har blixten redan försvunnit när man hunnit flytta skymplåten.
Då tror jag mer på idén med en hembygd elektronisk trigger till kameran. Det borde inte vara omöjligt tycker jag: en fotocell med en halv pingisboll ovanpå, lite elektronik att förstärka signalen från den, lite mer elektronik (kan kanske kombineras med tidigare) som reagerar för snabba förändringar och slutligen någon anpassning till kamerans fjärrutlösare. Det borde inte kosta mycket att bygga, det kan kanske vara kinkigt att trimma in känsligheten på den så den inte triggar i onödan men inte heller missar blixtar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar