Annons

Blixtfotografering känns nästan oöverkomligt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerker Dahlblom

Aktiv medlem
Jag blir galen. Jag vet inte hur fan jag skall få till detta. T.ex. fotografering av en person i lätt solljus och jag vill ha blixt för att få bort skuggorna i ansiktet. Så fort jag bara startar den där förbannade blixten så blir hela bilden sönderbränd. Jag har provat avstånd, ner på EV på både kameran och blixten. Testade till och med att hålla blixten bakom ryggen och det blev ingen skillnad. Jag har haft kameran i A läget och blixten i TTL. Kameran sätter tiden automatiskt till 1/60. Har haft plastlocket/"dämparen" på blixten med det verkar inte hjälpa.
D2x, D80, SB-800&SC-29.

Är jag helt ute och cyklar? Har aldrig satt mig in i denna blixt, manualen som följde med verkade nästan som nån beta version.
Hur tusan gör ni? Finns det någon steg-för-steg guide som jag missat? Finns det specifika SB-800 exempelbilder någonstans?
 
Jag tror att du måste sätta blixten i high speed synk läge. Annars tvingar du upp slutartiden till blixtens synktid och bilden blir överexponerad i solljus.
Så är det i alla fall på Canon blixtar.
 
BugEyes skrev:
Jag tror att du måste sätta blixten i high speed synk läge. Annars tvingar du upp slutartiden till blixtens synktid och bilden blir överexponerad i solljus.
Så är det i alla fall på Canon blixtar.
Stort tack till dig! Hittade nu denna howto sida.
Jepps nu har jag testat kamerorna och slutartiden har börjat variera mot det snabbare. Skall prova ute i morgon igen.
 
Senast ändrad:
Nikon?

Det första jag gjorde var att förbise kamerans två olika lägen på hur den hanterar blixten.

DTTL & M(manuell)
 
Jerker Dahlblom skrev:
Jag blir galen. Jag vet inte hur fan jag skall få till detta.D2x, D80, SB-800&SC-29.
.
.
.
Finns det någon steg-för-steg guide som jag missat? Finns det specifika SB-800 exempelbilder någonstans?

Kolla in:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=9870858

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=9741007

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=8514229

http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=list&forum=DCForumID7&conf=DCConfID3

På dessa länkar kan du kanske bli av med "blixtfrustrationen"

Lycka till....
 
Re: Re: Blixtfotografering känns nästan oöverkomligt.

FraCap skrev:
Kolla in:
/../
På dessa länkar kan du kanske bli av med "blixtfrustrationen"
Lycka till....
Tackar så mycket! Har snabbt gluttat på länkarna och det verkar bl.a. finnas konkreta tips. Skall ta och gå igenom de trådarna grundligt.
 
Så här gör jag vid porträttfotografering när jag skall blanda befintligt ljus med blixt (SB-800) på kameran (D80 eller D2X).

1) I A-läget med vald bländare mäter jag exponeringen med hänsyn till högdagrarna utan blixt och med för ljusförhållandena lämpligt ISO-tal. Inomhus blir det vanligen ISO 400-800.

2) Jag går över i M-läget och väljer uppmätt slutartid och vald bländare.

3) På SB-800 väljer jag TTL BL-alternativet då blixten då tar hänsyn till befintligt ljus och blandar det bättre med blixtljuset.

4) Om jag vill mildra blixtljuset sätter jag ner blixten något kanske -1/3EV till -1EV.

5) Jag tar bilden med blixten vanligtvis utan diffussorn och oftast genom att studsa ljuset i taket inomhus. Vid närbilder utomhus får man prova sig fram till hur blixten skall riktas då det ju sällan finns någon reflekterande yta tillgänglig.

Utomhus kan AutoFP (höghastighetssynk) behövas medan det inomhus ofta är bra att försöka använda så långa slutartider som möjligt. För att få med så mycket av det befintliga ljuset som möjligt brukar jag gå minst ett slutartidssteg under den rekommenderade minsta slutartiden för brännvidden. Det innebär att jag med min 50/1.4 försöker använda 1/40 s. Vanligtvis hjälper blixten till att ge godkänt skarpa porträttbilder ändå. Om motiven inte rör sig kan man med god teknik eller stativ ta foton med förvånansvärt långa slutartider och därmed få med stämningen i bilden. Blixten skall knappt synas att den använts utan bara lätta upp skuggorna. Många pressfotografer tycker jag slarvar med detta och använder på tok för starkt blixtljus i sina porträttbilder.
 
Senast ändrad:
Jag glömde att tillägga att en förutsättning för att detta skall fungera praktiskt är att knyta func-knappen till att stänga av blixten. Då behöver man inte stänga av blixten manuellt varje gång man skall exponeringsmäta utan bara trycka in func-knappen.
 
Slarvigt av mig: Exponeringsmätningen fungerar självklart oavsett om blixten är på eller inte! -så länge man inte hamnar under den undre valbara blixttiden (menyval 24 på D80). Sätter man denna till tex 1/8 s eller ännu längre behöver man inte tänka på att exponeringmätningen påverkas av att blixten är på. (På tex D40X är blixttiden begränsad till mellan 1/60 s och 1/200 s i A-läget - illa!). Att knyta blixt av till func-knappen är mer ett bekvämt sätt att kunna ta bilder utan blixt för oss som för det mesta älskar att fota med blixt. Exponeringsmätningen kan också givetvis göras direkt i M-läget och manuellt justeras för att få rätt tid. Själv fotograferar jag nästan enbart i A-läget förutom inomhus med blixt (M-läget) så därför utgick jag från A-läget. Ett alternativ till att gå över i M-läget från A-läget är ju förstås att exponeringslåsa uppmätt slutartid.
 
Senast ändrad:
Nu har jag fotat en del med blixt och det går framåt. Informationen som fanns på www.planetneil.com är också mycket bra, den rekommenderar jag skarpt.
Har främst fotograferat nära&kära utomhus och använt kabeln SC-29 för att kunna variera varifrån ljuset kommer. Har fått litet blänk i ögon och glasögon som jag redigerat. Där måste jag prova mig framåt och se hur jag får till det bättre. Har inte använt diffusern och det är kanske den jag borde använda för blänken. Måste också komma ihåg att dra ner rejält på exponeringskompensationen på blixten. Har varit lite för djärv med just den (för lite nerdraget = för mycket ljus).

Jag har ingen bild jag kan ladda upp, inte alla vill ha sin bild på internet. Pm:a mig så kanske det ordnar sig. :)
 
Själv kör jag på som vanligt. A på kameran, och i-TTL i BL läget på blixten. Ställer enbart ner blixten 1,5-2 steg. Thats it!!

Funkar klockrent varje gång med mina D2X och D100. Jag har satt min D2X på highspeed synk så jag inte behöver bry mig om att slutartiden blir för långsam för det omgivande ljuset.

D100 har en liten egenhet och det är att den justerar exponeringen till att bli en aning mörkare om upplättningsblixt används. Inte mycket men det är tydligt om man plåtar ett landskap med och utan blixt. Jo jag vet att det inte är så vanligt att använda blixt vid landskap men jag gjorde så bara för att testa egenheten.....
 
Många pressfotografer tycker jag slarvar med detta och använder på tok för starkt blixtljus i sina porträttbilder.

Är det bara jag som tycker detta?! Jag repeterar min ståndpunkt: I en bra bild tagen med blixt skall blixten knappt synas att den använts. Synpunkter?
 
Mankan G skrev:
Själv kör jag på som vanligt. A på kameran, och i-TTL i BL läget på blixten. Ställer enbart ner blixten 1,5-2 steg. Thats it!!

Menar du att du inte exponeringsmäter för högdagrarna eller använder negativ exponeringskompensation om du exempelvis tar ett porträtt i motljus. Bränner du inte högdagrarna då?! Eller inomhus: Ser du till att exponeringsmäta för bakgrunden, så att den blir naturligt exponerad och inte för mörk, när du använder SB-800? Ställer du ner blixten 2 steg även inomhus eller bara utomhus?
 
Teodorian skrev:
Är det bara jag som tycker detta?! Jag repeterar min ståndpunkt: I en bra bild tagen med blixt skall blixten knappt synas att den använts. Synpunkter?

För de flesta bilder håller jag med dig till 100% - det ska knappt/inte synas att man använt blixt.
Men undantag finns. I mitt fotografiska intresseområde så blir vissa porträtt/modellbilder "lysande" (haha) om en kraftig blixt slås hårt, rått o brutalt rätt mot modellen. Men det gäller ju då att ha en "stil" på bilden i sin helhet som passar den råa panngpåblixten.

För bilder tagna utomhus med upplättningsblixt så gillar jag själv inte att det syns nämnvärt att blixt har använts.

PS. Varför har frilansfotografen Tore inga bilder vi kan få titta på? DS
 
ANNONS