Annons

Blixtfoto EOS

Produkter
(logga in för att koppla)

Egel

Aktiv medlem
Har alltid kört med nån form av automatik när jag fotar blixt. Satt och bläddrade i mina manualer till EOS 1 RS och 540 EZ men blev inte så mycket klokare av det.

Hur funkar det om man kör helmanuelt med blist?

Jag kan köra tid från 60del (tror jag) till 250del. På displayen på blixten visas en svart rand under en del av avståndstabellen. Gissar att det är hur långt blixten räcker. Räknar den på den tid som är inställd på kameran eller nån grundinställning som är "fast"

Det blev lite luddiga frågor. Man det beror nog på att jag inte riktigt vet vad jag skall fråga =)

Tacksam för alla tips

Hej Per!

Jag har också en 540EZ och använder den nästan alltid ihop med det manuella programmet på kameran. Det svarta strecket visar mycket riktigt hur långt blixten räcker och beror på vilken bländare du har inställd eftersom det är den som avgör hur mycket ljus som når filmen. Tiden spelar ingen roll här eftersom tiden som blixten brinner alltid är mycket kortare än den slutartid du valt. Det enda man behöver se till är att slutartiden inte är kortare än kamerans blixtsynktid. Uppåt i tid finns det ingen begränsning utan du kan köra hur långa tider du vill, det som händer är att de delarna i motivet som inte träffas av blixten blir annorlunda exponerade.

Kör du däremot på bländar eller tidsförval så kommer kameran alltid att ta den tid/bländare som ger en normalexponerad bild utan blixt och blixten kommer endast att fungera som upplättningsblixt. Därför tycker jag att man har mer kontroll på hur kameran arbetar när man kör manuellt. Inget vidare om man fotograferar där det är lite halvskumt och kameran väljer en tid på någon sekund.

Hoppas du blev lite klokare!
/Roger

Men jag har märkt att om man kör med blixt inne med ex. 1/45 (Av, Tv) kan bilden bli kraftig utfrätt.. Hur kommer det sig om blixten bara fungerar som upplättning?

Ett par följdfrågor:

Försöker kameran alltid att exponera blixten så att förgrunden hamnar i zon V?

Om man minus-kompenserar blixten ett steg I kameran när man fotar i läge P, hamnar förgrunden i zon IV då?

Om man minus-kompenserar blixten ett steg I kameran när man plåtar i Av eller Tv, blir resultatet mindre fill?

Om man plus-kompenserar blixten i läge P, överexponerar man förgrunden då, medans bakgrunden blir normalt exponerad?

Om man minus-kompenserar exponeringen, men låter blixt-komenseringen vara orörd, kommer blixten också att minus-kompensera, eller kommer förgrunden fortfarande att hamna i zon V?

Om man kör manuellt läge, hur kommer blixten bete sig? Kommer den att jobba som en fill-flash, eller måste man kompensera och ha sig för att inte blixten ska överexponera?

Jag är medveten om att svaren antagligen finns nånstans i din länk, Roine, men det är _mycket_ text att läsa igenom, så jag tänkte se ifall nån kan ge mig svar på mina frågor direkt. :) Kalla mig lat..det är jag :)

Jag tror att jag har fått svar på mina frågor...

Fast det verkar vara svårt att veta när kameran kör fill-flash läge. Tydligen så gör den det när ljuset är över EV13..villket betyder att man måste ha en EV tabell. Kameran minuskompenserar automatiskt blixten 1-2 steg i fill-flash läge, så gör man det manuellt också så blir det pannkaka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar