Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfot till Sigma-blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

vboivie

Aktiv medlem
Till Canons 550EX sa medfoljer det en blixtfot sa att blixten kan sta och anvandas som t.ex. slavblixt. Denna smarta sak saknar jag till min Sigma-blixt och darfor undrar jag om nagon vet var man kan hitta en sadan?

Det borde inte vara nagon skillnad i fastet fran Canon och Sigma-blixten, men t.ex. sa kan Canon-blixten vara annorlunda balanserad an Sigma-blixten sa att en blixtfot fran en Canon-blixt skulle kunna leda till att Sigma-blixten valter lattare.

Nagon som har nagon bra losning? Annars far jag ga till metallverkstaden och bygga mig nagon egen losning.

Dar ser man. Jag kopte min blixt begagnad sa det tillbehoret hade nog originalagaren tappat bort, men jag ska fraga honom. Tack!

Da finns det en chans att man kan fa tag pa en reservdel som passar bra ocksa.

Vad behöver man för att köra en slvblixt? Jag har canon 300d och sigma 500 DG Super. Funferar detta eller måste jag köpa till något?

Sigman kan du ställa in så att den triggar på blixtljus. Men har du otur så triggar den på E-ttl förblixten, vet inte om detta går att ställa in.

Så jag måste ta kot med den vanliga blixten på kameran för att det skall funka? Jag vill ju bara att sigma blixten skall blixtra.

Du kan ställa in Sigman som manuell slavblixt och det fungerar med den inbyggda blixten som utlösare OM du ställer in blixten på en styrka som är 1/2 eller lägre.

Då löser den visserligen ut vid förblixten men hinner ladda om så att den löser ut vid huvudblixten.

--jalle

Om du trycker på *-knappen så skickas en förblixt ut och kameran mäter ljuset, så när du sedan trycker av så kommer ingen förblixt att skickas. Det är lättare.

Eftersom du ändå måste köra Sigmablixten som manuell slav så ser jag inte att det är lättare. Dock så är det bra om du behöver använda den i fullt effektläge.

Speciellt för mig som har en 20D och har CFn4.2 inställd så är det definitivt inte lättare eftersom *-knappen då används till focus och inte till FEL:)

--jalle

vboivie skrev:
Om du trycker på *-knappen så skickas en förblixt ut och kameran mäter ljuset, så när du sedan trycker av så kommer ingen förblixt att skickas. Det är lättare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar