Annons

Blixtfel på 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Goddagens.
Har haft min 400D i ca en månad, och häromkvällen när jag var ute och fotade (för nöjes skull) på ett uteställe här i Stockholm så la blixten av helt plötsligt.
Körde manuella program och ville då och då trycka upp blixen.
Hörde hur den försökte släppa upp den, det tickade till 3ggr i spärren men sedan fick jag upp ett error-meddelande på lcd:n.

Prövade att starta om kameran, som det så fint stod att man skulle pröva. Men det fortsatte.
Nervositeten steg och efter ett gäng omstarter så gav jag upp.
Jag njöt lite av musiken, men hade blixtfelet i huvudet hela tiden.

Efter ca 10min gick jag ut för att röka och prövade igen, då gick det galant. Gjorde några omstarter och klickade upp blixen och det va som att inget hade hänt.

Dock bråkade blixten en gång till lite senare på kvällen när jag va inne igen, men det "gick över" ganska omgående.

Någon som vet vad som kan vara orsak, samt om det är något vanligt fel hos denna modell?

Tack på förhand.
MVH Martin
 
Ursäkta men du var innomhus, eller ? Annars hade det kunnat vara temperaturen (kameror kan vara lite tveksamma i minusgrader).

/ Erik
 
Ja, jag kanske var lite otydlig.
Japp, inomhus.
Det var visserligen väldigt varmt där inne, minst 25 grader.
Kan det ha haft med det att göra?
Tycker visserligen att det skulle vara en väldigt "låg" gräns, men ändå?
 
Hade samma problem med min 350D efter en liten fadäs(tappade den) och såg rep pengarna försvinna!
Det jag gjorde var att jag manuellt tog upp och ner blixten och kände vart det kärvade!
Det visade sig vara en väldigt liten plastgrad som jag tog bort försiktigt med spetsen på en kniv. Den har sen dess funkat klockrent!
 
Jonas: Det låter tråkigt detdär, men skönt att du lyckades lösa det! :)

Jag har själv aldrig tappat kameran, samt heller inte låtit den ta emot några större stötar.
Nu har problemet, 2 dagar efteråt, visserligen inte återkommit, men det vore förbaskat trist om det gjorde det.
 
Samma problem

Jag har samma problem med blixten på min Canon EOS 350 d. Ibland fungerar den, och ibland inte.

Det klickar till några gånger när blixten vill fällas upp, men den åker inte upp och sedan blir det error. Första gången det hände var jag ute i minusgrader, men idag hände det igen när jag var inomhus. Funderar på om man skulle ta och lämna in den på service. Någon som har något bra tips på var man kan lämna in sin kamera? Vill helst inte vara utan den i 3-4 veckor..

Har ni som hade problem fortfarande problem med era kameror?
 
Det har hänt nån enstaka gång på min 350d men jag har inte brytt mig om att försöka göra nåt åt det. Använder den inbyggda blixten så oerhört sällan.

//Anders
 
Re: Samma problem

a77linda skrev:
Jag har samma problem med blixten på min Canon EOS 350 d. Ibland fungerar den, och ibland inte.

Det klickar till några gånger när blixten vill fällas upp, men den åker inte upp och sedan blir det error. Första gången det hände var jag ute i minusgrader, men idag hände det igen när jag var inomhus. Funderar på om man skulle ta och lämna in den på service. Någon som har något bra tips på var man kan lämna in sin kamera? Vill helst inte vara utan den i 3-4 veckor..

Har ni som hade problem fortfarande problem med era kameror?
Nej,inte en enda gång!
Det verkar som att det är ett mekaniskt fel!
Det krävs inte mycket för att den inte skall fjädra ut!
Så mitt tipps är att med handen försiktigt ta upp blixten och se om du kan upptäcka vad det beror på!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.