Annons

Blixtfel, Canon 580ex

Produkter
(logga in för att koppla)

Albwah

Aktiv medlem
Hej!

Inhandlade igår en begagnad Canon Speedlite 580ex till min 1D. Allting fungerade som det skulle fram till ikväll när jag var på ett jobb (oturligt nog).

När jag tar en bild smäller blixten av på full effekt, innan slutaren har hunnit öppna sig, och resultat blir att inget blixtljus syns i bilden.

Vad kan vara problemet?

Tack på förhand
Albin

Har testat med allt möjligt, har också provat alla program. Dock samma reslutat hur jag än gör.

Kan tillägga att allting ser rätt ut i displayen, f värde syns, och ändras när jag ändrar det på kameran, blixtsymbolen som indikerar att en blixt sitter på kameran syns också i sökaren, och huvudet zoomar som det ska.

Det kan vara kontaktfel. Blixten brukar brinna av med full effekt när det blir fel. Det låter som att blixten binner av för fullt när kameran ska tända mätblixten, strax innan slutaren öppnas.

Prova att rengöra kontakterna och se till att blixten sitter på som den ska.

Prova även någon kompis blixt på kameran för att eliminera felet till blixten.

froderberg skrev:
Det kan vara kontaktfel. Blixten brukar brinna av med full effekt när det blir fel. Det låter som att blixten binner av för fullt när kameran ska tända mätblixten, strax innan slutaren öppnas.

Prova att rengöra kontakterna och se till att blixten sitter på som den ska.

Prova även någon kompis blixt på kameran för att eliminera felet till blixten.

Ja precis, det verkar som den går förfullt på mätblixten. Testade också att ställa in effekten manuellt, och även om jag ställer efekten till tex 1/128 går den på full effekt. Jag har också kollat kontakterna, och de ser rena ut, men får ta en extra titt när jag kommer hem.

Robin, har du inget att komma med, så låt bli att skriva.

Prova lite kontaktspray för elapplikationer, tvätta först av kontakterna med sprit (jag brukar ta den flaska som står ytterst (vodka-gin ;-))

MVH

Ola G

Albin, hade samma problem. Tog av blixten, stängde av kameran. Satte på blixten, startade kameran sen blixten. Då fungerade det för mig. Det var bara kontaktfel iaf.

/B.

Har provat att göra så som du säger Benjamin, funkade till en början, men nu går det inte alls. Blixten går av på full effekt hela tiden.

Har också provat med ett par olika 430ex, den ena gav då och då samma problem som min, och den andra fungerade perfekt hela tiden.

edit: Tar jag av blixten från kameran och kör den i manuellt läge, och sätter effekten till tex 1/128 så går den ändå av på full effekt. Konstigt.

Senast ändrad:
Bränner du inte en testblixt då? Åtminstone på min 580 EX II sätter man styrkan på en testblixt (fyras av genom att trycka på PILOT-lampan) separat.

aah okej, när jag trycker på pilot lampan (knappen) går det av en testblixt på full effekt, och det gör mätblixten när bilden tas också. Antagligen är det där problemet ligger, hur ändrar man styrkan på mätblixten?

Är det någon som vet hur man ställer effekten på mätblixten?

Skulle behöva fixa blixten så fort som möjligt, ska plåta Luciafirande på uppdrag i övermorgon, och då behöver jag blixten.

edit: Har kollat igenom maunalen och letat på nätet, men inte hittat lösningen.

Senast ändrad:
Nä, jag tror inte det påverkar mätblixten, men jag tänkte att du kunde låta dig luras av testblixten. Testblixten minns jag inte vilken CF man ställer in med. Jag har ju en 40D, så jag kan läsa allt i klartext på kamerans display. Därför kan jag inte sånt utantill. Jag har inte kameran inom räckhåll, men jag kan titta senare.

I CF menyn kan man ställa in effekten på testblixten, atningen ställer man den till full effekt, eller till 1/32. Men även om jag ställer den till 1/32 går den för full effekt när jag trycker på pilot knappen.

Har också testat att sätta blixten till att synka på andra ridån, slutartid på 4 sekunder, när jag då tar bilden går en mätblixt av på full effekt, sedan går huvudblixten av, och den gröna lampan lyser vilket indikerar att bilden exponerats rätt med hjälp av blixten.

Så, det verkar som blixten egentligen fungerar som den ska, men mätblixten går av på full effekt, och där ligger problemet.

Måste ha blixten till imorgon så jag hoppas att någon vet hur man ställer effekten på mätblixten!

På min 580 EX II syns det en tydlig skillnad på testblixten, om jag kör 1/32 eller full effekt. Det märks även på blixten själv, då PILOT-lampan tänds direkt efter en 1/32 testblixt, men tar en stund på sig efter en på full effekt.
Naturligt nog.

Ringde till Canons support nu för att höra. De sa att man inte kan ställa in effekten på mätblixten, utan att det är ett fel. Är det så? Jag tycker att det känns som det bara är en inställnigssak.

Jag tror också att det är fel. Med tanke på att mätblixten ska gå precis innan bilden ska tas, vore det ju alldeles orimligt om den gick iväg med full effekt. Då tar det ju några sekunder innan blixtaggregatet är redo för att dunka iväg den riktiga blixten, alltså den som ska lysa upp bilden du ska ta. Mätblixten måste ju ha en rejält reducerad effekt, för att inte tömma kondensatorn innan det verkligen gäller.

Så det är nog något fel på ditt blixtaggregat.

Tyvärr så är det nog fel ja :( Lite synd också eftersom jag måste ha blixten imorgon.

Frågan är ju då om det är lönt att reperera den, vad kan en sådan reperation tänkas gå på?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar