Annons

Blixtexponering D7D+5600D ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Jag blir mer och mer fundersam över hur D7D och 5600HS(D) fungerar tillsammans!

Utöver den välkända underexponeringen har jag noterat att kameran (blixten?) tämligen konsekvent ger rejält överexponerade bilder om jag kör ADI-mätning på lite längre brännvidder (runt 100mm). Det märkliga är att problemet försvinner om jag slår av HSS på blixten? Problemet uppstår inte heller om jag har kameran instäld på TTL-mätning. Hur ska man tolka detta? Jag kan alldeles för lite om blixtfotografering för att kunna dra några slutsatser.

Nedan är två typiska testbilder; Båda är fotade med kameran instäld på ADI-mätning, och blixten på TTL (så klart). Kamerans P-läge, vilket i båda fallen gav exponeringen 1/60 sek, bl.5,6. Som synes är det just när HSS är påslaget som problemet dyker upp - tydligen har blixten krämat på för mycket. Men 1/60 är ju ingen HSS-tid?

Bilderna är tagna med Minolta 28-100D, men jag får precis samma resultat med t.ex. Tamron SP90 Di.

Till saken hör också att jag just nu har dubbla uppsättningar D7D + 5600, varav åtminstone den ena är justerad för underexponering - men resultatet i det här avseendet är identiskt för båda! Även om jag testat med två uppsättningar vore det ju spännande att höra om andra upplever samma problem med de givna förutsättningarna?

Finns det någon solklar förklaring till detta??

/Per
 

Bilagor

  • hss.jpg
    hss.jpg
    17.3 KB · Visningar: 416
Senast ändrad:
Är det inte så att blixten mäter med exakthet upp till 85mm brännvidd. Jag sitter på jobbet just nu och kan kolla om mina grejer reagerar likadant. Jag kör iofs aldrig i P-läge men jag kan prova och se hur den reagerar där. Själv har jag hitills inte haft problem med blixten, inte ens med min 100-300. Ge mig brännvidd, avstånd till motiv så ska jag testa. Tyvärr så kommer nog tid och bländare variera från ditt exempel beroende på befintligt ljus. Och angående HSS så ska den vara avstängd per automatik när slutartiderna är längre än 1/125 (tror jag att det är) ska kolla de när jag kommer hem. Den går iofs att stänga av helt på blixten. Är det det du har gjort? Jag testar både med ADI och TTL enligt din beskrivning. Men avstånd till motiv och brännvidd vill jag ha.

mvh/Ove
 
Fint Ove!

Testa då runt 100 mm - det är ju som du säger att blixten justerar till 85 mm, så där kan det ju finnas ett samband. Avståndet verkar inte påverka, men jg har testat på ca 2 meter.

Vad gäller HSS är det väl så att det visas med ett litet H i sökaren om funktionen används (tider kortare än 1/125 sek?), om HSS är påsalget alltså. Men mina testbilder här var på 1/60, och inget h har synts i sökaren på någon av bilderna.

/Per
 
Kanon, då har jag underlag för testen. Jag återkommer med testbilder vid 18:30.
Det här kan bli intressant ;0))

mvh/Ove
 
Jag har nu testat och förutsättningarna var följande:
Sigma 100-300mm f/4
Programläge P (Grå)
ISO 100
Avstånd till motiv, 2 meter
Bländare 5,6
Brännvidd 100mm (4 bilder)
Slutartid 1/60 (100mm)
Brännvidd 300mm (4 bilder)
Slutartid 1/125 (300mm)

Några reflektioner:
Eftersom slutartiden är under 1/125 så funkar blixten som vilken blixt som helst och närgränsen till motivet är då extra känsligt
Är ditt optik ADI-kompatibelt, (märkt med D)?
Vid 90mm och uppåt blir närgränsen 1,5 meter eller längre. Jag testade med mitt Minolta 100mm 2,8 och gjorde samma test som med Sigman fast på avståndet 1 meter och 0,5 meter. Det gick alldeles utmärkt att gå så nära. Resultatet blev detsamma. Jag besparar databasen dessa bilder;0)) Vill du se dom Per så kan du mejla mig så jag får din adress.

Nåväl. här kommer bilder med tillhörande info.

mvh/Ove
 
Jag tar mig ett päron jag;-)

Ser ju bra ut!

Har lovat mig själv att inte gräva ned mig i tester då jag lätt blir så hypokondrisk men får se om jag gör lite tester själv i helgen.

Har fotat ca 100 bilder med D7D & 5600 under den korta tid jag ägt kameran & tycker att det hittills funkat bra.

Ska tillägga att kameran är knappt 2 veckor gammal medan blixten är två år & inte kalibrerad, kör konstant 1/2 steg över vilket jag tycker blir bra...

//Larsa
 
Varsågod ;0))

Hur man gör spelar egentligen ingen roll. Vet man bara hur sina grejer funkar så fixar man det ändå.

Lite off topic men som mångårig musiker (gitarr) så kom det för några år sedan ett system som heter Buzz Feiten tuning system, vilket ger en välintonerad gitarr. Men ack en gammal räv som jag fixade inte riktigt att spela med det systemet. Jag har lärt mig mina gitarrer och kompenserar intoneringen med fingrarna. Så var det på stenåldern mina herrar *garvar*, man fick anpassa sig efter förutsättningarna.

mvh/Ove
 
Senast ändrad:
Stort tack för testet Ove!

Jag har en liten fundering kvar, och det är om du får samma resultat även om du ställer din fruktskål (eller något annat) mot en vit bakgrund? Mitt problem uppstår nämligen när jag fotar objekt eller bakgrunder som antingen är ljusa/vita eller reflekterar mycket ljus (vilket gör att jag anar att problemet har med analysen av förblixten att göra).

Har du lust att testa det också?

/Per

(mitt 28-100 D-varianten)

p.s. - har du alltid så smaskiga fruktskålar hemma, eller köpte du hem enkom för testet - isåfall får du väl skicka räkningen... :)
 
Nä, frukt har vi hemma hela tiden. Har två barn som lever på det ;0))

Jag skulle inte tro att det blir någon skillnad mot en vit/ljus bakgrund. Vad har du för ljusmätning inställt. Jag plåtade med centrumvägd. (och för ovanlighetens skull automatisk vitbalans) Men jag testar med samma förutsättningar som tidigare.

Återkommer med ljus bakgrund och fruktskål ;0))

mvh/Ove
 
Nu du Per, nu har du fått ditt fenomen bekräftat.
Anledningen till att jag aldrig träffat på det beror främst på att jag sällan kör ADI och så använder jag sällan blixt rätt på. Jag slår oftast blixten mot en reflektor eller i tak. Jag kör till 80% trådlöst på stativ och då oftast med paraply.

Jag fick en markant avikelse med ADI och HSS aktiverat på kameran. Bugg rapport till KM ;0))

Här kommer bilderna.

mvh/Ove
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.